Попов: Има баланс в разпределението на парите за общините, да не политизираме темата
Попов: Има баланс в разпределението на парите за общините, да не политизираме темата / снимка: БГНЕС

Председателят на Националното сдружение на общините /НСОРБ/ и кмет на Пазарджик Тодор Попов призова в интервю за Дарик да не се политизира темата за отпуснатите на общините пари от инвестиционната програма „Растеж и устойчиво развитие на регионите". Призивът му идва след острата реакция на ГЕРБ в последните няколко дни, откъдето обвиниха властта, че лишава техни кметове от средства по тази програма.

Според Тодор Попов, който е участвал в междуведомствения съвет, разглеждал проектите, е постигнат относителен регионален и политически баланс при разпределението на парите между общините. „По около 30 и малко над 30 процента от средствата ще отидат съответно при кметове от ГЕРБ и БСП, а останалите средства се делят между кметове на ДПС и издигнати от други партии или независими, уточни той.

Следващата седмица се очаква ръководството на Националното сдружение на общините и кметове да се срещнат с финансовия министър Петър Чобанов. Тодор Попов съобщи още в ефира на Дарик, че в средата на годината ще се анализира как се движат финансираните проекти и ако има риск за реализацията на някои от тях, част от средствата ще бъдат пренасочени към проекти в други общини. „Обещавам на колегите, които не са получили финансиране тази година, догодина да имат приоритетно място в бюджета на този регионален фонд", допълни още Попов.Имат ли основания основно от опозицията в момента да се оплакват, че кметовете на ГЕРБ не получават нужните средства, че са пренебрегнати?

Имам възможността, тъй като се срещнах с колегите от ГЕРБ в петък, спокойно да си говорим по тази тема и им предложих, а и искам да използвам и вашия ефир да предложа на всички да не истеризираме тази тема и малко по-неемоционално към нея, още повече в този период, който ни предстои.

Считам, че работата на междуведомствения съвет за краткия период от време, в който беше създаден и разгледа всички тези проекти, беше относително справедлива и завърши с относително балансирано разпределение на тези средства по региони, като разбира се, колегите имат своите основания. И едва ли съществува рецепта, по която абсолютно справедливо и обективно да бъдат разпределени средства, независимо за какво става въпрос.

Но просто сме се стремели и регионално, и политически, и стойностно да има някакъв относителен баланс между тези средства и, разбира се, тяхното разходване. Казвам го не като оправдание, а като припомняне: в крайна сметка дефинирахме необходимости и проекти в рамките на над 2,5 млрд. лв., а ресурсът за тази година, който имахме възможност да разпределим, беше 350 млн. лв. Така че считам, че относително добре сме се справили, тъй като идеята за този регионален фонд е той да има своята устойчивост във времето. Разбира се, невинаги и не е възможно за една година да удовлетворим всички потребности, така че нормално е да има и недоволни, и напрежение, но като цяло считам, че този фонд ще изиграе своята положителна роля за общините, тъй като в крайна сметка формално погледнато в българските общини и местни власти за първи път ще имат на разположение едногодишен инвестиционен ресурс в размер на тези средства, което считам, че е стъпка в правилната посока.

Не може с точност да се каже, но ако грубо се опитаме да представим картината на читателите, какво е съотношението? Горе-долу колко от средствата отиват при кметове от БСП, колко при кметове от ГЕРБ и от ДПС?

Нетно разделени средствата... Има един относителен баланс между общо четирите... Ако приемем, че ГЕРБ, БСП и ДПС са трите основни политически играчи, има и една група от кметове, които са извън тези политически партии, които получават около 50 млн. лв. нетно. Така че кметовете от ГЕРБ, някои от които с основание се чувстват пренебрегнати и ощетени, тъй като не получават средства за тази финансова година от фонда, получават малко над 30 на сто нетно от общия фонд, 36-37 на сто получават кметове на БСП, а останалите се делят между ДПС и всички останали кметове, които са независими или издигнати от други формации.

Но кметовете на ГЕРБ като брой са най-много и затова всъщност най-голям процент от тях бяха нефинансирани и затова се получава това усещане за несправедливост, което основателно, тъй като колегите са разчитали на това. Но пак казвам, нека да не звучи като оправадание, а като обективно становище - просто не беше възможно всичко да бъде финансирано в рамките на година.

Вие сте в по-особена ситуация - едновременно представлявате сдружението и трябва да защитавате интереса на всички общини, а самият вие пък сте кмет, избран като кандидат на ГЕРБ...

Не, не са ме подкрепили ГЕРБ, независим съм и нямам нищо общо с ГЕРБ, нищо общо с политическа партия.

Бях останала с впечатлението, че на последните избори ГЕРБ...

Не, не са ме подкрепяли ГЕРБ. Но това няма значение, тук нека не политизираме този проблем. Когато стане въпрос за прагматична работа и региони, искам да изключим политиканстването и политизирането. Лошото е, че това няма как да го избегнем с оглед на предстоящите евроизбори. Но нека да бъдем малко по-прагматични в подхода си по отношение на тази идея, която считам за важна и се радвам, че тя стартира със създаването на фонда за регионален растеж. Бях напълно наясно със себе си, че това ще доведе до недоволства, че в крайна сметка ще има напрежение, но по-добре с този фонд и по-добре с представител на националното сдружение в междуведомствения съвет, отколкото без този фонд и без представител на НСОРБ в този съвет, защото в крайна сметка това наистина е важно.

Ще има ли среща сдружението с финансовия министър? Предвиждате ли среща и с ваши колеги, на която да успокоите може би недоволните. Някои се опитаха и към вас да отправят критики, че не са им защитени интересите. Някъде бях чела, ако не греша, че кметът на Козлодуй обяснява, че ще иска обяснение от ръководството на сдружението, защото не са защитени техните искания.

Разбира се, че ще направим среща с финансовия министър. Искам дебело да подчертая, че досега ръководството на сдружението среща разбиране и диалог с представителите както на финансовото министерство, така и на други представители на централната власт. Ще направим такава среща и най-вероятно тя ще бъде следващата седмица, защото през настоящата Петър Чобанов има служебни ангажименти, пък и през тази седмица се одобряват бюджетите на общините и сме пряко ангажирани с тази най-важна дейност в годината - приемането на бюджета на местната власт.

Така че вероятно в средата на следващата седмица ще имаме такава среща, на която спокойно да можем да обясним какви са били критериите, по които сме разпределяли тези средства и в крайна сметка какви са средносрочните и дългосрочни планове и политики при реализацията на този фонд, за да се успокоят страстите и да не бъдем чак толкова разочаровани и негативно настроени, защото това не е полезно за никого.

Оставам с впечатлението, че малките общини са повече на фокуса на вниманието при тези средства. При тях ли основно отиват парите и как ще следите да не се пръска ресурс за по-демонстрационни проекти, които няма да имат основен ефект върху населението.

Дебело искам да подчертая, че при разпределянето на тези средства, естествено, че се допускат и такъв тип грешки, то не грешки, но се финансират по някой път и в очите на много хора не чак толкова социалн обосновани и икономически обосновани проекти. Това сигурно е така и ние едва ли сме били изключение при реализацията и разпределението на тези средства. Но наистина се опитахме да намерим и тук баланс между интересите на големите, средно големите и малките общини, което е много трудно като философия, когато трябва да се разпределят средства, защото в крайна сметка ако големите общини имат възможност чрез собствени средства да компенсират реализацията на определен тип важни проекти за местните общности, то при малките и средните общини такава възможност на практика не съществува. Затова считам, че имаше своята логика да бъдат финансирани такъв тип проекти, които касаят малки и средно големи населени места, защото в крайна сметка там също живеят над 1 млн. българи.

Все пак, за да са сигурни читателите, че в това нещо има смисъл и то ще се изпълни като качество, кой и как ще контролира и харченето на парите, и изпълнението на проектите?

Всяка община, финансирана по този фонд, има задължението веднага след сключване на договора да информира финансовото министерство за него, като по този начин ще имаме яснота по отношение на това как се движи изпълнението на проекти. В края на юни и началото на юли ще направим нов междуведомствен съвет, на който ще анализираме тези данни и най-вероятно тези колеги, които не са успели да се справят или има риск за някои от проектите, които не могат да се реализират през тази година или не са успели колегите, тогава ще направим преразпределение на тези средства, като на срещата с министъра на финансите най-вероятно ще уточним реда и начина, по който това ще се случва. Тоест ще има и допълнително раздаване на картите тази година най-вероятно. Така че искам колегите да са спокойни. И вероятно част от тези нефинансирани проекти също ще бъдат финансирани и което е по-важно, искам дебело да подчертая, че тези средства са годишни и трябва да положат усилия да бъдат максимално оперативни, за да могат да ги усвоят тази година.

Имате ли опасения, че мнозина от колегите ви, особено за малки населени места ще имат проблем и с проекти, и с конкурси?

Такива рискове винаги съществуват, независимо дали за малки или за големи населени места с оглед на административния капацитет и с оглед на обжалванията, защото това са всъщност двата големи проблема. И най-вероятно това ще се случи и през тази година, но се надявам, че този процент няма да бъде такъв, че да постави под риск изпълнението на целия инвестиционен поток.

Казвате, че някои, които сега не са получили ресурс, имат шанс при второ раздаване на картите през лятото да получат нещо по своите искания.

При всички положения това ще се случи, казвам го съвсем отговорно. И второ, нека да видим как ще се справим тази година ние самите и обещавам, че следващата година тези, които през 2014-а, са били нефинансирани, да имат приоритетно място в бюджета за следващата година по този регионален фонд, като нека да видим в края на годината как ще се справим самите ние и тогава да направим анализ къде трябва да подобрим нещата, за да имаме балансирана регионална политика. Това е изключително важен инструмент за два аспекта. На първо място - ние чрез този фонд да финансираме дейности, които са извън кръга на дейностите, финансирани по оперативните програми, най-вече свързани с пътна инфраструктура и дейности, които са свързани с подобряването на физическата среда навсякъде и придаване на импулс на българските региони, защото вървим към идиотски моноцентричен модел - София и още пет големи града и всички други дълбока провинция. Ако погледнем на юг и видим нашата съседка Гърция сами ще се направим извода колко погрешен и криещ огромни рискове е този тип регионално развитие.

Ненормална е тази ситуация, в която образование и здравеопазване в действителност са съсредоточени като услуги и целия набор в няколко големи града.

Това е абсурден модел. И тук искам да подчертая още един модел, който остава някак си отстрани от цялата истерия, която се разрази за тези средства. Тъй като през общините минават около 280 млн. лв., останалите минават през съответните министерства, но 90 процента от тези инвестиции, които държавата прави през министерствата, пак са за регионални проблеми. Това са в здравеопазването - за бързата помощ, образованието -реконструкция на университетите и то основно в провинцията, през регионалното развитие минават пътната инфраструктура, през министерството на инвестиционното проектиране минава регионалните планове, така че всички средства са с регионално значение. Така че основната идея на този фонд беше наистина регионите да усетят подобряването на средата и услугите и същевременно ангажиране на трудова заетост и по този начин осигуряване на растеж. Силно се надявам да се справим и да усетим това в края на годината. Още веднъж искам да се извиня на колегите, които не получиха финансиране. В крайна сметка искам да бъдат оптимисти и да вярват, че през следващата година ще направим всичко възможно това да се случи и за тях.

От това, което казахте, разбирам, че не приемате и онези критики, които се лансираха, че основно министерствата са взели голяма част от парите за сметка на това, което се очакваше от местната власт. Но да завършим с призива ви да не се политизира темата. Всъщност всяка община, която има възможност да получи тези средства, те да бъдат максимално бързо усвоени, защото вярно, предизборна ситуация, но все пак идеята е всички българи да живеят по-добре в местата, където се намират.

Нека малко да се опитаме да разсъждаваме по-глобално. В България обикновено всеки разсъждава от собствената си гледна точка, но ако трябва да финализираме накрая, когато няма средства, упрекът е защо няма, а когато има, започваме да драматизираме защо на другия повече, а на мен по-малко. В крайна сметка изводът е следният - това е важен инструмент за икономически растеж, който ако бъде използван ефективно, нещата ще се усетят по места от всички хора. Като разбира се всички места не могат да влязат в пътната карта за една година, защото нямаме такъв капацитет и такъм ресурс. Стъпката е правилна, тъй като 350 млн. лв. ще влязат в българските общини, а това е важно.