Да бъдеш учител - отговорно, предизвикателно, зареждащо
Да бъдеш учител - отговорно, предизвикателно, зареждащо / netinfo

В началото на новата година вярваме, че е важно да разказваме онези истории, които ни вдъхновяват да бъдем по-добри всеки ден.

Истории за хора и ситуации, които ни зареждат, мотивират и провокират да бъдем по-активни и отговорни към света, в който искаме да живеем.

Такава е и историята на Денислав Димитров - учител по програма "Заедно в час" в ОУ "Любен Каравелов", с. Златна Панега.

Той завършва Финанси в Стопанска академия "Д. А. Ценов", гр. Свищов. Вместо обаче да продължи да работи професия, свързана директно със специалността от универиситета, Денислав целенасочено избира една по-различна професионална пътека.

Той става учител по случайност, но в последствие се вдъхновява от възможността да създаде повече добавена стойност за своите ученици. Мотивиран е да стане част от новата вълна в образователната ни система, като работи ежедневно за реализирането на потенциала на учениците.

Всеки ден той ги подкрепя, насърчава и мотивира в усвояването на умения за света и живота, докато разширява познанията им по математика и информационни технологии.Научете повече за един "човек за пример" и неговата работа в класната стая в интервю за Vesti.bg

- Как реши да станеш учител и с какво се занимаваше преди това?

- Всъщност станах учител случайно. Приятелката ми избра да бъде учител по програма Заедно в час в с. Златна Панега, община Ябланица през 2014 година. По това време аз работех като застрахователен агент, но не усещах работата си като "моето нещо".

Наехме си квартира в с. Златна Панега, като планът беше да продължа да работя към застрахователната агенция в района, в който съм. Месец септември 2014 година, преди да започне учебната година, директорката на училището дойде у дома да се опознае с нас.

Тя ме пита какво съм завършил, къде съм учил и аз ѝ обясних, че средното си образование съм го завършил в Природо-математическата гимназия в гр. Ловеч, а висше в Стопанската академия в гр.Свищов - специалност Финанси.

Тогава тя ми предложи да преподавам в училището, защото не може да намери учител по математика и ИТ и децата имат нужда от някой с моите познания, който да им помогне. Изкарах цялата учебна година и вече карам трета година като учител (2-ра по програмата "Заедно в час").

- Защо реши да кандидатстваш за програмата, след като вече беше направил голямата крачка да влезеш в класната стая?

- Кандидатствах за програмата, след като имах малко повече информация за нея от учителите в Ловешкия регион.

Това, което ме накара да кандидатствам, бяха едни от най-ценните ресурси на програмата, а именно общността на "Заедно в час" и подкрепата, която оказва тази общност.

Несъмнено там срещнах и много хора, които имат същите цели и приоритети като мен.

Програмата ме изгради като личност, защото успях да развия своите лидерски качества. Тя промени светогледа ми, помогна ми да погледна отвъд учебника и да бъда по-полезен на моите ученици.

Първата година влизах в час с удоволствие, беше ме грижа за децата, преподавах си материала с кеф, но нямах идея, че мога да бъда още по-полезен на учениците, че мога да направя много повече неща за тях. Сега отново влизам в час с кеф, но съм зареден с повече идеи и знам как да помогна на учениците си да бъдат по-успешни.

- Разкажи ни накратко за учениците си.

- Малки, любопитни, енергични.

- Освен учебния материал, на какво би желал да научиш учениците си?

- Бих искал да науча учениците си да вярват повече в себе си и да знаят, че техният успех и житейска траектория зависят от мотивацията им за успех и действия им. А след като знаят това, да направят всичко възможно един ден да бъдат успешни български граждани, според тяхната собствена дефиниция за успешен човек.

- Често чуваме колко е трудна работата на учителя. Какви са предизвикателствата, с които се срещаш в класната стая?

- Доста често срещам агресия в класната стая. Главно, когато мен ме няма там. Затова не мога да си позволявам дори и през десетте минути междучасие да оставам учениците сами.

Друго предизвикателство, е че по-голямата част от учениците не са излизали извън населеното си място, а ако са, то само в региона. Затова се случва, като спомена "ескалатор" или други такива думи, които децата от големите градове свободно използват, да пояснявам или да показвам какво значат.

Случва се и много често родители да не се интересуват как детето им се справя в училище или да искат да помогнат на децата си, но да имат по-ниско ниво на образование от тях и децата да нямат добрия пример вкъщи.

Ако обаче си човек, който обича да предизвиква себе си, който обича да работи с деца и иска да им помогне да имат по-добро бъдеще, то тази професия определено е за теб. Работата наистина е предизвикателна и често ти се струва неблагодарна, но когато видиш блясъка в очите на децата, тяхното любопитство, напредъка и успехите, които учениците ти постигат, разбираш колко много си заслужава.

- Опиши преживяното в класната стая с три думи.

- Отговорно, предизвикателно, зареждащо.

Зареждащо е и да разговаряш с човек като Денислав. Освен него по програма "Заедно в час" в момента преподават още повече от 160 души, много от които не са се занимавали с преподаване преди това и са придобили преподавателска правоспособност чрез програма Заедно в час.

Ако искаш и ти да си човек за пример, кандидатствай на www.zaednovchas.bg.

Източник: Vesti.bg