Музеят на авиацията се намира на територията на авиобазата в Крумово. Освен военни, колекцията съдържа спортни самолети, пътнически самолети и самолети, използвани в селскостопанската авиация.
Идеята за създаването на подобен музей обаче всъщност датира много по-назад в българската история.
Реплика на първия български самолет в Музея на авиацията
След подписването на Ньойския мирен договор на 27 ноември 1919 г. възниква идеята някои самолети да бъдат съхранени като музейни експонати. Според клаузите на мирния договор обаче всички самолети на българската авиация са унищожени и идеята се проваля.
Следващият опит да се реализира Музей на авиацията е през 1935 г., когато началникът на Въздушни войски полк. Иван Михайлов на 21 април дава разрешение да се създаде такъв на летище Божурище. Определен е дори хангар за експозицията.
През следващата година обаче се сменят двама командващи на Въздушни войски, от които последният - генерал-майор Васил Бойдев, нарежда експонатите да бъдат изведени от хангара и мястото да бъде използвано по-пълноценно. Оставени без поддръжка и подслон дървено-платнените конструкции бързо се разрушават под въздействието на климатичните условия.
Следва трети опит за създаване на Музей на авиацията. През 1942 г., когато командващ Въздушни войски е Димитър Айранов, отново Божурище е определено за място на експозиция, където трябва да бъде построен и храм-паметник на загиналите летци. Този път сложната обстановка през Втората световна война осуетява реализацията на проекта.
Съхранените самолети са преместени във ВВВУ в Долна Митрополия. През 70-те началникът на училището издава заповед да се унищожат всички самолети, отново за да не заемат хангари. Унищожени са много ценни експонати като Ме-109 „Стрела”, Ю-87 „Щука”, Ю-52 Сова и др.
Четвъртият опит е през 1972 г., когато инициатива за създаване на Музей на авиацията подемат двама генерал-полковници Захари Захариев и Симеон Симеонов. Идейният им проект не вижда бял свят поради смъртта на председателя на инициативния комитет Симеонов през 1975 г. и пенсионирането на Захариев.
Петият опит под ръководството на полковник Йорго Керанов се оказва сполучлив. Открит на 21 септември 1991 г. Музеят на авиацията е филиал на Националният военно-исторически музей.
С писмо на Министерството на културата от 29 март 1994 г. се образува самостоятелен Музей на авиацията, подчинен на Министерството на отбраната.
През май 2014 г. Министерство на културата подписа споразумение с италианската страна за терена на летище Божурище и превръщането му в Музей на авиацията. Музеят ще бъде изграден за сметка на инвеститора в Божурище, след което ще бъде прехвърлен безвъзмездно в собственост на държавата. Предвижда се да бъдат обособени сграда и съответната техническа инфраструктура с експозиционна площ около 3600 кв.м.