Морският бриз развява цветни флагове, докато повече от дузина корейски шамани в пъстроцветни дрехи танцуват и напяват молитви пред огромна кравешка глава, набучена на тризъбец.
Церемонията на кораба цели да прогони демони, които заплашват рибарите, и да донесе късмет на всички на борда. Присъствието на няколкостотин зрители подчертава как вековните ритуали на транс, отново набират сила след тридесетгодишна забрава.
"Хората се опитват да разберат повече, да научат повече и да видят повече. Много им е интересно", казва Ким Към-хуа, един от най-известните южнокорейски шамани, който ръководи церемонията. Макар че е древна практика, в която песните и танците се използват в ритуалите на транс, насочени към различни богове, често за да получат отговори на различни въпроси, корейският шаманизъм дълго време бе потискан във втората най-християнизирана нация на Азия.
По време на резкия преход от бедност към скоростна модернизация, диктатурата пред седемдесетте години опита да елиминира шаманизма, заявявайки, че жреците заблуждават света, а някои християнски мисионери представяха тях и последователите им за демони.
Но днес да посетиш "мудан" - шамански жрец или жрица - е толкова обичайно, че полиците се допитват до тях по въпроси като: трябва ли да преместят останките на предците си другаде, за да си осигурят късмет в следващите избори? Герои шамани се появяват и в популярни предавания по телевизията. "Общественото отношение към шаманизма се подобри много, а телевизионните сериали допринесоха много за промяната на възгледите", казва Пак Хън-джу, специалист по муданите в Научноизследователския институт Кут в Сеул. "При срещата с тях човек може да намери покой".
Според Чин Гуан-йън, професор по социология в университета "Чхун-ан" в Сеул, промяната в отношението към шаманите се дължи на напрежението на модерния живот в силно стресираното общество на Южна Корея.
"В наши дни много корейци се чувстват несигурни, животът изглежда нестабилен, така че те искат да открият нещо, което да им даде чувство за сигурност", казва той. "Същите условия доведоха до драматичен ръст на последователите на религии в Корея."
Прогонване на духове
За да започнат корабната церемония, шаманите запалват наръч слама и го хвърлят във водата, предлагайки храна на духовете, за да ги прогонят. След това изпадат в транс и заговарят директно на зрителите, за да им пожелаят късмет и здраве под акомпанимента на бърза музика от гайди, флейти и барабани. Накрая шаманите и зрителите се смесват в танцуваща в кръг под ритмичната музика тълпа.
"Осъждането на шаманизма не е правилно. Това, което правим днес, е да се помолим за доброто на семействата", казва Ли Сун-су, която е будистка, но въпреки това танцува с групата. В знак за това колко популярен е станал шаманизмът, една от муданите, звънящи с камбанки пред дървения олтар, е Хендрике Ланге от Швейцария, която твърди, че учението я е измъкнало от омаломощаваща депресия.
45-годишната Ланге е навлязла в шаманизма, докато изучавала корейските перкусионни инструменти, но не е участвала в ритуала, преди няколко злополуки и видения да я убедят, че има нужда да промени живота си. Сега тя е една от дузината шамани, посветени от Ким, част от които са няколко чужденци. "Нещо се случва с енергията, това е всичко, което мога да кажа. Чувствам, че колкото по-дълго продължаваме, толкова по-силна става енергията", казва тя.
Чин, социологът, твърди, че част от притегалната сила на муданите е чувството за лично общуване.
"Хората може да са от други религии, но те изглеждат неясни и несвързани лично с тях", каза той. "Те отиват при шаманите, защото вярват, че всичките им истории и проблеми са уникални".
Джун Ми-сун, участник в церемонията, твърди, че шаманизмът й е проговорил директно.
"Почувствах нещо в сърцето си. В този ритуал има всичко - щастие, тъга, гняв и забавление", казва 46-годишната домакиня, претърпяла повече от 10 операции, за които смята, че е виновно духовното й боледуване.
"Понякога сърцето ми плаче, понякога всичко е радост, докато всеки танцува и се кланя. И е лековито".(БТА)