Има примитивизъм в акция Имами, спецорганите не винаги пипат така, както се полага в исляма
Има примитивизъм в акция Имами, спецорганите не винаги пипат така, както се полага в исляма / снимка: Reuters

Арабистът Киряк Цонев в интервю за Дарик след акцията на ДАНС, МВР и прокуратурата в Смолянско, Пазарджишко и Благоевградско:

Какво може да кажете за нелегалната ислямска организация "Ал Уакф ал Ислами", чийто български клон разследват в акцията си ДАНС и МВР?

Приблизителният превод на името на организацията би бил „ислямска собственост". Доколкото знам тази организация  се състои от т.нар. салафити. „Салаф" на арабски означава „деди", „прадеди" - това е секта ислямска на сунитска основа, която е водеща секта в Саудитска Арабия. Нейните представители смятат, че ислямът трябва да се гради върху основата на свещената книга Корана и свещената книга Суната, че всичко това, което е казано там е свещено и от него трябва да се изхвърли всичко, което е добавено с течение на вековете. Т.е. връщане към корените - това е пълен ислямски фундаментализъм. За самата организация, честно казано, чувам за първи път названието й, но за такива организации съм чувал много - те са около 20, 30, един Господ, един Аллах знаят колко са.

Доколко вярванията на тази секта биха могли да представляват реална заплаха като радикални схващания?

Като радикални схващания, ви казах, че тя е водеща и сред Саудитската кралска фамилия. В самата Саудитска Арабия обаче съществува нещо интересно. Това е крайна секта, която иска да наложи исляма като водеща религия в света като цяло. Това е нейната особеност - нейният нападателен характер, който противоречи с онова, което е казано в самия Коран. Защото в Корана никъде не се говори за нападателна тактика, там винаги се говори за защита на исляма от нападение.

Тук е обърната призмата?

Да, тук е обърната призмата. Върви се към нападение и точно това вече противоречи на Корана, където също така е казано, че вяра със сила не се налага.

Т.е. според вас е достатъчно опасно това като вярване и като принципи, които се проповядват?

Разбира се, че като принципи това е опасно. Но у нас в България то е породено по моему от два факта. Първо забележете къде стават тези акции и обиски -  в по-изостаналите райони на България. Това учение се опира върху бедния, върху отчаяния - нещо, което в нашата политическа обстановка се превръща вече в ежедневие. Известно е, че отчаяният човек, като няма друг изход, той се обръща към Бога. Именно това се използва от разните ислямисти. Точно от такива слоеве те изваждат и създават в повечето случаи своите терористи. Ето това е вече опасното. Другото, което е опасно е, те имате зад себе си един изключително мощен финансов източник, какъвто е Саудитска Арабия.

Случайно в работата си сблъсквал ли сте се с тези хора от Сърница, с преподавателя в училището за имами?

Бях в Сърница преди няколко години, минах оттам и от любопитство отидох в джамията. Направи ми впечатление, че когато им се представих и посегнах към един Коран, за да им покажа, че мога да чета, човекът в джамията ми хвана ръката и я дръпна в страни. А това е един от принципите на салафитите, че Коранът не бива да се пипа от немюсюлманска ръка. Това е една крайна форма, която аз опитах върху гърба си, когато посетих Сърница. Чувал съм за школата за имами там. Не мога да твърдя, че този или онзи е виновен обаче. Защото в дадената ситуация ми се струва, че съществува един примитивизъм в дейностите на нашите специализирани органи, които не винаги посягат където трябва и не винаги посягат така, както се полага в исляма. Обърнете внимание в другото село, където защитаваха книгите си - те казват „нека ни върнат книгите"! Убеден съм, че като са конфискували тия книги, сред тях е имало и такива, които не е трябвало да пипат. Това не е било известно за онези, които са конфискували книгите по този начин. Това поражда естествено вътре сред населението едно недоволство и бунт. Не бива с такива прибързани действия, с недоказани действия да се разпалват религиозните страсти. Нека не забравяме, че т.нар. възродителен процес беше започнат като едно прибързано действие за смяна на имената и знаете какви последствия имаше това за България в крайна сметка.

Това щях и да ви питам - адекватни ли са действията на органите на реда, защото наистина сериозно се разпали недоволството на мюсюлманите на места, те приеха акцията като атака срещу тях самите?

Такива действия трябва да се предприемат не при предположения, а когато има доказани факти за нещо. В дадената ситуация доказани факти за съжаление няма.

От прокуратурата в Пазарджик са казали, че ще отнеме месеци, за да се провери тази литература.

Тя е проверявана на митницата, но как е проверявана тази литература?!? Ако има такава проверка, тя е била повърхностна. Аз не познавам в митницата хора, които да знаят арабски. А това са и десетки книги, те трябва да се прочетат, за да се докаже всичко по обвинението.

Доколко и как тази акция се вписва според вас в това общо говорене от последните дни за терористични заплахи в Европа? Какво искаме ние да кажем с такава акция?

По моему някои от нашите в голямата политика с тази акция искат да кажат на Европа: „ето и ние взимаме някакви мерки". Защото аз съм убеден, че тази организация е известна не от вчера. Тези книги са вкарани прекалено отдавна, когато този човек е влизал в България. Това не е станало вчера или онзи ден, това е станало преди години и изведнъж някой се сеща за това и използва дадената ситуация. Разбира се, политиката също си играе своята роля. Възможно е тук да е намесена тази борба за това кой да бъде главен мюфтия. Не трябва да се изключва примерно и ролята на някои политически организации като ДПС. Тази опозиционна партия може да иска да вкара в задънена улица управляващите, които да се излагат с подобни действия. Пусни им мухата и после им гледай сеира!