Екипажът на изчезналия в Атлантическия океан батискаф е обявен официално за мъртъв. Сама по себе си историята е като излязла от холивудски сценарий.
Петима приключенци тръгват на експедиция към останките на "Титаник" в неделя, 18 юни, но след по-малко от два часа вече няма връзка с тях. Четири дни по-късно спасителите откриват останките на "Титан" на дъното на океана. Експертите стигат до заключението, че превозното средство е било смазано от високо налягане.
В четвъртък, 22 юни, единствените хора, които все още не губят вяра в спасяването на пътниците от изчезналата подводница "Титан", са техните семейства. Още повече, след като се долавят почуквания от дъното на океана, които, според специалистите, идват на всеки 30 минути – нещо, на което обитателите на морския живот в Атлантика не са способни. Специалистите заявяват обаче, че ще е чудо да открият подводните туристи, защото в следобеда на 22 юни би трябвало да им е свършил кислородът, предназначен за 96 часа.
Все още има надежда, че по някакъв начин са успели да запазят въздуха... Но до вечерта всичко се променя. Бреговата охрана открива на дъното, недалеч от самия "Титаник", отломки, които може би принадлежат точно на "Титан". И ако се съди по характера на разрушенията, става дума за вътрешна експлозия, заяви контраадмирал Джон Могър от бреговата охрана на САЩ.
Жертвите са главният изпълнителен директор на „Ocean Gate“ Стоктън Ръш, ветеранът от френските военноморски сили Пол-Анри (РН) Наржоле, британският милиардер Хамиш Хардинг, пакистанският бизнесмен Шахзада Дауд и неговият син Сулеман, който е бил само на 19 години.
Семействата на загиналите в подводницата „Титан“ почитат паметта им
"Имало ли е сблъсък с "Титаник" или става дума за експлозия? Смятаме, че е имало имплозия във вътрешността на батискафа, която е предизвикала полето от отломки, което открихме. Те бяха разположени на около 487 м от самите останки на "Титаник". Информацията беше потвърдена от експерти, които добре познават района", каза той.
Това означава, че подводницата е била буквално сплескана от подводното налягане. И това вероятно се е случило още в неделя, когато корабът е спрял да комуникира. В противен случай екипажът е щял да намери начин да се свърже с повърхността, твърдят експертите.
Проблемът обаче е бил и в това, че никой не е застраховал батискафа. А всички членове на екипажа са тръгнали към "Титаник" буквално на свой риск, казва кореспондентът на Ей Би Си Жаклин Лий.
"Хората, които са се съгласили да участват в тази експедиция, са били наясно, че това е едно дръзко приключение. Няма спасителна служба, която да ги държи под око и да ги застрахова. И това потвърждава нещото, което източници казаха по-рано, твърдейки, че това е било опасно пътуване. Освен това те твърдят, че материалът, използван за изработката на "Титан", се е износвал все повече след всяко гмуркане. Така че информацията от службите за спешна помощ, че става дума за имплозия, отчасти потвърждава това", казва тя.
Конструкцията на самия "Титан" действително повдига въпроси сред много експерти. През последните няколко дни например в медиите много се обсъждаше, че за управлението на батискафа е използван обикновен геймърски джойстик Logitech за 30 долара. Заради това дори акциите на производителя поевтиняха на 22 юни.
Но експерти са сигурни, че джойстикът съвсем не е виновен за трагедията. Един от тях, Анатолий Сагалевич, ръководител на лабораторията за дълбоководни апарати в Института по океанология на Руската академия на науките, изразява опасенията си посредством загиналия капитан на батискафа. "Пол-Анри Наржоле е стар приятел, познаваме се от повече от 30 години. Когато започнаха да строят тази машина, той ми разказа за нея. Попитах го: "Какъв е корпусът?" Той каза, че е елипсовиден. Попитах дали е цилиндричен в средата. Получих утвърдителен отговор. Тогава отбелязах, че все пак най-добре е да се гмуркаш в кълбо на големи дълбочини, защото това е най-здравата конструкция“.
Американската професионална океанографска общност също обърна внимание на факта, че "Оушънгейт" не се е вслушала в мнението на експертите при разработването на батискафа.
Съдбовно: Съпругът на жена изчезва с „Титан“, роднините ѝ изчезнали с „Титаник“
Но нейният главен изпълнителен директор Стоктън Ръш, който също е бил на борда, заяви, че регулирането на производството ще попречи на нейното развитие. И академик Анатолий Сагалевич отчасти се съгласява с него. Но без допълнителна експертиза, според него, все още няма извод.
"Необходимо е да се затегнат правилата за техническите средства, които се гмуркат на големи дълбочини. В края на краищата, досега е имало няколкостотин спускания до "Титаник" и никога не е имало инциденти. Основното е да се гмуркаме с оборудване, сертифицирано от международните класификационни организации".
Всеки от членовете на екипажа е бил принуден да подпише декларация за отказ от отговорност, в която се споменават рисковете, свързани с мисията, включително възможността за смърт.
Но има и твърдения, че „Ocean Gate“ е пренебрегнала опасенията за безопасност на собствения си персонал и не е извършила независима проверка на плавателния съд. Не е ясно дали екипажът е знаел, че преди това са били изразени опасения.
Сега, когато историята с изчезналия батискаф е към своя край, спасителите ще започнат поетапно да прекратяват операцията. Но издирването на телата ще продължи, въпреки че всички признават, че е почти невъзможно да бъдат открити в черната тъмнина на студения Атлантически океан.
Петима приключенци тръгват на експедиция към останките на "Титаник" в неделя, 18 юни, но след по-малко от два часа вече няма връзка с тях. Четири дни по-късно спасителите откриват останките на "Титан" на дъното на океана. Експертите стигат до заключението, че превозното средство е било смазано от високо налягане.
В четвъртък, 22 юни, единствените хора, които все още не губят вяра в спасяването на пътниците от изчезналата подводница "Титан", са техните семейства. Още повече, след като се долавят почуквания от дъното на океана, които, според специалистите, идват на всеки 30 минути – нещо, на което обитателите на морския живот в Атлантика не са способни. Специалистите заявяват обаче, че ще е чудо да открият подводните туристи, защото в следобеда на 22 юни би трябвало да им е свършил кислородът, предназначен за 96 часа.
A Titanic expert, a world record-holding adventurer, two members of one of Pakistan's wealthiest families and the CEO of the company leading an expedition to the world's most famous shipwreck were killed aboard the Titan submersible when it imploded. https://t.co/MvHW9xeeo6 pic.twitter.com/fFDufV2QQK
— KUTV2news (@KUTV2News) June 22, 2023
Все още има надежда, че по някакъв начин са успели да запазят въздуха... Но до вечерта всичко се променя. Бреговата охрана открива на дъното, недалеч от самия "Титаник", отломки, които може би принадлежат точно на "Титан". И ако се съди по характера на разрушенията, става дума за вътрешна експлозия, заяви контраадмирал Джон Могър от бреговата охрана на САЩ.
Жертвите са главният изпълнителен директор на „Ocean Gate“ Стоктън Ръш, ветеранът от френските военноморски сили Пол-Анри (РН) Наржоле, британският милиардер Хамиш Хардинг, пакистанският бизнесмен Шахзада Дауд и неговият син Сулеман, който е бил само на 19 години.
Семействата на загиналите в подводницата „Титан“ почитат паметта им
"Имало ли е сблъсък с "Титаник" или става дума за експлозия? Смятаме, че е имало имплозия във вътрешността на батискафа, която е предизвикала полето от отломки, което открихме. Те бяха разположени на около 487 м от самите останки на "Титаник". Информацията беше потвърдена от експерти, които добре познават района", каза той.
Това означава, че подводницата е била буквално сплескана от подводното налягане. И това вероятно се е случило още в неделя, когато корабът е спрял да комуникира. В противен случай екипажът е щял да намери начин да се свърже с повърхността, твърдят експертите.
Проблемът обаче е бил и в това, че никой не е застраховал батискафа. А всички членове на екипажа са тръгнали към "Титаник" буквално на свой риск, казва кореспондентът на Ей Би Си Жаклин Лий.
"Хората, които са се съгласили да участват в тази експедиция, са били наясно, че това е едно дръзко приключение. Няма спасителна служба, която да ги държи под око и да ги застрахова. И това потвърждава нещото, което източници казаха по-рано, твърдейки, че това е било опасно пътуване. Освен това те твърдят, че материалът, използван за изработката на "Титан", се е износвал все повече след всяко гмуркане. Така че информацията от службите за спешна помощ, че става дума за имплозия, отчасти потвърждава това", казва тя.
Конструкцията на самия "Титан" действително повдига въпроси сред много експерти. През последните няколко дни например в медиите много се обсъждаше, че за управлението на батискафа е използван обикновен геймърски джойстик Logitech за 30 долара. Заради това дори акциите на производителя поевтиняха на 22 юни.
Но експерти са сигурни, че джойстикът съвсем не е виновен за трагедията. Един от тях, Анатолий Сагалевич, ръководител на лабораторията за дълбоководни апарати в Института по океанология на Руската академия на науките, изразява опасенията си посредством загиналия капитан на батискафа. "Пол-Анри Наржоле е стар приятел, познаваме се от повече от 30 години. Когато започнаха да строят тази машина, той ми разказа за нея. Попитах го: "Какъв е корпусът?" Той каза, че е елипсовиден. Попитах дали е цилиндричен в средата. Получих утвърдителен отговор. Тогава отбелязах, че все пак най-добре е да се гмуркаш в кълбо на големи дълбочини, защото това е най-здравата конструкция“.
Американската професионална океанографска общност също обърна внимание на факта, че "Оушънгейт" не се е вслушала в мнението на експертите при разработването на батискафа.
Съдбовно: Съпругът на жена изчезва с „Титан“, роднините ѝ изчезнали с „Титаник“
Но нейният главен изпълнителен директор Стоктън Ръш, който също е бил на борда, заяви, че регулирането на производството ще попречи на нейното развитие. И академик Анатолий Сагалевич отчасти се съгласява с него. Но без допълнителна експертиза, според него, все още няма извод.
"Необходимо е да се затегнат правилата за техническите средства, които се гмуркат на големи дълбочини. В края на краищата, досега е имало няколкостотин спускания до "Титаник" и никога не е имало инциденти. Основното е да се гмуркаме с оборудване, сертифицирано от международните класификационни организации".
Всеки от членовете на екипажа е бил принуден да подпише декларация за отказ от отговорност, в която се споменават рисковете, свързани с мисията, включително възможността за смърт.
Но има и твърдения, че „Ocean Gate“ е пренебрегнала опасенията за безопасност на собствения си персонал и не е извършила независима проверка на плавателния съд. Не е ясно дали екипажът е знаел, че преди това са били изразени опасения.
Сега, когато историята с изчезналия батискаф е към своя край, спасителите ще започнат поетапно да прекратяват операцията. Но издирването на телата ще продължи, въпреки че всички признават, че е почти невъзможно да бъдат открити в черната тъмнина на студения Атлантически океан.