/ Istock

Инфлуенсъри в социалните мрежи рекламират най-различни продукти и услуги. Понякога обаче промотират медицински процедури. Това може да е сериозен проблем, пише Deutsche Welle. Ново проучване показва защо:

Лошите здравни съвети и “магическите лекове” са стари и добре познати. Ранните християни са били увещавани да поглъщат изображения на светци, за да се излекуват от болести и страдания, а през XVIII век шарлатани продавали така нареченото „змийско масло“ като панацея за здравословни проблеми.

В епохата на социалните медии медицинската дезинформация се разпространява много по-бързо, отколкото който и да е пътуващ шарлатанин би могъл да я разпространи преди години. С милиони последователи, до които се стига само с едно движение на ръката, инфлуенсърите привидно притежават сериозна власт, когато става въпрос за здравни и медицински съвети.

Ново проучване, публикувано в медицинския журнал JAMA Network Open, установи, че около 85% от публикациите в социалните медии, отнасящи се до здравето, съдържат подвеждащи или потенциално вредни и неверни медицински съвети, в които се премълчават някои важни вреди като свръхдиагностика или прекомерна употреба. „Тези данни показват необходимостта от по-строго регулиране на подвеждащата медицинска информация в социалните медии“, пишат авторите на изследването. 

Медицинската дезинформация процъфтява в социалните медии

Публикациите в социалните медии допринасят за свръхдиагностиката и водят до увеличено търсене на ненужни лечения, пише още в проучването. Това са проблеми, които са сериозна заплаха за здравето на хората.

Свръхдиагностиката отклонява ресурсите на здравеопазването от борбата с болестите, които са недостатъчно диагностицирани и лекувани, посочват още те. Прекомерната употреба на дадени медикаменти пък може да доведе до странични ефекти, като предизвикано от лекарства главоболие.

Изследователите са анализирали 982 публикации в социалните медии Инстаграм и ТикТок на инфлуенсъри с около 200 милиона последователи, за да оценят тяхната точност и потенциалното им въздействие върху потребителите. На фокус са били поставени постове, в които се обсъждат пет конкретни медицински изследвания, като например ядрено-магнитен резонанс на цялото тяло и проверка на нивото на тестостерона. 

От тях само в 15% се споменава потенциалната вреда, свързана с медицинските изследвания.

Финансови стимули влияят медицинските съвети в социалните мрежи

Почти всички инфлуенсъри от извадката нямат медицинския опит, нужен за да предоставят точна информация. Само 6% от публикациите включват някаква форма на медицинско доказателство. 

Вместо това инфлуенсърите обикновено разчитат на “разкази” за доказателства или внимателно подбрани данни, които да обслужват конкретната им теза, за да препоръчват изследвания, които може да не са необходими или дори да са вредни. 

Например тестовете за ранно откриване на много видове рак и за чревен микробиом често са промотирани в социалните мрежи. Тези изследвания често се рекламират като важни за поддържане на добро здраве, но научните доказателства в подкрепа на широкото им използване са оскъдни. В тази връзка авторите посочват нуждата от адекватен отговор на тази практика, който да помогне за ограничаване на свръхдиагностиката и прекомерната употреба на медикаменти. 

Проучването също така е установило, че над две трети от инфлуенсърите са имали финансови стимули да популяризират изследванията, за които говорят в публикациите си. Това може да доведе до необективна информация, при която ползите от изследванията се преувеличават, а рисковете се омаловажават, предупреждават изследователите. 

Как да се защитите?

Намирането на надеждни и научно обосновани здравни съвети онлайн може да се окаже трудно, но проучванията показват, че всеки може да направи няколко неща, за да се предпази от медицинска дезинформация в онлайн пространството:

  • Проверявайте източника: Винаги проверявайте кой е човекът, който ви дава съвети за здравето ви. Възможно е инфлуенсърът да няма необходимия медицински опит, за да предлага надеждна информация.
  • Защитете се от подвеждаща информация: Мислете критично за съдържанието, което гледате. Запитайте се дали информаторът се позовава на научни доказателства от авторитетни източници.
  • Проверявайте фактите: Използвайте надеждни източници, за да проверите фактите, споделени от инфлуенсърите. Редица уебсайтове, например на британската Национална здравна служба (NHS) или на Световната здравна организация (WHO) предлагат точна и актуална информация.
  • Помислете, преди да споделите: Преди да разпространите нещо, помислете дали то не е невярно или дали не може да навреди. Проверката на информацията в авторитетен източник може да намали разпространението на дезинформация.
  •  Повишавайте медийната си грамотност: Това може да стане дори по забавен начин - например с помощта на видео игри с научна информация като Spot the Troll или Bad News.
Deutsche Welle