ДПС готово със Закона за лобизма до 10 дни
ДПС готово със Закона за лобизма до 10 дни / netinfo

Камен Костадинов, депутат от ДПС

Почти два месеца изминаха, откакто ДПС съобщи, че ще работи по нов Закон за лобизма – докъде стигнахте в подготовката на този законопроект и кога може да очакваме внасянето му в Народното събрание?

Законопроектът е почти готов. За тези два месеца в работната група, оглавявана от мен, се постарахме да проучим добре опита на водещи държави, където лобизмът е ясно регламентиран като дейност. В света може би най-добра е практиката в Съединените щати, има съответно и директива в ЕС, има подобно законодателство в Италия и Великобритания. На финалната права сме. Може би до седмица, максимум до десет дни законопроектът ще бъде готов. След което предвиждаме да направим серия от публични обсъждания. На първо място с работодателите – ще се обърнем към Съюза на работодателите, Стопанската камара, БТПП, организации като Прозрачност без граници и т.н. След това предвиждаме да направим и обсъждане с представителите на медиите. Бележките, които ще чуем по направения законопроект, ще ги отразим в него и той ще бъде внесен в Народното събрание. Изпитваме удовлетворение, че след като повдигнахме този въпрос, това е тема, която се поставя и от нашите европейски партньори. В екшън-плана са предвидени законодателни промени е включен законопроект за лобизма. Искам да отдам дължимото и на колегите от Новото време, които са направили един наистина приличен закон. И запознавайки се с него, не намирам достатъчно обяснение защо той не е бил приет от предния парламент. Но така или иначе в момента му дойде времето. Ще ползваме доста от нещата, които колегите са направили – чуваме се и работим в сътрудничество с Новото време. След това предвиждаме и подготовка на промени в Закона за политическите партии или отделен закон, който да се отнася само за финансирането на партиите, за да бъдат регламентирани отношенията между бизнеса и властта. Завършвайки този процес, ще сме дали своя принос. Включително, изяждайки цялата торба със сол, което образно казано се наложи да направим през последните няколко месеца около прословутия „обръч от фирми”. Решавайки този проблем смятам, че дори и това, което изтърпяхме през последните месеци, си е заслужавало.

Възможно ли е до есента да бъде факт един такъв нов закон за лобизма?

Убеден съм, че ще бъде факт. Още повече това е залегнало в екшън-плана, според който трябва до септември месец да бъдат приети тези закони. Няма да е необходимо да разместваме програмата на парламента, за да го включим. Предвидено е този закон да бъде приет до края на август, началото на септември.

Какво е онова, което със сигурност един закон би трябвало да забрани на политиците, защото и сега не малко неща са им забранени, но не е тайна, че те рядко се съобразяват с норми, които имат по-скоро морален характер?

Когато нещата бъдат ясно описани, когато е дефинирано какво представлява лобизма, кой е позволеният лобизъм, тогава много от нещата, които в момента се правят под масата ще има възможност да бъдат извадени на светло. Някой, който в момента извършва лобистка дейност под масата, ще бъде изправен пред дилемата дали да се съобрази с някаква регулация, която би утежнила дейността, но всичко ще бъде законно. И самите политици, които в момента си позволяват да се заиграват с некоректни действия, ще имат възможност да обявят, че лобират за определена идея. Да обявят защо лобират за нея и какъв ще бъде обществения ефект. Така нещата ще си дойдат на мястото. Има и други мерки, които предвиждаме за публичността на доходите на политическите лица – декларациите на публичните лица да се проверяват от Националната агенция по приходите. Тя да излиза със заключение те верни ли са или не. Защото не е лошо, ако един политик по нормален и честен начин е спечелил много пари и си е платил данъците, но нека обществото да знае как ги е спечелил и откъде са те. И ако се окаже, че го е направил по начин, който е регламентиран в закона, това ще бъде от полза за самите политиците.

Въпросът за лобизма е много актуален през последните дни – редно ли е действащ премиер и министри да приемат услуга под формата на пътуване със самолет или визита на разноските на някой бизнесмен, защото така излиза, че те се превръщат в лобисти в полза на това лице?

Ако визирате пътуването на бившият премиер Симеон Сакскобургготски, аз не съм запознат с детайли, но доколкото съм чул и чел в медиите, той е пътувал със самолет, който му е изпратен от неговия италиански колега Силвио Берлускони. А той дали го е наел от някого, как го е взел мисля, че това е въпрос, който касае отношенията между италианския премиер и бизнесмена. Но не съм започнат с конкретика по този въпрос.

Случаят ще се изяснява в близките дни и седмици, но имате ли притеснения, че този скандал ще се отрази доста сериозно не само върху коалиционния ви партньор НДСВ, но и върху правителството? Какви са според вас правилните стъпки на управляващите по този случай?

Първо нещата трябва да бъдат изяснени, защото по публикации да се хвърлят тежки обвинения върху един бивш български министър-председател според мен е малко пресилено. Ние имаме доверие разбира се на италианските съдебни власти. Ако те докажат, че са извършени неща, които са аморални, незаконни, в разрез с доброто поведение, нека тогава се произнасяме. Но предварително да предпоставяме вина на някого според мен не е коректно.

Как се отразява „Савойската афера” на доверието в управляващата коалиция?

Не считам, че в момента това се отразява по някакъв начин – най-малко защото управлението в момента е в друг формат и най-важното е, че нищо все още не е доказано. А докато не е доказано, не е коректно да се хвърля каквато и да е вина. Мисля, че г-н Сакскобургготски ще намери начин да защити името си. Желая му го. Ще ми се да вярвам, че всичко, което той твърди е било така - че на журналистите е била дадена някаква откъслечна информация. И дълбоко се надявам това да приключи добре както за него, за НДСВ и за България.