Почти на всеки свой форум световната общност обсъжда проблема с морското пиратство и разсъждава върху средствата за борба срещу него. Междувременно сомалийските корсари спокойно, някак делнично дори продължават да отвличат кораби в Аденския залив и в района на Африканския рог.
Сухотоварният кораб "Рим" (MV Rim), пътувал под севернокорейски флаг от Украйна за Индия, стана четвъртият за тази година плавателен съд, попаднал в пиратски ръце. Собственост на либийската компания "Уайт сий шипинг" от Триполи, на 3 февруари той бе взет на абордаж от пирати в Аденския залив край южните брегове на Йемен. Очевидци от екипажа на кораба "Портър" от военноморските сили на САЩ и пилотите на хеликоптер, излетял от американския кораб "Фарагът", потвърдиха отвличането. Странно нещо - нито едните, нито другите са попречили на пиратите да действат, задоволявайки се да констатират печалното събитие. Явен пропуск!
По-рано, през януари, морските разбойници превзеха индонезийския танкер "Прамони" и британския кораб "Ейшън глори", превозващ автомобили. В края на месеца тяхна плячка стана и камбоджански кораб за сухи товари.
По данни на Международното морско бюро, през 2009 г. сомалийските пирати са извършили 217 нападения и са пленили 47 кораба. Техни заложници са били общо 867 моряци.
Защо всъщност световната общност продължава да търпи това беззаконие на една от най-оживените морски артерии? От време на време медиите публикуват победни рапорти, че китайски, индийски или руски военни моряци сплашили и отпъдили корсарите от поредния керван. Но само ги ОТПЪДИЛИ. Ако обаче военноморските флотове на световните сили се бяха нагърбили с мисията безпощадно да ликвидират пиратите във всяка точка от световния океан, може би щяха веднъж завинаги да сложат край на тоя далечен атавизъм.
При все това светът е готов да обсъжда какви ли не въпроси, но държавите не понечват да съгласуват усилия и всички заедно да обявят пиратите "извън закона". Прословутите международни правни норми дори не позволяват морските разбойници, хванати на местопрестъплението, да бъдат съдени в онези страни, чийто флот ги е задържал. Заграбените товарни кораби често са собственост на компания от една държава, а плават под флага на съвсем друга, тъй че остава неясно къде да се води процесът срещу пиратите. А в минали векове са им виждали сметката без съд и следствие.
И докато политиците стоят оплетени в юридическите кълчища, морските бандити събират ли, събират откупи от милиони долари. За да освободят например гръцкия товарен кораб "Филица", сомалийските пирати вероятно са получили от два до три милиона долара (стандартната искана такса). По време на плаване за Дърбан в Южна Африка с товар от карбамид на борда, "Филица" бе отвлечен на 11 ноември 2009 г. на 740 километра от Сейшелските острови. Компанията "Ордър шипинг", притежател на кораба, потвърди, че е платила откуп, без да разкрие неговия размер.
Екипажите на други кораби, пленени от пиратите, все още чакат собствениците им да платят на бандитите исканите суми. Понякога на човек му хрумва скандалната мисъл, че от престъпния занаят на сомалийските пирати, от самото им съществуване черпи облаги и някой друг.
През годините се е формирала цяла мрежа от различни посредници между пиратите и корабособствениците. Незнайно защо обаче никой не проявява интерес към каналите за свръзка, през които минават милионите долари, плащани за откуп. Нима страховитият Интерпол няма възможност да хване дирите на тия сметки за милиони?
Излиза, че е по-лесно да се плащат милиони долари за откуп на отвлечените кораби, отколкото същите милиони да бъдат изхарчени за военна експедиция, която да освободи от плен и тях, и екипажите, пък да разтури и пиратските свърталища - същински гнезда на оси.
Превземането на либийския кораб "Рим", плаващ под флага на Северна Корея, може би ще подкрепи отново това предположение.
Сомалия, където са разположени пиратските бази, не съществува като единна държава още от 1991 г., когато падна диктаторският режим на Сиад Баре. В момента международната общност признава за единствена законна власт в страната федералното правителство, но фактически то контролира само част от столицата Могадишу.
Останалите региони от африканската държава представляват т. нар. територия на команчите, която не е под ничий контрол.
Америка и съюзниците й вземат мерки за изкореняването на Ал Кайда в Ирак, Афганистан, Пакистан, Йемен. Незнайно защо обаче никой не обръща внимание на Сомалия, където Ал Кайда правеше първите си стъпки през 80-те. Незнайно защо никой не се и сеща да потърси връзка между Ал Кайда и сомалийските пирати. Ако се замислим обаче, нищо чудно терористичната организация да използва като източник на финансиране и пиратския занаят - наред с наркобизнеса в Афганистан. (БТА)