Днес се навършват 24 години от смъртта на носителя на три световни титли от Формула 1 Айртон Сена. Бразилецът загива след удар със скорост около 297 км/ч на пистата Имола.
През 2009 г. британското списание „Autosport“ го избира за най-великия пилот във Формула 1 за всички времена.
В началото пътят му на пилот предопределя баща му, по-късно отново той му дава изборът да избере дали продължи. Като малък, роденият през 1960 г. Айртон, има проблеми с координацията. Именно това подтиква баща му да му даде карт с двигател от косачка с мощност от 1 к.с., когато Сена е 4-годишен.
Започва да участва в състезания веднага щом навърша 13 години, както изисква закона. И победите не закъсняват. Печели първото си състезание на 1 юли 1973 г. Последват шампионски титли в картинга през 1977, 1978, 1979, 1980 и 1981. Опитва късмета си и във Великобритания.
ГАЛЕРИЯ: Харизматичният Айртон Сена - завинаги сред най-добрите
В този период обаче баща му започва да го притиска да се откаже. Неуспехът му в търсене на спонсори, за да може да продължи да се състезава, го принуждава да обяви оттеглянето си. Обратно в Бразилия той опитва да намери своето място в строителната фирма на баща си, но страстта му по скоростите не само не изчезва, а става още по-силна. Тогава баща му му дава възможност за избор и Сена избира... автомобилите.
През февруари 1982 г. той вече се състезава в европейския шампионат, както и в шампионата Pace Petroleum. През 1983 г. е в британската Формула 3 и от 21 състезания, Сена има 13 победи, 15 първи позиции и титла. Стилът му на каране е безкомпромисен, граничещ с опасен. Много анализатори признават, че Сена е предефинирал възможностите на болид от Формула 1.
Продават на търг болид на Айртон Сена (СНИМКА)
Дебютът му във Формула 1 е през 1984 г. с екипа на Толеман. Първият му сезон при големите е определян за успешен, качва се три пъти на подиума в Монако, Великобритания и Португалия. В края на сезона Сена е на 9-то място с 13 точки.
През 1985 г. е пилот на Лотус, с който взема 7 първи позиции и две победи - в Португалия и Белгия. На следващата година има 8 първи позиции и две спечелени състезания - в Испания и САЩ. През 1987 г. достига до 3-то място в генералното класиране. По това време бразилецът вече води преговори за преминаването си в Макларън-Хонда през следващия сезон. Сена успява да спечели 13 първи позиции, 8 Големи награди и да вземе първата си титла във Формула 1.
През 1990 г. след 14 състезания на следващата година Сена има 6 победи. В Голямата награда на Япония печели втора световна титла за Айртон. Следващата година успява да спечели 7 състезания и третата си световна титла.
Пускат филм за последните дни на Айртон Сена
През 1992 г. обаче Макларън е изместен от лидерското място в световния шампионат от Уилямс и Сена успява да стигне само до четвъртото място в крайното класиране. На следващата година пилотът постига договорка с Макларън, според която ще му се заплаща за всяко състезание отделно по 1 млн. долара и Сена продължава успешното си представяне на Голяма награда на Монако.
Последното му състезание за Макларън ги прави най-успешния отбор с актив от 104 победи, но Айртон Сена вече търси нов екип и се договаря за преместване в Уилямс. И, въпреки че автомобилът на Уилямс в началото на 1994 г. е далеч от перфектния състезателен болид, теза, която Айртон многократно споделя, той взема първи позиции не само в Бразилия и Япония, а също и в Италия. (източник: bg.wikipedia.org)
Сена води и рестартираното състезание в Сан Марино, когато изведнъж неговият FW16B получава повреда, не променя посоката си на движение на влизане в завоя Тамбурело и се удря в бетонната стена край него. Айртон получава сериозна мозъчна травма, изпада в кома, а няколко часа по-късно, след като е установено, че липсва мозъчна дейност. Семейството му разрешава да бъдат спрени животоподдържащите системи.
Сталоун продаде на търг ръкавици на Мохамед Али и шлем на Айртон Сена
Обстоятелствата около смъртта му не са широко тиражирани, причината за повредата в болида му остава спорна. Фатална за Сена била раната в областта на дясната вежда, причинена от пробилия каската носач от предното окачване, счупен след удара в бетонната стена.
Няма следа, която да отбелязва пътя на Айртон Сена към смъртта. Смачканият болид на Уилямс е събран до последния чарк, за да не остане нищо за ловците на трофеи и колекционери. Днес свидетелствата за онова, което се случва през 1994 г. на пистата "Имола", са малко и старателно пазени. Останали са само снимките и спомените на очевидци. Всички останали веществени доказателства се съхраняват в някое полицейско управление или съдебен архив.
През 2009 г. британското списание „Autosport“ го избира за най-великия пилот във Формула 1 за всички времена.
През 2009 г. британското списание „Autosport“ го избира за най-великия пилот във Формула 1 за всички времена.
В началото пътят му на пилот предопределя баща му, по-късно отново той му дава изборът да избере дали продължи. Като малък, роденият през 1960 г. Айртон, има проблеми с координацията. Именно това подтиква баща му да му даде карт с двигател от косачка с мощност от 1 к.с., когато Сена е 4-годишен.
Gulliver/Getty Images
Започва да участва в състезания веднага щом навърша 13 години, както изисква закона. И победите не закъсняват. Печели първото си състезание на 1 юли 1973 г. Последват шампионски титли в картинга през 1977, 1978, 1979, 1980 и 1981. Опитва късмета си и във Великобритания.
ГАЛЕРИЯ: Харизматичният Айртон Сена - завинаги сред най-добрите
В този период обаче баща му започва да го притиска да се откаже. Неуспехът му в търсене на спонсори, за да може да продължи да се състезава, го принуждава да обяви оттеглянето си. Обратно в Бразилия той опитва да намери своето място в строителната фирма на баща си, но страстта му по скоростите не само не изчезва, а става още по-силна. Тогава баща му му дава възможност за избор и Сена избира... автомобилите.
Gulliver/Getty Images
През февруари 1982 г. той вече се състезава в европейския шампионат, както и в шампионата Pace Petroleum. През 1983 г. е в британската Формула 3 и от 21 състезания, Сена има 13 победи, 15 първи позиции и титла. Стилът му на каране е безкомпромисен, граничещ с опасен. Много анализатори признават, че Сена е предефинирал възможностите на болид от Формула 1.
Продават на търг болид на Айртон Сена (СНИМКА)
Дебютът му във Формула 1 е през 1984 г. с екипа на Толеман. Първият му сезон при големите е определян за успешен, качва се три пъти на подиума в Монако, Великобритания и Португалия. В края на сезона Сена е на 9-то място с 13 точки.
Gulliver/Getty Images
През 1985 г. е пилот на Лотус, с който взема 7 първи позиции и две победи - в Португалия и Белгия. На следващата година има 8 първи позиции и две спечелени състезания - в Испания и САЩ. През 1987 г. достига до 3-то място в генералното класиране. По това време бразилецът вече води преговори за преминаването си в Макларън-Хонда през следващия сезон. Сена успява да спечели 13 първи позиции, 8 Големи награди и да вземе първата си титла във Формула 1.
Gulliver/Getty Images
През 1990 г. след 14 състезания на следващата година Сена има 6 победи. В Голямата награда на Япония печели втора световна титла за Айртон. Следващата година успява да спечели 7 състезания и третата си световна титла.
Пускат филм за последните дни на Айртон Сена
През 1992 г. обаче Макларън е изместен от лидерското място в световния шампионат от Уилямс и Сена успява да стигне само до четвъртото място в крайното класиране. На следващата година пилотът постига договорка с Макларън, според която ще му се заплаща за всяко състезание отделно по 1 млн. долара и Сена продължава успешното си представяне на Голяма награда на Монако.
Последното му състезание за Макларън ги прави най-успешния отбор с актив от 104 победи, но Айртон Сена вече търси нов екип и се договаря за преместване в Уилямс. И, въпреки че автомобилът на Уилямс в началото на 1994 г. е далеч от перфектния състезателен болид, теза, която Айртон многократно споделя, той взема първи позиции не само в Бразилия и Япония, а също и в Италия. (източник: bg.wikipedia.org)
Gulliver/Getty Images
Сена води и рестартираното състезание в Сан Марино, когато изведнъж неговият FW16B получава повреда, не променя посоката си на движение на влизане в завоя Тамбурело и се удря в бетонната стена край него. Айртон получава сериозна мозъчна травма, изпада в кома, а няколко часа по-късно, след като е установено, че липсва мозъчна дейност. Семейството му разрешава да бъдат спрени животоподдържащите системи.
Gulliver/Getty Images
Сталоун продаде на търг ръкавици на Мохамед Али и шлем на Айртон Сена
Обстоятелствата около смъртта му не са широко тиражирани, причината за повредата в болида му остава спорна. Фатална за Сена била раната в областта на дясната вежда, причинена от пробилия каската носач от предното окачване, счупен след удара в бетонната стена.
Няма следа, която да отбелязва пътя на Айртон Сена към смъртта. Смачканият болид на Уилямс е събран до последния чарк, за да не остане нищо за ловците на трофеи и колекционери. Днес свидетелствата за онова, което се случва през 1994 г. на пистата "Имола", са малко и старателно пазени. Останали са само снимките и спомените на очевидци. Всички останали веществени доказателства се съхраняват в някое полицейско управление или съдебен архив.
През 2009 г. британското списание „Autosport“ го избира за най-великия пилот във Формула 1 за всички времена.
Gulliver/Getty Images