Туристическият бранш – в пълна бойна готовност преди зимния сезон
Туристическият бранш – в пълна бойна готовност преди зимния сезон / снимки: Sofia Photo Agency, архив
Туристическият бранш – в пълна бойна готовност преди зимния сезон
45809
Туристическият бранш – в пълна бойна готовност преди зимния сезон
  • Туристическият бранш – в пълна бойна готовност преди зимния сезон

Със затаен дъх туристическият бранш чака началото на зимния сезон и се моли - руските туристи да са простили на страната ни заради скандала с „Алма тур", както и да вали много сняг. Туроператорите прогнозират ръст от 3 - 4 % в края на зимата, което те самите определят като „добър резултат", тъй като пред бранша стоят много проблеми - високите цени и намерението за вдигане на минималните осигурителни прагове в бранша, което ще увеличи много разходите за персонал. В същото време договорите вече са сключени и цените не могат да се вдигат значително. Най-смелите хотелиери биха стигнали до оскъпяване на услугите си с до 3 %, което е средното ниво на инфлацията в Европа.

Ако част от общините се молят снегът да се забави тази година, за да се подготвят за пътното поддържане, то туристическият бранш се кълне, че и зимният сезон ще бъде успешен, „стига Господ да е българин тази година и да има много сняг" - в това е категорична Донка Соколова, председател на Българската асоциация на туристическите агенции. По думите й засега записванията вървят добре, а очакваният ръст ще бъде като миналата година - 3-4 %. „Записванията засега вървят много добре, дори и от Русия, въпреки опасенията ни. Всичко върви по план", допълни Соколова.

Туризмът - в пълна бойна готовност

Според Благой Рагин, председател на асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите у нас, дори снегът не е проблем, поне в големите курорти като Смолян, които носят и най-големия приход. "Над 500 оръдия са заредени и готови, щом падне температурата под 2-3 градуса, да се пуснат в действие и ще има сняг дали ще бъде естествен, или изкуствен", каза Рагин. Той определи състоянието на бранша преди началото на активния сезон като: „пълна бойна готовност", но...съществуват страхове. Например: „Ще пропуснат ли гърците зимната ваканция заради кризата?" и „Руснаците простиха ли ни заради скандала с „Алма тур?".

Опасенията сред бранша са дали при южните ни съседи нещата няма да се влошат, коментира Благой Рагин, въпреки че поне засега „опасност няма". Донка Соколова пък е спокойна за този пазар: „Гърците са такива хора, че никога не биха се отказали от отпуската си". В родните курорти се очакват още британци, румънци, сърби и още много чуждестранни туристи.

Що се отнася до руските туристи, според Рангин, „зимният сезон ще бъде тест дали са ни простили предвид неволите на руснаци по родните летища в случая с „Алма тур". Засега обаче записванията и от Русия вървят добре.

Туристическият бранш  в пълна бойна готовност преди зимния сезон
netinfo

Цените - трябва да се скочат, но не могат

Заради поскъпването на абсолютно всички ресурси, необходими за предоставянето на качествен туристически продукт, цените трябва да се повишат, категорична е Донка Соколова. По думите й „трагедията е, че сме сключили договорите отдавна и не може да качим цените". Според Соколова - някой от хотелиерите си позволяват минимални ръстове - до 3 %, тъй като това е равнището на средната инфлация в Европейския съюз. Част от „по-смелите" обаче може да изгубят договорите си, допълни Соколова.

Едно от най-големите пера са разходите за персонал, тъй като след като миналата година бяха вдигнати минималните осигурителни прагове за бранша с 13,2 %, а сега намерението на кабинета е да има още един ръст - с 11 %.

„Вместо да осигуряваме заетост, ние ще трябва да освобождаваме хора", коментира Соколова.

Британците почиват през туроператор, руснаците - не винаги

Един от хотелите, на които ще им се наложи да вдигнат минимално цените, е на олимпийската шампионка по биатлон Екатерина Дафовска и нейния съпруг Николай Василев. Въпреки че и при тях записванията вървят добре, те не успяват да задържат цените на услугите си. Според Василев има натиск от пазара цените да не се вдигат, но това няма как да се случи.

„Засега и при нас записванията вървят добре. Имаме и постоянни клиенти, и нови", коментира Василев. От чуждите туристи най-много идват от Англия, винаги през туроператор; както и от Русия. Някой от руските гости на хотела обаче имат имоти по родното Черноморие и се чувстват достатъчно сигурни, че да направят резервацията си сами - по телефона или по електронната поща. Българите също понякога правят директни резервации, без да минават през туроператори.

Според Донка Соколова туристите, които избират директните резервации, трябва да знаят, че няма да получат толкова добри цени, защото туроператорите ползват отстъпки.

Туристическият бранш  в пълна бойна готовност преди зимния сезон
netinfo

Статистиката и/или сметки без кръчмаря

Около 4 милиона туристи са посетили България за първите осем месеца на годината, отчитайки ръст над 5 процента, сочат данните на икономическото министерство, цитирани от ресорния зам.-министър Иво Маринов. Приходите в туризма за този период са 1.9 милиарда евро, като увеличението е 5.6 на сто. Увеличение се отбелязва по отношение на туристите от Русия, Украйна, Централна Европа, Сърбия и Македония. Водещи остават морският и зимният туризъм, но успешно се развиват също СПА и културният туризъм, потвърди и Благой Рагин.

Той бе категоричен, че се очаква ръст в края на сезона. „Това е все едно един треньор да изведе отбора без да очаква победа", допълни Рагин. Той обаче отказа да прави конкретни прогнози, защото „ние очаквахме ръст от 10 %, но бизнес хотелите го изядоха, защото се сринаха с 30 %", категоричен бе експертът. По думите му морският, културният и СПА-туризма са достатъчни, за да има ръст в края на лятото, но той не е толкова голям, колкото са били прогнозите на бранша. И затова Рагин е категоричен: по-добре да не се правят сметки без кръчмаря.