Българското общество е изключително уязвимо от така наречените "тролове" в интернет. Тезата изрази в предаването "Кой говори" по Дарик Христо Иванов от Института за правни инициативи.
Що е то "трол"
Трол е участник в интернет дискусия, който влиза в нея с намерението да я провали, да скара хората и да отклони темата. Това са хора, които политическа партия, пиар агенция или друга заинтересована група е наела, за да се влияе на общественото мнение в интернет форумите и социалните мрежи. Това е дефиницията, която даде Иванов и около която се обединиха заедно с Антоанета Цонева от Института за развитие на публичната среда и Полина Паунова от Mediapool.bg. Към троловете се отнасят според експертите и определени интернет сайтове.
Как да разпознаем трол и начини за тролване
Антоанета Цонева обясни, че обикновено анонимни профили във Фейсбук със странни имена, без снимка и история, се активират във важни моменти и започват агресивно да атакуват в големи групи и общности, да се опитват да преобръщат по някакъв начин мнението.
Има няколко начина, по която се прави политика на тролване. Партиите например може да мобилизират своя организация, която да извърши тази услуга, каза Паунова. По думите й повечето пиар агенции също предлагат подобни услуги, които се ползват не само от партии, но и от корпорации. Плаща се на бройка коментари и обикновено в "партизанската армия за тролване" влизат между пет и десет души, които правят това само в зададените сайтове. Също така големи групи във Фейсбук, натрупали участници, се биват купени от техните администратори с цел тролване.
Хората могат да отличат тролове във форуми и Фейсбук, тъй като те се фиксират върху личности, а не върху случки. Радко се ползват положителни тролове, но и това се прави като похват от пиар агенции, казва още Полина Паунова.
Едно от нещата, които обезсърчава троловете, е желанието на други участници в дискусията те да излязат от анонимността и да се оспорва всяка тяхна активност. За това допринася фактът, че в крайна сметка Фейсбук е територия, в която се появяваш с лицето си, обяснява Антоанета Цонева.
Нова практика е да има трол медии, казва Полина Паунова. "Има всякакъв тип сайтове прахосмукачки, събиращи всякакви новини, които не са собствени, а от останалите медии, и междувременно сайтовете се използват и за пропаганда. Наличната информация, събрана от другите медии, е вид мюре за една или две пропагандни дописки дневно", каза тя. Тези сайтове също както и троловете, които пишат във форумите, са без лице - няма посочени собственик и автори, а в "контактите" на съответния сайт е даден само имейл. Отсъствието на тази инфраструктура прави възможна политиката на тролване.
Читателите, ако са достатъчно наблюдателни, също както и при другите тролове могат да разберат за кого работи сайтът.
Среда за тролове
Според Христо Иванов причините за появата и развитието на троловете в интернет се коренят в това, че България е малка, а родното образование не подготвя хората да мислят критично и да боравят с различни източници на информация. Фейсбук пък се е превърнал в основно пространство, където се формира общественото мнение. В социалната мрежа има над 2 млн. българоезични профила, което на практика обхваща активното население на страната, каза Иванов. Той допълва, че поради недоверието към традиционните медии хората насочват вниманието си към интернет. Така те могат да станат жертва на пропаганда и манипулация от страна на различни тролове. Експертите посочват случаи, в които дори институции се сезират по "тролски" материали.
Целия разговор в предаването "Кой говори" можете да чуете в radio.dariknews.bg