Празничният шопинг на българина – практичен и с мярка
Празничният шопинг на българина – практичен и с мярка / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Празничният шопинг на българина – практичен и с мярка
58522
Празничният шопинг на българина – практичен и с мярка
  • Празничният шопинг на българина – практичен и с мярка

Българинът ще отдели средно от половин до една работна заплата за подаръци и подготовка за празниците. Това прогнозираха за Дарик от бизнес средите. Тази година се очаква да купуваме храни и напитки за сметка на техниката и дрехите. За какво ще отделим повече средства и как бизнесът ще посрещне клиентите си в навечерието на Коледните и новогодишните празници?

Около 150 лева ще отделят столичани за покупка на подаръци през предстоящите празници. Основното перо за домакинствата по Коледа и Нова Година остават храните и напитките за трапезата, а покупката на техника остава за следващата година.


Празничният шопинг на българина  практичен и с мярка
netinfo
Месният деликатес - на коледната трапеза, но на добра цена

Българите се научиха да консумират родни месни продукти и да залагат на качество, но на приемлива цена, обясни за Дарик инж. Живка Георгиева - месопроизводител и член на Сдружение „Традиционни сурово-сушени месни продукти". Нейните очаквания са тази година да има увеличено търсене на месо и месни продукти по време на предстоящите празници. „Разчитам и вярвам, защото българският потребител е петимен за българския традиционен вкус и се надявам, че ще изпита удоволствието да го сложи на коледната си трапеза", каза Георгиева. Тя, базирайки се на дългогодишния си опит в технологията за производство на месни деликатеси, сподели, че има още много какво да се работи по отношение на културата на хранене на хората. „Разбирам, че тези продукти са действително в по-висок ценови клас, но вярвам, че не само хора с възможности, но и ценители с култура на хранене ще си позволят тези продукти. Има защо", коментира тя.

Празничният шопинг на българина  практичен и с мярка
netinfo
И виното по мярка на портфейла

И понеже хубавата храна върви с хубаво вино, производителите и търговците у нас смятат, че българинът няма да се лиши от бутилка качествено вино, но отново на приемлива за пазара и портфейла цена. Търговският представител на един от големите винпроми в страната Даниела Георгиева отбеляза, че за да се привлече вниманието на клиентите, ще се залага все повече на допълнителни бонуси към продукта и други подобни маркетингови стратегии. „Важен е жестът към клиента. Бутилка вино, поднесена в красива кутия или опакована добре, показва внимание. Така освен за лична консумация, хубавото вино става и приличен подарък за празниците", обясни Даниела Георгиева.

По думите й не само че хората са се научили да търсят хубавите вина, но са усвоили тънкостите да ги пият и в ресторантите са предпочитани българските напитки. Потребителят чете много стриктно етикетите на виното, сподели още тя. „Има култура вече у българина и това е много радостно", каза още Георгиева. Тя е убедена, че ще се повиши търсенето на продукти българско производство за предстоящите празници. „Ние като производители се стараем не само като производство и качество, но да предлагаме и други неща, които да привличат погледи и най-вече желание", каза Георгиева, като допълни, че става въпрос за бонуси и комплименти към продуктите, които не товарят цената.


Празничният шопинг на българина  практичен и с мярка
netinfo
При дрехите запазваме броя, но търсим по-евтиното

За разлика от търговците на хранителни продукти и алкохолни напитки, собствениците на магазини за дрехи и обувки очакват спад в продажбите. Пред Дарик Васил Райчев от Българската ритейл асоциация заяви, че броят на покупките ще се запази, но те вероятно ще бъдат на по-ниска стойност. Освен това оборотите на отделните търговци ще спаднат заради откриването на множество нови търговски площи, допълни Райчев.

„Покупките ще са същите като брой, но хората ще са по-придирчиви какво ще избират и на каква цена, предвид това, че възможностите им са намалели като покупателна способност. Перспективата да имат работа за болшинството от хората вече не е така лека и лесна и това води до пренареждане на приоритетите и вече на каква стойност да купува стоки", каза Райчев. Той отбеляза, че при търговията на дрехи се наблюдава възход на продажбите на облекла втора ръка, а в другите магазини - спад.

По повод очакванията на асоциацията на колекторските фирми, че по Коледа и Нова година ще изхарчим по една допълнителна заплата, Райчев отбеляза, че не знае на какво се базират тези надежди, след като това не се е случвало миналата и по-миналата година. Тенденцията през тази година е продажбите да продължат да падат, каза експертът. По думите му друг проблем е, че се отварят нови търговски площи, които пренаместват модела на пазаруване и продажбите на единица площ като цяло се разводняват през 2012-а спрямо 2011-а.

Тенденцията да се залага на практичните подаръци, а не на лукса е отдавна на родна почва, като няма причина да бъде обърната, каза още специалистът. „Да очакваме някакво чудо да се случи на тази Коледа би било добре, но най-вероятно ще се повторят нещата от миналата година - ще има избирателно пазаруване и премерено харчене", каза той.

И още една тенденция - все повече хора пазаруват от големите магазини за конфекция, които могат да си позволят да предлагат по-евтини стоки и няколко години дори да работят на печалба. Това е невъзможно за един български търговец, а основната сила на българските магазини остава уникалността на предлаганите продукти. Така - който търси различният подарък, пазарува от българските бутици, а който търси марката - обикаля големите магазини.

Бумерангът на шопинга

Хората са все по-внимателни в харчовете си и не предприемат необмислени покупки, особено на такива стоки, които не са по силите им, коментира за Дарик Райна Тодорова, председател на Асоциацията на колекторските къщи. По думите й българинът винаги иска да влезе в новата година без задължения, затова погасява сметките за парно, кабелна телевизия и други натрупани просрочия. В същото време, за да отпразнува Коледа и Нова година, прави нови харчове, които се погасяват следващата година.

Бумерангът от нашите коледни харчове и покупки идва през януари. Такива покупки традиционно слагаме на кредитната карта и овърдлафта. Когато следващия месец дойде време да платим, през януари вече няма допълнителни доходи, сметките за парно и отопление са високи, така че януари и февруари обикновено са трудни месеци за събиране на задължения, каза Тодорова.

Тя сподели на база наблюденията си, че обикновено за празниците хората харчат до една допълнителна заплата, като планираните пари започват да се топят още от средата на ноември.