ЕК ускорява информационната кампания за правата на пътниците в самолети
ЕК ускорява информационната кампания за правата на пътниците в самолети / netinfo

Във фоайето на пресзалата на Европейската комисия в централната й сграда в Брюксел бяха окачени цветни постери, информиращи пътниците по въздушен транспорт за техните права.

Това става след като висшият изпълнителен орган на Европейския съюз представи в края на януари предложения с цел да се спре събирането на необосновано високи летищни такси и да се подобри обслужването и сигурността на пътниците.

Ускоряваме кампанията за информиране на пътниците по въздух за техните права по отношение на авиокомпаниите в случай на проблеми при пътуването. Засега постерите са подготвени само на английски език, но ще бъдат преведени на всички официални езици в Европейския съюз и изпратени във всички страни членки, включително и в България, заяви Микеле Черконе, говорител на заместник-председателя на Европейската комисия и отговарящ за транспорта Жак Баро, предаде БТА.

Авиокомпаниите са длъжни по закон да ви информират за ВАШИТЕ ПРАВА, както и къде да се оплаквате - този надпис е разположен в центъра на постерите.

Отказан достъп до борда? Отменен полет? Продължително забавяне? Това е изписано над централния надпис, като същевременно се дава телефон 00 800 67 89 10 11, на който може да се звъни безплатно от всяка страна в Европейския съюз в случай на оплакване от авиокомпания.

Отделно пътниците се уведомяват с постерите, че в случай на неправомерно отказан достъп до самолет при закупен билет, авиокомпаниите дължат компенсации от 125 до 600 евро в зависимост от дължината на полета или от възможни закъснения при пренасочване. При закъснение на полет над 5 часа пътниците могат да искат връщане на парите за билета, без да им бъде налагана наказателна глоба. Ако пътниците не са предупредени 14 дни по-рано, че полетът им е отменен, или ако авиокомпанията, допуснала отменяне на полета не предложи удобно пренасочване или не докаже форсмажорно обстоятелство за отмяната, също се полага компенсация.

От авиокомпаниите може да се търси отговорност за предизвикани от забавяния на полета щети в рамките на 4800 евро, а за щети поради загубване на багаж - до 1200 евро, е посочено в постерите.

Те трябва да бъдат окачени по летищата в страните от Европейския съюз. Според говорителя на Европейската комисия това трябва да стане до началото на летните отпуски.