Интервю на Кирил Вълчев с министъра на държавната политика при бедствия и аварии Емел Етем в предаването "Седмицата" на Дарик радио
112, нали?
Да. Това ще бъде телефонът, на който ще може да звъниш независимо какво ти се е случило. Това кога ще се случи? Да, това е амбицията ни, г-н Вълчев, и аз бих желала час по-скоро това да се случи, но не е толкова елементарно и просто. Това, което мога сега да споделя с вас и със слушателите на "Дарик" е - юни месец, юли очакваме да стартираме пилотния проект, който се изработва за Югозападна България. Обхваща. . . Югозападна, това е Благоевград, Кюстендил. . . Да, София, София област, Благоевград, Кюстендил и Перник. В момента сме приключили техническото изработване на пилотния проект. Предстои назначаване на хора, оператори и тяхното обучение, което ще продължи някъде може би около 2-3 месеца, защото се изисква и много сериозна подготовка, освен владеенето на чужди езици, се изисква и психически тренинг, за да могат... Тоест, няма да се случва, това, за което разказваше един англичанин - как звънял за "Бърза помощ". . . на "Бърза помощ" да каже, че има катастрофа и те му затваряли, защото говорел на английски. Да, точно така е. Това не трябва да се случва. Както и като звъннеш на този телефон да може да кажеш какъв ти е проблемът, операторът максимално добре да разбере каква е ситуацията, защото човек обикновено изпада в стрес и може би няма да може да обясни както трябва нещата, но предполагам, че след като пуснем пилотния проект и направим анализа за това как в България трябва да продължим доизграждането на този телефон 112, колко трябва да са центровете в страната, защото всяка страна е специфична и не можем да приемем едно към едно примерно френския модел, испанския модел. Апропо, да споделя нещо, което сигурна съм, че вие знаете, но да припомня и на слушателите: в Европа, в държавите членки в ЕС, и то старите, все още навсякъде няма пуснат единен спешен телефон. Така че България не е кой знае колко много изостанала, но е добре да финализираме изграждането на този спешен телефон, защото той е много необходим на всички ни. Добре де, какъв ще е моделът сега за Югозападна България, за София-град и областта Кюстендил, Перник и Благоевград, един. . . на едно място ли ще стоят всички тия оператори или ще бъдат в отделните областни градове? Така, това е също част от проекта. Ще има един централен център тук, в София, и съответно във всяка област ще има звена, от които ще се препредава информацията. На първо време ние няма да изключим досега съществуващите телефони за "Бърза помощ" и двата на полицията, които са пожарна и полиция, и на "Гражданска защита". Те ще работят, но ще се прехвърля информацията до 112, а това го правим с цел, за да не рискуваме живота на някой гражданин, тъй като в страната ни не е изградена единната спасителна система. Всички спасителни дейности, които по закони държавата има функции да изпълнява, са разделени в три ведомства, три министерства и това създава допълнително усложнение при изграждането и на този спешен телефон. Но това, както разбирам, няма политическо решение да се промени. Ще си остане, пожарната ще си е към полицията заедно със самата полиция. Отделно. . . "Бърза помощ" е към здравеопазването. Вие управлявате "Гражданска защита". Да, в началото на мандата Министерският съвет и правителството приехме концепция за управление на страната и в тази концепция виждането на правителството е да има единна спасителна система с всичките й елементи и части, за които преди малко говорехме. А кога как ще я създадем, нали, това е друг въпрос, но аз наистина разчитам на държавническата визия за тази дейност, която е безкрайно важна - спасяването на човешки живот и. . . Тоест, вие продължавате да настоявате пожарна, полиция, "Бърза помощ" и "Гражданска защита" да бъдат управлявани единно? Ако мога да уточня, аз ще продължавам да настоявам да изградим тази единна спасителна система, защото тя ще е необходима на българските граждани, не на политиците, не на министрите, и е редно да имат една обща, едно общо ръководство, за да могат да бъдат по-ефективни в работата си, защото сега, както и гражданите са наблюдавали, и вие също, управлението на едно събитие, без значение дали е катастрофа, авария или бедствие, се изпълнява от. . . и командите се издават от няколко места. Това създава малко или много проблеми и затова ние в закона, който приехме преди няколко месеца, се постарахме много добре да опишем координацията между различните институции и взаимодействието. Бих казала, че сега тя е на определено много по-добро равнище в сравнение с началото на мандата - август 2005 г., когато страната ни беше поставена пред много тежко изпитание. Още малко по тази тема - като звъниш на 112, ще можеш ли да го правиш от всеки мобилен телефон? Значи да не трябва да набираш някакви нули отпред, различни цифри. . . Няма. . . И на МТел, и Глобул, и Вивател, и БТК? Много основателен въпрос задавате. Водим разговори с различните оператори. Такава е практиката и в света, гражданинът да не се налага да помни никакви кодове - нито регионални кодове, като примерно 02 или 082 или пък 088, 098, а да набере директно 112 и това ще бъде постигнато, за да може да бъде облекчен всеки един, когато търси много бързо съдействие и помощ. Значи от май месец София-град, София-област, Кюстендил, Перник и Благоевград ще могат хората. . . Юни-юли. А, добре, от юни, добре, от юни. Юни-юли евентуално. Хората ще могат да звънят при инцидент, независимо дали е свързан с "Бърза помощ", пожар. . . Кражба или някакво друго такова събитие, разбира се. . . . кражба, бедствие някакво, да търси "Гражданска защита", ще могат да звънят на 112 от всякакъв вид телефон, който. . . Телефон, без значение къде се намира - дали на село или в града. Като, ако случайно още не са запомнили 112, ще могат още известно време да звънят и на 150, 160, 166? И старите телефони да ползват. Да. И те ще бъдат събирани като информация в един център и ще бъде изпращана информацията до структурата, която има задължение да съдейства А кога ще стане това в останалата част на България? Както и преди малко ви казах, като заработи пилотният проект, пилотният център, ние ще анализираме дейността и ще се опитаме да оптимизираме функциите, които имат да изпълняват и съответно ще направим преценка колко центъра ще бъдат изградени, кога и как. Но амбицията ми е това да го направим до края на мандата, за да облекчим гражданите, и както ви казах. . . Тоест до 2009 г. България трябва да има за цялата страна 112 телефона. Да, но това нали не значи, че ще бъде изградена цялата система. Както преди малко ви казах, има европейски държави, които повече от 10 години са изграждали тази система. Нали, като казвам цялостно изграждане, визирам да се стигне и до конкретното населено място, дори и до най-малките села. Но, за да могат да ползват гражданите 112, амбицията ни е до края на мандата ни 2009 г. да могат да бъдат поставени центровете в тези зони, в които ще решим дали са 4, дали са 6, дали са 28. Така, телефонът е само първият етап обаче. Вие, от това, което съм чел, смятате да направите центрове, които ще наричате оперативно- комуникационно информационни и които, след като постъпи една информация, какво ще се прави? Това е една единица, която разписахме с новоприетия закон, за който преди малко говорихме. Тези оперативно-комуникационни информационни центрове са безкрайно необходими с цел координация между всички институции. В тях ще постъпва информацията от конкретната област. Във всяка област ще бъдат изградени. . . Тоест сигурно е, че, независимо на колко места ще има телефонния център, във всяка област ще има такъв център. Нека да не смесваме нещата. Телефонният център това е една национална система за спешно набиране и даване съответно на информация към структурите, които трябва да се притекат веднага и много бързо на мястото на събитието. А ОКИЦ-овете, съкратено наречени оперативно-комуникативни информационни центрове. . . Как ще ги наричаме? ОКИЦ-ове, добре. . .. те ще имат функцията, 24 часа дежурства ще дават, в тях ще постъпва информация от областта, на територията на която те работят, за всяко едно събитие, което се случва, което е от гледна точка на аварийно-спасителните и бедствените, и кризисните. И те съответно ще препращат тази информация до институцията, която има по закон правомощия да работи в тази сфера. Къде ще ги сложите? Ще правят много бързо координация между тези институции. На едно място ще събираме информацията, за да няма тази разпиляност, за която говорим, и всеки като феодал да си събира сам за себе си информацията. Те ще обслужват пряко кмета, областния управител и ръководителя на място, който се занимава с предотвратяване на съответното бедствие, авария или катастрофа. Най-добре е те да бъдат физически разположени в областните управи, г-н Вълчев, защото там има изведена цялостната комуникация в държавата. Там има и оптичен кабел, за да можем ние да ползваме всички мрежи, които съществуват в страната. А нови хора ли ще назначавате, или това ще са досега тези, които са били в "Гражданска защита"? Както знаете, възможностите на министерството и на бившата агенция "Гражданска защита", която сега е главна дирекция към министерството, са твърде ограничени от гледна точка на човешкия потенциал. И затова ни предстои да назначим 110 човека, като идеята е някъде около 7 човека на област да се занимават с тази оперативна работа. Както казах, 24-часови дежурства ще се дават. Тези бройки са предвидени в бюджета ни за тази година. Те са предвидени и в проектодокументите ни, които ние сме внесли в Министерския съвет. Значи дотук стана ясно - ще има единен национален телефон, ще има 28 ОКИЦ, както ги наричате, центрове, в които ще се обработва информацията, ще се препредава до тези, до които трябва да стигне, за да помогнат например при бедствие. Сега стигаме до тия, които са самите хора, които ще помагат. Миналата седмица започнахме един разговор с шефа на "Гражданска защита". Той обясни, че целта ще бъде във всеки областен град да има спасителен отряд и той да бъде обучен за всякакви ситуации, и вътре ще има хора, които разбират от пожари, от медицинска помощ. Нали това е крайната идея? Има ли обаче пари за екипировките им, планирано ли е как ще бъдат оборудвани те? Откак създадохме Министерството на държавната политика при бедствия и аварии, за година и осем месеца смея да ви уверя, вас и слушателите на "Дарик" радио, свършихме много полезна работа, безкрайно полезна работа, бих казала, във връзка с политиките в тази сфера, политиките в сферата на бедствията, авариите и катастрофите. Каква е констатацията ни? В страната ни съществуват само 15 отряда, 30 области имаме, съществуват само 15 отряда, които обслужваха цялата страна, нали, всички тези 30 области. Амбицията ни е да изградим във всяка област по един отряд. Ще бъдат ситуирани по всяка вероятност в самия областен център, както преди малко и вие споделихте, в зависимост от големината на областта. Амбицията ни е да разположим отряди в различните места в областта, за да може много бързо и ефективно отрядите да се притекат на помощ. Пример веднага ви давам. Благоевградска област е много интересна. Тя се разделя. . . Тя е дълга. Да, тя е дълга и обикновено там говорят, жителите на самата област по поречието на Места и по поречието на Струма, самите те така се разделят. Ако ние ситуираме само в Благоеврград отряд, в южната част на областта много трудно и според географията биха могли бързо да се притекат силите. Така че по всяка вероятност в Благоевградска област ние отряда ще го разделим на две части. По същия начин и в Софийска област. В Софийска област има 22 общини, както знаете, най-голямата област. Трудно е един отряд да може едновременно да бъде на 2 или 3 места, както обикновено се случват тези събития. Затова и в Софийска област ще разположим на две места. Така ще станат 30 отрядите. Да, но това са детайли. Нека още веднъж да кажа - досега съществуващите са 15. В рамките на тази година ние ще изградим в още 8 области отряди и ще усилим в 7 от съществуващите отряди, защото те, както ви казах. . . Виждам, че ги имате написани, я ги кажете сега. В кои правите нови отряди? Така, нека още веднъж да повторя: ще открием 150 щата за спасители в тези отряди, за които говорим. Ще бъдат изградени в Благоевград, Видин, Добрич, Ловеч, Пазарджик, Сливен, София-област. Ще ситуираме в Пирдоп. Това са места, където в момента няма отряди. Няма. Изобщо няма. И като стане нещо какво се прави? Като стане в Благоевград, пращате София. . . Например софийския. Във Видин отива монтанския отряд. В Добрич съответно отива варненския отряд, в зависимост от това кой е по-близо. За Русе ще дойде от Шумен. Да. Не обратното - Шумен също няма. . . Така че това са отрядите, това са областите, в които ние ще изградим тази година отряди. Ще подсилим отрядите в Кърджали, Плевен, Силистра, Смолян, Хасково и Търговище, за да подпомогнат временно тези, които тепърва ще изграждат и нямат. За целта, както ви казах, ще назначим още нови 150 спасители, за да можем да окомплектоваме отрядите. Предвижда се. . . Значи Разград и Ямбол няма да има? На този етап не, следващата година ще продължим с доизграждането на отрядите. Кюстендил, Перник също, т.е. това е за догодина. Амбицията ни е до края, до 2009. Опитали сме се да направим един добър баланс в зависимост от големината и географията на областта, в зависимост от рисковите фактори, от гледна точка на икономика и промишленост, които има в областта съответно, за да можем да покрием цялата страна. Тези спасители, за които преди малко ви говорих, г-н Вълчев, ще бъдат подложени на сериозни тестове, защото това е една много специфична дейност. Още веднъж искам да обърна вниманието ви на факта, че това е една много различна по своя род и специфика дейност, която за съжаление до миналата година хората, които се занимават със спасителна дейност, получаваха унизително ниско възнаграждение. Условията им на труд бяха уникално мизерни. Колко взимаха? 250 лева взимаше един водолаз, който рискува живота си при всяко едно слизане под вода и изпълняване на своите служебни задължения. Тези мъже и жени могат и да не се върнат вкъщи. Сутрин излизат за някакво събитие. . . Сега колко ще им стане заплатата? Ами, сега заплатите им са прилични. . . Какво значи това? От 1 януари. .. в зависимост, разбира се, от класа, от годините. . . На този същия водолаз 250-те колко стават? Около 600 лева. 600. Да ви кажа, и това не е много сериозно. 600 лева и категорията на. . . И това не е много сериозно, но в сравнение с това, което досега получаваше, все пак е нещо. И категорията на труд, и различните други предимства, които им се дават, са добри. Искам да обърна внимание на още един факт. Освен човешкия потенциал, личните качества, които трябва да притежават хората, работещи в министерството, и най-вече в спасителните отряди, те, нали ви е ясно, че не могат с голи ръце да се изправят срещу стихията или срещу пожара, или там в конкретната авария да участват. България доказва, че може, нали, толкова години вече. Досега са се опитвали да го правят, но не е редно. Трябва да имат и съответната както лична екипировка, така и съоръжения, техника, с които това да го вършат. Как ще ги екипирате? Сигурно няма да се изненадате като ви съобщя, че моторните превозни средства, с които работят и работеха, са от. . . Шефът на "Гражданска защита" каза УАЗ-ки от 70-а година. 70-а година. Има сигурно такива, които са по-възрастни, по-големи от вас дори, на годините на вашите родители. Аз лично съм ги виждала в отрядите. Уникати са. Затова съм решила един музей да направя на министерството, където една голяма част от тях ще намерят място. Нали се готвехте да вземете роувъри? Да, от една година стремежът ни е, и го реализираме, да модернизираме техниката, с която работят служителите в министерството и отрядите. Преди месец. . . И кога ще стане това? . . . получиха "Нива", 40 броя "Нива", високопроходими автомобили. Ама нови, не "Нива" от 80-а година, нови, така. Чисто нови. Не, чисто нови закупени. "Нива", от които те са безкрайно доволни и разбраха, че в министерството нещата започват да се случват стъпка по стъпка, защото едно е да приемеш закон, но друго е, нали, да видиш, че имаш и техника, и оборудване, и има грижа за теб като работещ в тази сфера. В най-скоро време те ще получат, в рамките на десет дена ние ще поканим и медиите да ги изпробват. . . Тоест вече роувърите са тук, край на УАЗ-ките. „Роувър дифендър” 130 D . . . да, роувърите са тук. Доокомплектоват се, защото това са също много съвременни високопроходими машини, които имат. .. освен кабината с четири места, имат и фургон, в който ще има екипировка, която е повече от 70-80 елемента, или това са техника и съоръжения, с които те работят и пристигайки на мястото много бързо и спешно могат да действат, а не като сега - опитват се с "Лада", УАЗ-ки да стигнат до мястото. Отварят багажника и почват да търсят разни ножици и съоръжения, с които трябва да спасяват охрата. Добре, а някаква по-сериозна техника - камиони, кранове. . . Да. Примерно падне в дере автобус, нали, ако това се случва. . . И такъв тип техника е безкрайно необходима, разбира се. Основателен е въпросът ви. .. това, ако така ги вадим, просто е. . . Е жалко. Има, разбира се, в момента и такава тежка техника, която е също много и исторически, и технически амортизирала. Закупихме четири крана, 28-тонни, които са разположени в четирите края на страната, за да могат много бързо и експедитивно да обслужат областите. Това са пак нови кранове? Нови кранове, да, 28-тонни. Имат заявка отрядите ни за 40-тонни кранове, които ще трябва да планираме до 2009 да закупим. Това, което до края на годината ми се иска да направя, е да доекипираме самите спасители с. .. както облекла, така и индивидуална екипировка. Не знам дали сте ги виждали, аз лично много се притеснявам, когато ги видя. . . Какво ще носи. . . . . по време на акция с едни огромни тухли, които са радиостанции, с едната ръка държи - ръководителя на събитието и на отряда, една тухла, с другата ръка познайте какво може да направи. Затова амбицията ми е те да имат едни съвременни такива екипировки, нежни и фини. . . С какво, със слушалки. .. .. . както сме гледали по филмите и както го правят и спасителите в другите държави. Има възможности и това ще го постигнем. Добре, понеже времето напредва, няма да остане много време да коментираме традиционния въпрос към вас - какво става с контрола на парите върху. . . дадени за бедствия по места и по-скоро не толкова миналото да коментираме, а какво ще стане в бъдеще. Какво ще промените, така че новините като от тази седмица примерно, в. "Сега" - прокуратурата нищо двойна злоупотреба еди-къде си, Две могили, Русенско? Няма значение конкретният случай, въпросът е какво ще промените в правилата, за да няма как да вземеш пари, които да не ги дадеш за покриване на щетите от бедствието? Да, това е един много важен въпрос, с който се сблъсках, поемайки постоянната правителствена комисия, председателство на постоянната правителствена комисия 2005 година. Но ако погледнем назад в рамките на тази година и половина какви са резултатите, и вие сам ще се уверите, че има много сериозна промяна от гледна точка на контрола. Първо, информацията, която ние изнесохме на сайта на Министерския съвет за всички решения, които взема тази комисия, веднага предотврати всякакви интриги и слухове, и манипулации от гледна точка на това как някои общини са много облагодетелствани, а други са много нещастни, как някой злоупотребява с тези пари и не се знае, на тъмно се работи, какво получават общините и министерствата. Информацията е абсолютно прозрачна и я направихме с още една цел - да можем да дадем възможност на гражданското общество да контролира изразходването на тези средства. Както общински съветници, така и населението на общините могат да отидат да попитат на сесии кмета си как е изразходвал. . . Т.е. залагате първо на публичния контрол. И затова намаляха и злоупотребите и в публичното пространство инсинуациите за злоупотреба. Разбира се, получаваме жалби, на които ние отговаряме след проверка на място. Естествено е там, където има констатации за злоупотреба, веднага се сезират компетентните органи, така че контролът се осъществява. Но за да стане той още по-ефективен, в закона, който беше приет миналата година, се разписаха ясно и точно правилата за дейността на тази комисия, които ще бъдат в конкретика изписани с правилник, който в момента се изработва и ще се съгласува с всички министерства. Мина съгласувателна процедура с Националното сдружение на общините, които дадоха своето становище и мнения, които ние отразихме в правилника. Трябва да се определят направленията, по които се насочват средствата, какъв е редът за заявяване на финансовите средства, необходимите документи, които обосновават искането и сроковете за внасяне и разглеждане на искания, критерии за оценка на постъпилите искания за всяко направление. Подробна процедура за разходване и отчитане на финансовите средства, която включва ежемесечни отчети, които трябва да ни бъдат изпращани, за етапа на усвояване на средствата и изпълнение на тези обекти. След като приключи съответно да бъдем отново информирани как е приключил. Да има досие за всеки един обект, който е финансиран по линия на комисията, и това досие да се пази в рамките на тези 10 години, и редица други такива мерки, които ние предприемаме, но най-вече публичността на решенията, за която говорих, прозрачността на дейността ни. Една яснота искам да внеса, защото битува една представа, че, видите ли, всяка община трябва да получи, всяко министерство трябва да получи по линия на тази комисия пари. Тя финансира само случаите на катастрофи, аварии и бедствия. Ако в една община не се е случило такова събитие, ние нямаме основание да дадем пари. . . Искат ви пари. Пътят лош - дайте пари. Да, както много пъти и вие сте слушали и сте гледали в различни репортажи - Емел Етем не даде пари, тук има едно свлачище. Свлачищата са приоритет на друго министерство, не на комисията, а ние плащаме само за събития, които са разписани в закона - бедствия, аварии и катастрофи. . Сега за държавния резерв. Съобщения от седмицата са, че много държави се запасяват с горива, особено в момент, в който кризата с Иран се задълбочава след взимането на заложници, на тези 15 британски войници. България подрежда ли се в този глобален контекст на страна, която се готви за криза, енергийна криза, проблеми с доставките на петрол? Аз като вицепремиер, наблюдаващ дейността на резерва, нямам до този момент, иначе щях да имам тази информация, да са отправени искания за запасяване. . . Запасяване. . . . на страната ни, защото това е в правомощията на други министерства, най-вече на Министерството на икономиката и енергетиката. Ако възниква някакво събитие, и на отбраната, разбира се, да отправят искания към резерва за увеличаване на запасите ни. Според мен нямаме такива опасения. Следващата тема са евроизборите, по-скоро с досегашните евродепутати ще говорим какво са свършили досега. В този смисъл да ви попитам - Филиз Хюсменова ли ще води листата на ДПС? Да. Твърдо вече. Понеже ДПС обикновено по-бързо взимате решенията, сред първите сте. Този път не сте си обявили още листата. Защо? Централният съвет на ДПС прие процедурите, по които да бъдат номинирани нашите евродепутати, и критериите, на които те трябва да отговарят. Срокът изтече този понеделник. Постъпиха от всички региони предложения, заседава Централният предизборен щаб съвместно с парламентарната ни група. Номинирахме нашия водач на листа, а следващата седмица ще обявим и останалите наши представители. Забавихме се. . . Христо Бисеров ли ще е втори? Не мога да ви кажа на този етап дали ще е Христо Бисеров. Четох във вестниците, затова ви питам. Нямам информация. . . Първа е Филиз Хюсменова, това е сигурно. Информацията е да е номиниран за евродепутат. Но това, което ще направим е - нашата листа искаме да отговаря на, първо, на изискванията и условията, които сме поставили пред нашите кандидати - да представляват националния интерес, да отговарят на тези качества, които ние виждаме в евродепутата ни, да имат редица сериозни познания и в международната политика, освен в националната. Но най-вече бихме желали нашата листа да представлява и различните етноси, които живеят в страната ни, да могат те много адекватно и на европейско равнище да защитават тази теза. Какви ще са отношенията българи, турци, роми, може ли да кажете поне това? Няма някакво квотиране, имаме доста сериозни предложения както и за българи, така и за роми, и затова искаме да направим най-добрата селекция, да не избързваме. Не сме закъснели в никакъв случай, имаме още време. Другата седмица ще финализираме това. Мога ли в този дух да кажа още нещо. Амбицията ни е нашите евродепутати, не само на ДПС, но надявам се и на другите партии, да са много добре запознати със своите задължения. Те ще бъдат, така да се каже, нашата топла връзка между европейските ни партньори, депутатите от другите държави и България, но те ще бъдат и топлата връзка между европейския инструментариум и българските граждани. А един много сериозен проблем седи пред България и пред всички български граждани за следващите 7 години - еврофондовете, с които България разполага. Това са 11 милиарда евро. Преди мен вие говорихте с министъра на финансите по тези въпроси, но бих желала и чрез "Дарик" радио да отправя един апел към всички граждани, към всички неправителствени структури, към бизнеса, към местната власт - да обърнат много сериозно внимание на възможностите, които ни дават тези еврофондове. Местната власт за 7 години има възможност да използва 4 милиарда евро или 8 милиарда лева, за да може да решава редица проблеми, които ние досега не успяхме да разрешим със собствените си сили, със собствения си бюджет. Могат дори да измажат и облагородят домовете на хората, къщите на хората по селата. Не само да построят улиците, да прекарат канализация, водопроводи, да открият работни места, да квалифицират хората, да подпомогнат бизнеса. Много неща могат да бъдат свършени и такива семинари ДПС провежда от 3 месеца. Те са много полезни. На тях ние установяваме, че хората нямат тази информация, а сроковете текат. Вече изминаха 3 месеца, в които, и за мен това е загубено време, ние, ако не сме успели да разберем, че трябва да се напишат много сериозни и качествени проекти, проекти, които по-скоро да са интегрирани, а не единични, да направим една улица или само един път, ние няма как да ги спечелим тези пари. А тази година е доста, особено от политическа гледна точка, г-н Вълчев, защото има два избора - освен за европарламент, наесен предстоят и местни избори. И една част от кметовете в момента по-скоро се занимават с подготовката за местни избори, отколкото с подготовката за проекти. Това какво значи? Има реална опасност някои райони да изостанат в своето развитие, ако разчитаме само на човешкия фактор. Ако кметовете не са в час, някои общини в страната ни ще изостанат. Защото 231 общини са селски, а има много сериозни милиони и милиарди точно за селските райони. Затова апелът ми е и вие медиите да ни помогнете при информирането на обществеността, на гражданите и на всички институции за възползването от тези европрограми и фондове.