Летните месеци са най-черни на пътя
Летните месеци са най-черни на пътя / снимка: БГНЕС, архив
Летните месеци са най-черни на пътя
31888
Летните месеци са най-черни на пътя
  • Летните месеци са най-черни на пътя

Минимум 150 000 шофьори ще останат без книжки у нас през месеците октомври и ноември, когато данните от 15-те камери на КАТ в цялата страна бъдат обработени, прогнозира пред Дарик комисар Алекси Стратиев, началник на КАТ - Пътна полиция. Наказанието за минималното нарушение на скоростта над 34 км/ч е минимум 1 месец. Заснети са и голям брой чужденци, каращи с превишена скорост по родните пътища. Комисар Стратиев допълни, че има идея подобни нарушения да се изтърпяват в съответните държави, от които са нарушителите. Юли, август и септември остават най-тежките месеци в годината с най-много жертви по пътищата, обясни началникът на КАТ - Пътна полиция. Ето какво още каза Стратиев пред Николай Христов:

Комисар Стратиев, има ли увеличение в броя на пътно-транспортните произшествия през летния сезон? Знаем, че българите пътуват с колите си до морето, кои са най-натоварените точки в страната и какви мерки взема КАТ, за да облекчи движението, особено по магистрала „Тракия" и от нея до Бургас?

Юли, август и септември са едни от най-тежките месеци за движение и с най-трагични резултати за цялата година. За сравнение споменавам, че през януари 2009-а имаше 46 загинали, през 2010-а са 42-ма, но за съжаление през юли и август те стигат над 100 души. През юли и август имаме цифри като 110-115 загинали за месец. Тоест статистиката в продължение на години показва, че това са най-тежките месеци, с най-интензивно движение и то продължава. Просто в това движение не мога да кажа, че е криза, даже се чуха коментари, че тъй като хората не желаят да бъдат по-дълго на морето, си позволяват да пътуват всяка събота и неделя до там, което допълнително натоварва движението. Маршрутът от края на магистрала „Тракия" при Стара Загора до Бургас е изключително натоварено, но не по-малко натоварен е и пътят София-Кулата, което е бих казал целогодишно, но сега през тези летни месеци също, тъй като доста от нашите сънародници пътуват към Гърция и там пътят също е изключително неприятен като натовареност.

В почивните дни и в петък ние сме заложили на полицейско присъствие не толкова за контрол, колкото да подпомагаме хората и да отстраняваме задръстванията. Това решение за преустановяване на движението на тежкотоварни автомобили в петък и неделя следобед и отзивите на хората, и тези проверки, които ние направихме, показват, че е ползотворно. Наистина движението отново е интензивно, но върви доста по-добре отколкото с присъствието на товарни автомобили на пътя.

Кажете по отношение на камерите, разположени из цялата страна, беше се появила информация, че има много хора, които не знаят, че ще са с отнети книжки, с глоби заради това, че през лятото са заснети от камерите.

Да, обработката на тези установени нарушения от автоматичните технически средства се внася сега. Нашето законодателство е изключително бавно и доста трудно, така че едно заснето нарушение сега през юли и август ще бъде обработено вероятно някъде към октомври-ноември. Така че тези, които в момента нарушават или са нарушили и са заснети... Техническите средства заснемат нарушение над 34 км./ч спрямо допустимата скорост, което означава, че наказанието съгласно закона е глоба и минимум един месец лишаване от шофьорска книжка, за по-голямо превишаване - два или три месеца. Така че много от нарушителите, които са минали с превишена скорост, бих казал, че са загубили свидетелствата си за управление, тъй като след три или четири месеца ще бъдат привикани, за да им бъде наложено това наказание.

Колко са тези хора, някаква макар и приблизителна цифра имате ли?

За съжаление установените нарушения от техническите средства са някъде около 150 000. Всички камери са настроени над 34 км./ч, така че всички тези нарушения са свързани с лишаване от книжка за минимум един месец. Това е наказанието за минималното превишение от 34 км./ч над допустимата скорост. Ако някой е превишил с 40 км./ч ще бъдат два месеца, с над 50 км./ч ще бъдат три месеца. Това е броят на установените нарушения. Доста от тях вероятно ще бъдат на чужденци и към момента около 15 000 от тези 150 000 вече са реализирани, тоест 15 000 души ще трябва да изтърпят тази санкция.

А по отношение на чужденците как ще действа КАТ, тъй като през октомври и ноември няма да са в България.

По отношение на чужденците не само КАТ, а всички пътни полиции в ЕС срещат изключително голяма трудност, тъй като и при тях има същото явление. Повечето от страните в ЕС са транзитни и заснемането не води до налагане на наказанието на момента на установяване на нарушението. Изготвя се директива и при белгийското председателство има нагласата тя да се реализира: тези нарушения, извършени на чужда територия, да се изтърпяват по местоотчет или по местоживеене на водача. Тя обхваща само четири вида нарушения, но превишената скорост е сред тях. Директивата е от доста време, надявам се да се реализира през тази или в началото на идната година, така че изтърпяването на наказанието и на българите, пътували в ЕС, и на чужденците, били в нашата страна, ще бъде решено.

Има ли данни какъв процент от тези 150 000 нарушения са извършени от чужденци?

Нарушенията трябва да дойдат обработени, за да дадем някаква приблизителна информация за това, тъй като машината не разчита чуждестранните номера, ние трябва да ги прехвърляме на ръка, за да могат да бъдат те разпознати.