Пазаруването с мишка в ръка у нас напредва, но още сме далеч от Европа
Пазаруването с мишка в ръка у нас напредва, но още сме далеч от Европа / снимка: sxc.hu
Пазаруването с мишка в ръка у нас напредва, но още сме далеч от Европа
36818
Пазаруването с мишка в ръка у нас напредва, но още сме далеч от Европа
  • Пазаруването с мишка в ръка у нас напредва, но още сме далеч от Европа

Пазаруването може да е много повече от това да отидем до бакалията и да си купим хляб или пък до бутика за нови кецове, за да изглеждаме като гъзари в училище. Постепенно пазаруването се превръща в естетическо занимание. Появяват се термини като шопинг терапия и шопинг мания. Нуждата да се купува еволюира безвъзвратно още в средата на миналия век, когато се създават първите молове.

Първоначалната идея за създаването на подобен тип мегамагазини е да има по един във всеки от по-големите градове на САЩ, който освен да е местна забележителност, да отговаря и на големия потребителски интерес. Сега строителството на молове е доста далеч от началната идея и дори у нас моловете никнат.

Отново закъсняваме обаче от световните тенденции, тъй като отдавна строителството на такива търговски центрове не е приоритет отвъд океана.

Шопингът се мести в интернет. Защо ли? Защото е много по-лесно вместо да ходиш до магазини в другия край на града, да потърсиш в мрежата и да си намираш необходимото. Освен това разнообразието е по-голямо и излиза и по-евтино. Тази тенденция започва да доминира вече не само в САЩ, където моловете постепенно се превръщат в аутлет центрове, които наистина предлагат стоки на безценица.

Как се развива онлайн търговията у нас, пазаруваме ли и какво чрез интернет. Ето какво обясни социологът Дивил Кулев, който е сред авторите на изследване по темата:

Има тенденция към постоянно увеличаване на броя на хората, които пазаруват онлайн. Увеличават се и стоките, които пазаруват, но ако говорим за проникването, все още при нас нещата са доста далеч от нивата в Западна Европа.

Все пак започваме да имаме нагласата за онлайн пазаруване?


Нашите изследвания отчитат подобна тенденция. Увеличават се покупките онлайн. Има известни страхове. Когато говорим за покупки онлайн, има групи хора, които пазаруват, не всички, които са в мрежата пазаруват онлайн. Зависи от различни нагласи, от типа човек, ако искате, чисто психологически.

Какъв е човекът, който пазарува онлайн, има ли такава характеристика?


По пол няма разлика, и двата пола са еднакво склонни да пазаруват. Можем да кажем, че човекът (типичният потребител, пазаруващ онлайн) е малко над 30-годишен, с по-скоро високи доходи, живее в областен център или в София. Има една характерна особеност, има тип хора, - това е чисто психологически феномен,  - които държат, когато си купуват определен тип стока, говорим за дрехи, обувки най-вече, да ги пипнат, да видят как им стоят и едва тогава да си ги купят. За много хора пазаруването онлайн не им дава такава възможност и това е проблем за тях. Дори сред купувачите има страхове що се отнася до онлайн пазаруването, свързани със сигурност, с това да не бъдеш измамен, хората внимават, като пазаруват онлайн. При нас е много разпространено поръчването да се прави онлайн, а плащането да става, когато стоката бъде доставена. Не искам да кажа, че не се пазарува и с кредитни карти, но съществуват и страхове, а щом потребителите имат такива страхове, според мен сред доставчиците и сайтовете, предлагащи подобен тип услуга, страховете също няма да са малки. Има група хора, които продължават да са много скептични, не за друго, а защото в медиите непрекъснато излизат информации как се крадат данни, източват се банкови карти и има дори ако искате нещо като лека страхова психоза сред нашите потребители що се отнася до пазаруването онлайн.

Какво купуват българите онлайн?

Най-често българинът купува онлайн книги и туристически услуги, към които се включва и резервацията на самолетни билети. Дрехи и обувки също се пазаруват по този начин, но не чак толкова.

Вие казвате за страха от измами…

Това, което наблюдавахме като нагласи сред хората, които те споделяха, са страхове от кражба на лични данни, от една страна и най-вече, ако говорим за онлайн пазаруване, това е възможност за източване на карти. И този страх е по-голям от онзи, че доставчикът ще ти донесе нещо, което се различава от поръчаното.


Добрите световни сайтове, които доставят стоки и до България към този момент все още не са особено много. Дано тази тенденция обаче се промени към по-добро. Дрехи, поръчани от английски сайтове например, излизат доста по-евтини от тези, които се продават у нас, въпреки че са допълнително оскъпени поради сумата за доставката и други такси.

Отскоро у нас се развива и онлайн продажбата на компютърни и конзолни аксесоари. Ако решите например да си купите игра от български сайт за продажба, ще ви излезе между 20-30 лева по-евтино от колкото ако си я купите от някой магазин в мола.