Увреждането на кожата продължава часове след излагането на слънце
Увреждането на кожата продължава часове след излагането на слънце / Thinkstock/Getty Images

Учени отправят предупреждение към любителите на слънчевия загар - увреждането на кожата от ултравиолетовите лъчи не приключва непосредствено след излагането на слънце, а продължава часове след това, предаде Ройтерс, позовавайки се на публикация в сп. "Сайънс".

Изследователи от Йейлския университет в САЩ са установили, че голяма част от потенциално причиняващите рак увреждания от слънчевата радиация в резултат на излагането на слънце или използването на солариум се случват след три до четири часа след това. Причината са химически изменения на пигмента меланин.

Добрата новина е, че според специалистите откритието може да допринесе за създаването на слънцезащитни продукти, блокиращи този тип кожно увреждане. Меланомата, тясно свързана с излагането на ултравиолетова радиация, е причина за най-много смъртни случаи от рак на кожата.

Цените на слънцезащитни продукти сравнете тук

Специалистите са изненадани от откритието, че меланинът - пигментът, отговорен за цвета на кожата, очите и косата, може да предизвика увреждане на ДНК. Досега се смяташе, че той играе защитна роля, поглъщайки по-голямата част от ултравиолетовата радиация преди проникването й в кожата.

"Необичайните химически свойства на меланина, заради които пигментът е добър абсорбатор на ултравиолетови лъчи, обаче го правят податлив и на други химически реакции със същия краен резултат като радиацията", обяснява специалистът по терапевтична радиология и дерматология Дъглас Браш от изследователския екип.

Авторите на настоящото проучване са открили този аспект на меланина в експерименти в лабораторния условия с мишки, миши и човешки клетки.

Излагането на ултравиолетова радиация може да причини увреждане на ДНК, което на свой ред да предизвика кацнерогенни мутации в произвеждащите меланин клетки, известни като мелоноцити.

За целите на изследването специалистите са изложили на действието на ултравиолетова лампа миши и човешки меланоцити. Учените са наблюдавали непосредствено увреждане на ДНК, но са установили също, че то продължава и часове след това. В действителност, половината от увреждането се случва в часовете след излагането на радиация.

"Хората трябва да са наясно с химическите реакции, настъпващи в кожата след излагането на ултравиолетова радиация, за да взимат предпазни мерки, когато събират тен. Надяваме се, че откритието ще ни насочи към нови съставки за слънцезащитните продукти, които блокират тези реакции. Междувременно хората могат да продължат да се радват на слънчевите лъчи, като избягват да се пекат между 10 и 14 часа и не забравят да слагат шапка. Слънцезащитните продукти също са полезни, тъй като блокират двата типа ултравиолетови лъчи А и B", допълва Браш.