Пламен Панайотов: Имаме сериозни намерения да участваме активно в изборите за ЕП
Пламен Панайотов: Имаме сериозни намерения да участваме активно в изборите за ЕП / netinfo

Интервю в предаването "Седмицата" на Дарик радио с Пламен Панайотов

Как ви звучи завръщането на царистите?

Като една добронамерена шега, оценявана много високо. Може би закачката е свързана с това, че НДСВ наистина не участва активно в последните избори, имам предвид за президент и вицепрезидент на страната. Намирам я уместна и на друго основание. Първите избори, които за тази година предстоят, са по всяка вероятност през май, т.е. след Великден. В този смисъл изречения от типа, които се появиха в печата - НДСВ, живот след смъртта, намирам за особено подходящи. Действително целта на НДСВ е да докаже, че не само сега, но за в бъдеще, на още повече основания вече като партия в страна-член на Европейския съюз, ще съществува и ще се развива.

Браво. Вече изглежда, че се завръщате и благодарение на БСП. Вие си мълчахте две години по въпроса за магистрала "Тракия", където сега се оказва, след анализите, които извършиха вашите коалиционни партньори, че това е най-добрият възможен проект за тази магистрала. Защо мълчахте и допуснахте БСП сега да изземе инициативата, че те правят магистралата, всъщност с вашия договор?

Съвсем коректно е това, което казвате. Действително ние дадохме възможност да се направят всички възможни експертизи, след като, вие знаете като юрист, и съдът се произнесе, че няма никакви закононарушения от типа на тези, които се твърдяха, нито каквито и да било друго, произнесе се и Комисията за защита на конкуренцията, че не поставя под съмнение конкурентната среда в този сектор в страната с проектодоговора и със сключените сделки. И сега всъщност се потвърждава по един категоричен начин нашата теза. Лошото е, че тези две и повече години забава доведоха до значителни пропуснати ползи. Най-вече за българските граждани, тъй като ние продължаваме да нямаме една магистрала, която да ни отведе поне до Бургас.

Е, добре, защо не отстоявате добрите проекти на правителството си в това правителство?

Вие знаете, че усилията само на един от партньорите, когато става дума за коалиционно управление, не са достатъчни. Нужно е много време понякога, за да се убедят и другите коалиционни партньори в правотата на това, което отстояваме. Аз заемам, така, основание от вашата реплика, за да припомня във връзка с това, което се случи в петък - четвъртата поправка на конституцията и с която най-сетне се стигна до финансова децентрализация в полза на общините, че НДСВ отстояваше тази теза още с оглед на третата поправка на конституцията. Но нашите партньори не приеха, че тогава е актуален този въпрос. Но виждате, че година, година и половина по-късно и това се случи. Ние сме в крайна сметка в тази коалиция и сега можем да го кажем със сигурност - не просто за една приемственост в политиката, сравнена с тази на предходното правителство, а за политика, която наистина води страната, води българите напред. И доказателство, най-яркото за това е, разбира се, членството ни в Европейския съюз.

Завръщането ви има и чисто кадрови аспект. Изглежда, че ще се върнете към формулата - три, пет, осем, която за известно време се превърна във формула - три, четири, осем, поради това, че Меглена Кунева вече месец, повече от месец е еврокомисар. Сега изглежда, че вие ще имате отново министър по европейските въпроси в лицето на Гергана Грънчарова. Или само така изглежда?

Не, абсолютно сте прав. Но искам да кажа, че официално в коалицията никой не е поставял под съмнение сключеното коалиционно споразумение, включително и от гледна точка представителството на трите сили в кабинета.

Само да ви прекъсна, за да подчертая, че външният министър Ивайло Калфин не постави под съмнение коалиционното споразумение, но постави под съмнение изобщо целесъобразността България да има министър по европейските въпроси, какъвто според него няма никъде в Европейския съюз.

Абсолютно сте коректен и в това отношение. Но аз подчертах, че никой официално в коалицията не е поставял този въпрос. Разбира се, ние сме склонни да обсъждаме каквито и да е мнения, защитени било от един или друг министър, било от един или друг представител на всяка една от трите политически сили. Но официално този въпрос не е повдиган нито на съвета на коалицията, нито в някакъв друг формат, в който има представителство всяка една от политическите сили. Така че...

Добре, но все пак въпросът е наистина трябва ли да бъде точно така наречен този министър, това, което постави Ивайло Калфин като въпрос - дали коалиционното споразумение не може да бъде спазено с поемане от страна на НДСВ на по-голяма истинска отговорност, отколкото все пак ресорът вече на министъра по европейските въпроси ще бъде доста по-стеснен, след като България е член на Европейския съюз.

Действително в страните-членки на Европейския съюз има различна практика по тази тема, но тя не е практика, която различава страните по това дали някой трябва да олицетворява тези функции, или не, а е различна практика само от гледна точка на ранга на човека, който отговаря по тези въпроси. В НДСВ сме категорични, че рангът трябва да бъде запазен, тъй като в НДСВ считаме, че европейската интеграция не свършва с факта на приемането, а напротив - тепърва предстои да видим какви са конкретните измерения вече като пълноправен член на Европейския съюз. В този смисъл отговорността даже ще се увеличава на министъра по европейските въпроси.

А не беше ли редно да се вдигне и рангът на отговорника за туризма? Правителството е избрало Анелия Крушкова, която беше предложена от НДСВ, да ръководи агенцията, която в момента се грижи за това. Впрочем има ли нещо вярно в това, че ДПС, министрите според "24 часа" излезли при гласуването в знак на протест, че това не е съгласувано първо със съвета на коалицията?

Не, няма такъв факт. Консултациите бяха проведени, включително в последните дни, преди да се гласува това решение в кабинета...

Е, нали царят е в... лидерът на НДСВ нали е на свадбено пътешествие за сапфирена сватба. Той участва ли в тези консултации, като технология по телефона ли, как...

Вие знаете, г-н Вълчев, че в днешно време няма значение точно мястото къде се намира един или друг представител, било то и лидер на...

Не, то е любопитно... като технология, в смисъл събират се Станишев и Доган и се обаждат заедно на Симеон Сакскобургготски. Или всеки по отделно си се чуват и се разбират. Как изглежда Съвет на коалицията в дистанционно...

Общуването...

... при дистанционно провеждане?

Общуването между тримата лидери, искам да подчертая, е на изключително добро ниво и няма никаква пречка да се консултира един или друг, включително и кадрови въпроси, независимо от това кой къде се намира. Вие знаете, че, да речем, най-често в чужбина по обясними причини е министър-председателят. Това не означава, че не могат да се решават текущи въпроси, когато той е там.

И вие сега всъщност обяснихте, че съветът на коалицията се е превърнал в един постоянно действащ орган, противно на това, към което призова президентът Георги Първанов, който изрази силни съмнения в това дали е нормално един неконституционен орган да взима решения по конкретни казуси, по кадрови въпроси, кой коя агенция да ръководи.

Аз мисля, че, първо, съветът на коалицията не е постоянно действащ орган. Второ, обаче съветът на коалицията действително е мястото за обсъждане на основните политически, в това число и политически кадрови въпроси. И така е във всяка развита демокрация. Ние не сме открили нещо ново, да правим някакъв прецедент в нашата страна. Вие знаете съвсем категорично, че измерението на властта е не само в правителството, но да речем в парламента, в редица други непублични или публични, но не държавни институции. И в този смисъл не е възможно при едно коалиционно управление да няма политическо съгласуване на основните политики и основните кадрови действия. В противен случай бихме поставили под съмнение стабилността на управлението, а това е последното, което бихме целели в този момент.

Т.е. какъв е отговорът ви на президента? Че той с призива си би поставил, ако се осъществи това, което предлага, съветът на коалицията да се занимава само със стратегически въпроси, а не и такива - от кадрови характер? Например ще се постави под съмнение стабилността на държавата.

Аз съм категорично на това мнение и го изразих веднага след изявлението на президента в парламента. И след това и лично министър-председателят каза, че не приема тази критика.

Как си обяснявате? Сега, те с министър-председателя имат общ произход от социалистическата партия. Как си обяснявате тези, може да се каже и реплики, разменени между тях? Вие в НДСВ какво наблюдение имате?

Това не бих могъл да коментирам, тъй като, разбира се, става въпрос за отношения между министър-председател и президент и аз мисля, че това, което президентът подчерта, е вярно, а именно, че новият стил в отношенията между институциите е наложен и благодарение на лидера на НДСВ. Тогава министър-председател в предходния мандат... и че тези добри отношения продължават и в настоящия мандат. Склонен съм напълно да вярвам на президента в този аспект. И мисля, че няма никаква драма в това, че трите управляващи сили искат да съгласуват основните си действия, основните политики във всички сектори, за които са поели отговорност.

Увлякохме се с тази тема и пропуснахме да отговорите на въпроса за туризма. Не трябва ли да е министерство това, което отговаря за туризма?

Такъв въпрос не е обсъждан нито в рамките на НДСВ, нито в рамките на управляващата коалиция до момента. Т.е. не са поставени теми, свързани с обособяването на нови министерства, в това число и относно туризма.

Комисията за регулиране на съобщенията. Действително ли НДСВ държи на Йордан Мирчев като човек, който като професионалист, той е председателят в момента на транспортната комисия на парламента, като човек, който да поеме ръководството на тази комисия?

Да, това е една от сериозните кандидатури, които са в процес на обсъждане, но, разбира се, предстои да бъде финализирано това обсъждане, първо в рамките на НДСВ, а след това да се проведат консултации с нашите коалиционни партньори.

Е, чия е КРС? В смисъл, че... при министерствата е ясно, че сте си ги разпределили, но при агенциите има ли, при комисиите има ли предварително, още когато се споразумявахте за разделението, някакъв принцип?

Да, има такъв принцип и той е на споделената отговорност. Т.е. всеки трябва да бъде представен достатъчно ясно и категорично в ръководството на която и да е от агенциите. Подобен е случаят с министерствата. Например, ако някой от тримата коалиционни партньори има титуляр на съответното ведомство, то другите са представени на ниво заместник-министри. Така е и в тези случаи, когато имаме независими регулаторни органи, когато имаме агенции към министерства или към Министерския съвет...

Поне кой да е шеф.

Да, разбира се.

Как се решава при комисиите от коя партия да е шеф?

Със съгласуване на позициите между тримата коалиционни партньори. Това е напълно естествено и нормално.