Преди време беше модерно да грабнеш пачка пари и да отпрашиш към морето за почивката си. В ерата на дебитните и кредитните карти обаче дебелината на портфейла отдавна не е мерило за финансово подплатена ваканция. Днес е нужно да имаш просто пари по сметката си и една, две тънички карти в портмонето си. За да можеш обаче да си платиш пътя и почивката, са нужни поне още две условия - там, за където си се запътил, да има банкомат или поне да можеш да плащаш с картата си. Нещо, което е доста проблемно в малките градове и села, особено тези, които не са част от най-атрактивните за туристите дестинации. В разгара на отпускарския сезон проверихме какъв е броят на банкоматите у нас, как се избират местата, на които те да бъдат сложени, нараства ли броят на търговците и обектите, които предлагат като услуга на своите клиенти „плащането с карта".
Ако попадне човек, в което и да е от българските села, като изключим тези по морето, рискът да се натъкне на възрастни хора без представа какво е изобщо банкомат е много голям. Такова нещо там си нямат и само са чували за устройството.
Според статистиката в България има около 6000 банкомата. Така страната ни се оказва, че е доста добре покрита като съотношение брой устройства на глава от населението. Това разказа за Дарик Славка Вълкова, директор „Карти" в Уникредит Булбанк.
„България е една от най-добре развитите страни в Европа по отношение на брой банкомати на 1000 души от населението. За 2009-а година има 4 процента ръст на броя на банкоматите в сравнение с 2008 г. Разбира се, че има много малки населени места, където не са инсталирани банкомати, но от гледна точка на това колко клиенти имат нужда от банкомати в едно населено място и още други критерии като сигурността - за това как да бъде опазен един банкомат, в някои населени места не е целесъобразно да бъде инсталирано такова устройство", коментира тя.
От банковата сфера признават, че в селата почти няма банкомати, но там и хората с дебитни и кредитни карти не са много.
„Хората така или иначе работят в по-големите населени места, така че могат при пътуванията си до работа да си изтеглят пари. В края на краищата обаче по-доброто ползване на картите от клиентите се състои не в това да намерят банкомат, от който да теглят пари, а да плащат с тях в търговската мрежа", каза Вълкова.
Оказа се, че макар и слабо разпространена в търговската ни мрежа има доста удобна услуга за онези, които имат нужда от пари в брой, но нямат под ръка банкомат. А в магазина, в който пазаруват, има ПОС-устройство.
„Това е т.нар. „кеш бек" или възможността един клиент, когато пазарува в търговския обект, колкото и малка покупка да направи да може да поиска от касиера да му даде пари в брой - до 50 лева. Един клиент дори една дъвка да си купи, може да получи до 50 лева от своята сметка пари в брой. Търговците не са задължени и тази услуга все още не е много разпространа, но аз се надявам, че в скоро време много от търговските вериги ще разберат смисъла от тази услуга. Защото за тях това е възможност да оперират с по-малко пари в брой и по-този начин излагат на риск по-малко от средствата, които събират в търговските си обекти", коментира тя.
Тази услуга би заместила банкоматите на много места. „В малките населени места това е начинът да се предостави подобно услуга на населението там, където няма банкомат. Всеки търговец, който иска да предоставя тази услуга, може да я получи от някоя от банките в страната. Транзакцията за пазаруване и получаване на парите кеш е една - на бележката от ПОС-устройството пише каква сума е заплатена за стоки, каква е получена в брой", обясни Вълкова.
Изобщо пазаруването с карта е предимството на това да я притежаваш, обясняват експертите, а не да обикаляш и да търсиш банкомат, за да теглиш пари. Според Славка Вълкова тъкмо търсенето от страна на клиентите и желанието да плащат с карта е принудило много търговци да въведат ПОС-устройства в магазините си.
„Все още цари митът сред хората, че банковата карта, особено кредитната карта, е най-вече за по-заможните хора или за пътуване в чужбина, но не и за ежедневните покупки. Напротив картата - и дебитната, и кредитната, е точно за ежедневните покупки. При това пазаруване не е нужно да се връща ресто, където най-често стават грешките или злоупотребите от страна на касиерите. Това създава доверие между търговеца и клиента и едно спокойствие, че сметката е уредена правилно", каза банковият експерт.
ПОС-терминалите, чийто брой също расте сериозно, за жалост още не са много разпространени в малките населени места.
„В България вече има над 7 млн. карти, т.е. има клиенти с по няколко карти. Надявам се това да повлияе на търговците, които все още не са инсталирали ПОС-устройства да го направят и да предоставят тази услуга на клиентите си", каза директорът „Карти" в „Уникредит Булбанк".
Освен традиционните съвети, които дават за повече внимание при въвеждането на ПИН-кода на банкомат, за това той да не бъде записван и носен до картата или личните документи, от Уникредит предупреждават и за вид измама, от която заради недоглеждане вече са пострадали техни клиенти, които са си поръчвали хранителни добавки по интернет.
„Най-често това са препарати за отслабване. Сайтовете, които се занимават с такава продажба им предоставят една безплатна мостра. Клиентите си предоставят номера на картата, за да платят 2 или 5 евро единствено за доставката. Като не обръщат внимание на написаното отдолу с малки букви, че ако те не се откажат изрично след това от допълнителни доставки, търговецът започва да ги таксува със следващи вече по 150-200 евро за следващи количества, които така и не им изпраща. След това клиентите идват и оспорват плащанията при нас, а би трябвало да отидат на сайта и изрично да окажат, че не искат да получават следващи пратки", каза Славка Вълкова.
Пазете си картите и внимавайте какво и как пазарувате през интернет. А иначе за всеки случай проверете дали там, накъдето сте тръгнали през отпуската си, има банкомат или можете да плащате с картата си.