Пукнатините по старите картини като „Мона Лиза“ може да са дразнещи, но ги поддържат стабилни през вековете, съобщи в. „Дейли мейл“.
Мрежата от пукнатини позволява повърхността да се разширява и свива, без боята да се лющи. Това предотвратява бъдещо влошаване на състоянието на картината.
Екип от Полската академия на науките, университета на Страсбург и Йейлския университет изследва пукнатините по грунда, който се поставя за картини върху дърво. Грундът е смес от животинско лепило и бял пигмент. Той се напуква, когато дървото се разшири заради влага или се свие на сух въздух.
Изследователите са подготвили дървени основи и са ги обработили с грунд по традиционни рецепти. Образците са съхранявани при 25 градуса Целзий и влажност от 30, 50, 75 и 90% две седмици преди да ги подложат на тестове, измерващи колко устойчив е грундът към пукнатини.
С данните от сканиране на стари картини авторите на изследването са създали компютърен модел, стимулиращ по-нататъшното напукване. Резултатите им показват, че напрежението върху грунда с времето намалява с увеличаването на пукнатините.
Затова специалистите препоръчват на реставраторите да не запълват пукнатините.
Мрежата от пукнатини позволява повърхността да се разширява и свива, без боята да се лющи. Това предотвратява бъдещо влошаване на състоянието на картината.
Екип от Полската академия на науките, университета на Страсбург и Йейлския университет изследва пукнатините по грунда, който се поставя за картини върху дърво. Грундът е смес от животинско лепило и бял пигмент. Той се напуква, когато дървото се разшири заради влага или се свие на сух въздух.
Изследователите са подготвили дървени основи и са ги обработили с грунд по традиционни рецепти. Образците са съхранявани при 25 градуса Целзий и влажност от 30, 50, 75 и 90% две седмици преди да ги подложат на тестове, измерващи колко устойчив е грундът към пукнатини.
Gulliver/Getty Images
Затова специалистите препоръчват на реставраторите да не запълват пукнатините.