Инфлуенсъри, разпространяващи токсични мъжки образи и представящи жените като по-нисши същества, имат милионна аудитория, пише Deutsche Welle. Какво се крие зад "маносферата" - и защо е толкова опасна?
Женомразството (или мизогиния) отдавна не е маргинално явление. В социалните мрежи то се разпространява като вирус. В т.нар. "маносфера" мъжете се представят за жертви на феминизма и призовават за "връщане" на доминацията си. Младите потребители често попадат на такова съдържание по случайност и се зарибяват по него. Този паралелен дигитален свят е изпълнен с гняв, разочарование и вредна идеология.
Какво е маносферата?
Маносферата е смесица от антифеминистки наративи, които се разпространяват активно в социалните мрежи. То може да съдържа както манипулативни съвети за връзки, така и политически призиви умишлено да се работи за отслабване на социалните позиции на жените, а може и да е обикновено женомразство. Общото е това: фундаментално отхвърляне на равенството между половете.
Често съдържанието изглежда много професионално. "Мъже с микрофони, обичайно в подкасти, например настояват, че жените нямат право да имат "много бройки", т.е. да са имали сексуални контакти с няколко мъже. Маносферата твърди, че се опира на естествени и традиционни ценности, но това всъщност значи едно - потисничество", казва Тара-Луис Витвер, която от години работи по темата. "Според този традиционалистки поглед жените са избирани от мъжете. Това е едно от най-важните неща за т.нар. "алфа мъже". Реалността обаче е друга - в днешно време жените решават сами дали искат да бъдат с някого или не, дали партньорът им да е мъж или жена или просто да нямат партньор и да са щастливи и така. Това ядосва тези мъже, защото те усещат, че губят доминацията си над жените", казва Витвер.
Ако човек гледа в продължение на няколко часа съдържание от света на "алфа мъжете", остава с впечатлението, че там се прокарва един и същи наратив - модерното общество е против мъжете и отношението към тях е несправедливо. Затова в тези канали доминира желанието за връщане към старите социални структури и стереотипи.
Християнските инфлуенсъри
Същите послания се разпространяват и от т.нар. "християнски инфлуенсъри", които се опират на религията, за да настояват за ограничаване на правата на жените. "Те казват едва ли не, че не са виновни за това, че потискат жените. Това било Божия воля, биологията така била устроила нещата - жените да имат по-малка стойност като хора, да нямат много партьнори и някои неща да са им забранени", обяснява Витвер.
Все повече жени също споделят идеологията на маносферата. Те използват хаштага "Направи му сандвич" (#makehimasandwich). "Тези жени често подчертават, че изборът да бъдат зависими от мъжете си е лично техен. Ако една жена каже, че иска да е домакиня и това ѝ носи удовлетворение - да е у дома, да готви и да отглежда децата, това, разбира се, не бива да бъде осъждано. Феминизмът се е борил години наред точно за това - жената да има избор", казва Витвер. "Проблемът обаче се състои в това, че когато жените са част предимно от домакинството, те изчезват от публичния живот и не могат да участват във вземането на решения и в редица социални процеси."
Много от тези жени създават собствени профили в социалните мрежи, където промотират своя начин на живот като единственият правилен. "Онези, които не живеят така, са обявени за психично болни и им се препоръчва да ходят на терапия. Все по-често феминизмът се възприема като като болест."
Отровната среда в социалните мрежи
Тара-Луис Витвер също е активна онлайн. Тя снима видеа по темата за равенството между половете и солидарността между жените. Ударно, кратко и с фин хумор в тях тя анализира патриархалните структури и инфлуенсърите, които разпространяват вредна женомразска идеология. Но това не се харесва на всеки. Някои хора коментират: "В Германия си имате всичко" по отношение на правата на жените. Според статистиките обаче и в Германия жени ежедневно стават жертва на партньорите си. Други пък я критикуват, че не била "достатъчно радикална". Например не симпатизирала на движението 4В (бел. ред. жени, които отказват да имат отношения с мъже, радикално феминистко движение от Южна Корея).
Витвер обяснява, че въобще не става дума за живота с брак или без брак. "Става дума за това, че жените трябва да имат право да избират. Жените и мъжете не са еднакви, но са еднакво стойностни. И мнозина изглежда не искат да го осъзнаят". С други думи - точно за обратното на това, което искат последователите на маносферата.
Най-голямата опасност е все по-голямата популярност на това движение. Платформи като ТикТок и ЮТюб им предоставят перфектната почва. Инфлуенсърите представят своите гледни точки за токсичната мъжественост като съвети за по-добър живот и маскират омразата си като "истината". Младите мъже са особено податливи на такова съдържание.