Две таксиметрови фирми в Стокхолм участват в разнасянето на коронавирусни проби в столицата на Швеция
Две таксиметрови фирми в Стокхолм участват в разнасянето на коронавирусни проби в столицата на Швеция / iStock/Getty Images
На волана на стокхолмското си такси Йота Никопулу прави доставка след доставка на тестове за COVID-19, един начин за властите на шведската столица да засилят капацитета си за тестване, а от друга страна за таксиметровите компании да запълнят липсата на печалба, предизвикана от пандемията.

От лятото четиридесетгодишната жена шофира непрекъснато до гара в стокхолмско предградие, за да взима един по един PCR тестове. Мисията й е да ги разнася до всеки, който има симптоми на зараза с вируса и е поискал да си направи тест.

Шведският премиер твърд: Не повече от 8 души заедно на Коледа

Тази операция е част от програма, подета през юни от властите на шведската столица, целяща да засили капацитета за диагностициране в една от най-засегнатите от вируса страни в Европа.

Две таксиметрови компании сега изпълняват тази задача. Заедно те доставят около 25 000 теста на седмица в Стокхолм и околностите му, според университетската болница Каролинска, в един регион, в който се тестват между 45 и 52 000 души седмично.

Der Spiegel: Зловещата истина зад „шведския модел“ срещу COVID - жертвани ли бяха старите хора?

Йота Никопулу е един от 1500 шофьори в компанията си “Такси Стокхолм”, която откликна на призива да осигури транспортирането на тестовете.

"В началото бях малко скептична, но изкарахме курс, на който ни обучиха как да действаме и спазваме всички рутинни правила и дистанция", обяснява тя.
Под сивото зимно небе, Йота чака търпеливо на волана на черното си Волво, паркирано край една шатра. Тя трябва скоро за вземе оттам поредния комплект за тестване.

След като го вземе, тя ще спре на няколко километра по-нататък пред една жилищна кооперация. Както препоръчват здравните власти, тя ще трябва да спазва физическа дистанция със събеседника си. Десетина минути по-късно тя ще мине, за да вземе пробата и да я предаде на медицинския персонал.
И макар че Йота не носи маска при доставките - Швеция е една от малкото страни в света, които не изискват носенето на маски - тя носи ръкавици и дезинфекцира ръцете си преди и след всяка мисия. Тя избърсва след това частите на колата, които е докосвала. Шофьори като нея извършват до шест доставки на ден.


Срива се вярата на шведите в техния модел за борба с COVID-19

Въпреки че Швеция прилага по-хлабава стратегия за борба с коронавируса отколкото други страни по света - без изолация и с малко принудителни мерки, Йота, която кара такси от 11 години, обяснява, че работата й е пострадала.

"Никой не искаше да ходи на работа, никой не искаше да ходи до летищата, така че нямахме нищо за вършене", казва тя.

Резкият спад в броя на таксиметровите курсове засяга в целия свят много таксиметрови шофьори, които са сред професиите, най-засегнати от рестриктивните мерки.

Програмата в Стокхолм беше разработена и с цел "намаляване на риска за разпространение на болестта по време на тестовия процес", уверява болница Каролинска.

Със 7200 починали от COVID-19 и близо 300 000 случая на зараза в една страна с население от 10,3 милиона жители кралството е сред най-засегнатите в Европа, в пъти повече повече от броя на заразените и починалите при неговите съседи Норвегия, Финландия и Дания взети заедно.

От своя страна Йота е убедена: "Правя нещо, за да се боря срещу тази пандемия".

Източник: БТА