Неговата лента "Артистът" е вълшебен филм, носещ на зрителите чиста, безмълвна еуфория. Доскоро името му бе известно само във Франция. Днес той вече е световна звезда. Кой всъщност е Мишел Азанависиюс?
Френският режисьор, известен до момента само с пародиите си на шпионски филми, се превърна в истинска сензация с черно-белия си филм "Артистът" - феномен, спечелил зрителите по цял свят, и то по съвсем нетрадиционен начин. Всъщност "Артистът" постига това, което безброй други съвременни ленти, изобилстващи от специални ефекти, не успяват: той забавлява без да затормозява, държи интереса на публиката от началото до края. По съдържание е комедия, но същевременно е драма. А и класическа любовна история.
"Артистът", главната роля в който играе Жан Дюжарден, вълнува носталгиците, тъй като перфектно възпроизвежда чара на старите класици. А понеже го прави елегантно и без напрежение, привлича и младата публика.
Холивуд, обичам те!
Два от шедьоврите на кино-класиката са модел за "Артистът" - "Гражданинът Кейн" на Орсън Уелс и "Пея под дъжда" на Стенли Донън и Джийн Кели. А резултатът представлява увлекателно любовно обяснение към фабриката за мечти Холивуд. Благодарение на него 44-годишният аутсайдер Мишел Азанависиюс спечели надпреварата за трофея в конкуренция със светила като Мартин Скорсезе и Стивън Спилбърг. "Артистът" е струвал десет милиона евро, а снимките продължили 35 дни. "Филмът стартира като грозно патенце, за да се превърне постепенно в ослепителен лебед", казва режисьорът.
Всъщност това не е първият път, в който Азанависиюс привлича общественото внимание. През 1993 той прави впечатление с телевизионния си филм "Американската класа". Тогава режисьорът преглежда архива на студиото "Уорнър Брос", подбира сцени от холивудски филми с участието на Джон Уейн, Хенри Фонда, Пол Нюман и Дъстин Хофман и вкарвайки в устата на старите герои нови забавни диалози, ги "събужда" за нов живот.
В началото е... недоумението
През 2006 пародията на Джеймс Бонд "ОСС 117 - шпионинът, който се обичаше", привлича почти 2,5 милиона зрители във френските кина. Филмът буди голям смях. Следващата шпионска пародия на Азанависиюс "ОСС 117 - той си е самодостатъчен" обаче не е толкова смешна. А когато режисьорът обявява намерението си да снима ням, черно-бял филм във времената на триизмерните продукции, новината предизвиква предимно недоумение, та дори и директно отхвърляне. "В Холивуд е невъзможно да се снима нещо такова", казва пред колегите си Стивън Спилбърг.
Но продуцентът Томас Ландман харесва идеята, с което се слага началото на дългия път към "Оскарите". Хората от екипа от години са съмишленици, че и повече. Беренис Бежо, която участвала в "Шпионинът, който се обичаше" преди да блесне в "Артистът", е партньорка на Азанависиюс и в живота, майка е на децата му Люсиен и Глория. Людовик Бурс, който получи "Оскар" за музиката към "Артистът", е сред най-близките приятели на режисьора.
Американците и френското
Чудото, извело френския режисьор-аутсайдер на върха, е предшествано от тежка работа. Американският разпространител на филма Харви Уайнстийн е трябвало да бъде убеждаван особено дълго. В крайна сметка той прави обширна рекламна кампания, за да популяризира доскоро напълно неизвестния френски режисьор.
Азанависиюс му оказва пълно съдействие. "Подобна възможност идва само веднъж в живота", казва режисьорът. И тъй като в Щатите френският произход би представлявал недостатък за филм, в крайна сметка той е обявен за "нефренски". Пък и в екипа са включени американски звезди като Джон Гудман, Малкълм Макдауъл и Джеймс Кромуел. И дори една българка - Веси Казачка, чието име четем сред операторите на филма.