Апостолическо насърчение за любовта и семейството Amoris laetitia (от латински, Радостта от любовта) на папа Франциск бе официално представено във Ватикана. Това е документ, изготвен лично от предстоятеля на Римокатолическата църква, който по важност се нарежда на трето място в йерархията след апостолическата конституция и енцикликата. Това е второто апостолическо насърчение на папа Франциск от възкачването му на Свети-Петровия престол след Evangelii Gaudium (Радостта от Евангелието), отправено през ноември 2013 година.
Папа Франциск: Да бъдеш добър католик не означава да се възпроизвеждаш като зайците
Няколко са темите, които привличат най-много вниманието както на поддръжниците на папските напътствия, така и на техните критици. Централна тема на двата етапа на Синода на епископите бе положението на разведените, сключили повторен брак. Досега те оставаха в лоното на църквата, но без достъп до светото причастие. Решението на папата е да предостави правото на енорийските свещеници да решават за всяка съпружеска двойка поотделно дали са налице следните изисквания: смирение, дискретност, любов към Църквата и нейното учение. Според някои това е значителна крачка напред. Други изразяват резерви, че е оставено пространство за прекалена автономия на свещениците и за злоупотреби от типа "размяна на услуги".
По отношение на хомосексуализма позицията остава предпазлива. В семейното обкръжение "всяка личност, независимо от нейната сексуална ориентация, трябва да бъде зачитана с достойнство и приета с уважение", но остава ясно формулирана позицията, че християнският брак "се реализира пълноценно в съюза между един мъж и една жена".
Що се отнася до извънбрачното съжителство на хетеросексуални двойки налице е пространство за "конструктивен подход", тъй като "могат да се оценят онези признаци на любов, които отразяват любовта Божия".
В Amoris laetitia папа Франциск определя любовта като "символ на Божиите интимни реалности" и изтъква, че "Църквата отхвърля с всичките си сили принудителните намеси на държавата в полза на противозачатъчните, изкуственото обезплодяване или аборта". Неговите препоръки относно съпружеската любов включват призив за търпение, без претенции за идеални отношения между съвършени хора. Сам Бог е създал сексуалността, която е чудесен подарък. Сексуалните нужди на съпрузите не могат да бъдат обект на унижение и трябва да бъде отхвърляна всякаква форма на сексуално подчинение, пише папата.
В документа се посочва, че е закономерно и препоръчително жените да се образоват, да работят, да развиват способностите си и да постигат своите цели. Но същевременно не можем да пренебрегваме необходимостта, която децата изпитват от майчиното присъствие, особено в първите месеци на живот. Принизяването на майчиното присъствие е сериозен риск, изтъква Франциск, без да подминава и бащите.
Папа Франциск: Да се научим отново да разговаряме помежду си
Проблем на нашето време изглежда е "бягството" (от отговорност) на бащите, които понякога са толкова вглъбени в себе си и в работата си, че забравят дори семейството, оставят сами невръстни и подрастващи. Да се изисква бащино присъствие не е равносилно на контрол, защото бащите, които са прекалени контрольори, обезличават децата си, предупреждава понтифексът.
Темата за уважението спрямо жените, както и изобщо за взаимното уважение между хетеросексуалните двойки присъства често в документа, като папата посвещава дълъг абзац на "еротичното измерение на любовта", за да подчертае, че то " в никакъв случай не може да бъде възприемано като допустимо зло или като бреме, което трябва да се търпи в името на семейното добруване". Сексуалността - пише Франциск - разкрасява срещата между мъжа и жената, стига да не надделее отровният дух, възприемащ я като предмет за еднократна употреба.
Апостолическото насърчение за любовта и семейството завършва в духа на Свещената година на милосърдието.
"Пътят на Църквата е този, който не осъжда никого. Няма смисъл да се налагат правила със силата на властта. Трябва да бъдем смирени и реалисти, за да признаем, че понякога нашият начин на представяне на християнските убеждения и на третиране на хората спомага за предизвикване на онова, от което днес се жалваме. Ето защо дължим една оздравителна и самокритична реакция. Представихме прекалено абстрактен теологически идеал на брака, създаден почти изкуствено, далеч от конкретната ситуация, което не направи брака по-желан и привлекателен, а тъкмо обратното," заключава папа Франциск.
Папата призова бащите да участват повече в живота на децата си
Насърчението Amoris laetitia слага край на Синода за семейството, който е първият свикан от Франциск и се състоя на два етапа - извънредна асамблея на епископите през октомври 2014 година и редовна асамблея през октомври миналата година. В промеждутъка всички национални епископски конференции и католически епархия бяха призовани да отговорят на специален въпросник за семейството.
Сега папата завършва този процес с документ от 264 страници, разделени на 9 глави и 325 параграфа, в които с открояват 30 теми. В него присъстват цитати от неочаквани източници като аржентинския писател Хорхе Луис Борхес и американския баптистки пастор и борец срещу расовата дискриминация Мартин Лутър Кинг.
Източник: БТА