Задават ли се свирепи битки по време на изборите
Задават ли се свирепи битки по време на изборите / снимка: DarikNews.bg
Задават ли се свирепи битки по време на изборите
45695
Задават ли се свирепи битки по време на изборите
  • Задават ли се свирепи битки по време на изборите

Задават се изборите с най-свирепите задкулисни битки. Този рефрен, изказан по един или друг начин бележи почти всички прогнози за предстоящия вот. Дали ще бъдат най-свирепите, можем да се съмняваме, но че наистина предстоят свирепи битки можем да сме сигурни.

Димитър Димитров, социолог и преподавател в Софийския университет, смята, че изборите ще бъдат ожесточени, но не по-ожесточени от предходните. На всички местни избори по принцип градусът е с една степен по-висок, просто защото има много участници, много апетити. Било е така и на предишни избори, убеден е той, но допуска, че може би напомпано едно очакване, че заради приемането на изборния кодекс ще може да се оттласне целият изборен процес от предходните практики и да се дистанцира от тях.

По отношение на изборното законодателство все пак има стъпка напред в сравнение с предишни подобни ситуации по отношение на прозрачност на финансиране на предизборната кампания. Наистина има напредък, категорична е Диана Ковачева, изпълнителен директор на „Прозрачност без граници". „На практика голяма част от предложенията, за които почти десет години се борим, вече ги виждаме реализирани - анонимните дарения са забранени, даренията от юридически лица - също, всяко дарение над 1000 лева трябва да бъде направено по банков път, дарението да е съпроводено с декларация за произход на средствата. Така се избягват практики, при които деца, току що навършили 18 години, правят дарения от 30 000 лева", допълва тя..

Антоанета Цонева от Институт за развитие на публичната среда вижда неравнопоставеност в достъпа на участниците в изборите."Това присъствие в медиите, което го има в момента с много силна привилегирована позиция на управляващите, прави достъпа на участниците в изборите неравнопоставен", смята тя и допълва, че тази година предизборните плакати и клипове са значително по-малко, което по думите й е свързано със затягане и рестрикция на правилата за финансиране, „защото няма как да направиш една разточителна, видима кампания, ако имаш голяма рестрикция по отношение на набирането на фъндрейзинга.

Целия разговор чуйте в прикачения файл