Към този час мисля, че остана само една, която не е отменила бедственото положение. Говорих с всички кметове, последно в Царево, Раднево, Гълъбово, (...) и Костинброд до следобеда имаше действащо бедствено положение, но съм разговаряла с всички кметове. Ситуацията в момента е нормална в страната. Няма никъде тревожна ситуация, овладяно е положението.
Всички хора, които са пострадали, съответно са настанени, няма хора под открито небе. В някои от сградите продължава изпомпването на водата, защото знаете, че не може да се изпомпва веднага след наводнения, трябва да се изчака да се постигне определено ниво на подпочвените води, за да не се получават каверни в основите на къщите, да не провокираме къщите на хората. Така че всичко е под контрол според доклада, който ми направиха кметовете на тези последни пет общини.
Може ли да кажете за колко бездомни българи говорите, колко хора ще... Не, няма такава численост. Много малко са в община Царево и са настанени. Така че няма някакъв апокалипсис или кой знае каква тежка ситуация. Намерен е и подслон за тези, чиито къщи в момента са необитаеми. Някакви предварителни изчисления за стойността на щетите от проливните дъждове през последните два дни. Дали има? Още е рано да кажем, защото грижата за изчисляване на щетата и подготвянето на документите е грижа на общините и затова те трябва да формират комисии. Някои от кметовете вече ми докладваха, че има такива комисии, които са минали на оглед. Надявам се в рамките на срока, който по правилник имат, до 14 дена да се попълнят информационните формуляри, за да ни уведомят за настъпилото бедствие и за очакваните искания. Ние вече се ориентираме. Провела съм разговори с голяма част от тях, щетите не са големи, така както ни информират. Но така или иначе, ще се наложи до края на годината да се направят и някои възстановителни дейности. Улици, диги, част от сгради. Министър Етем, спасителните екипи разполагаха ли с необходима техника при справяне с щетите от наводненията, защото на места разбирам, вероятно това не е масова практика, но имало и такива населени места, в които хората са се оправяли сами. Просто екипите на Гражданска защита не са могли по никакъв начин да им помогнат.Не знам какво визирате. Знаете, че миналата година на всички области бяха раздадени автомобили, високопроходими, оборудвани с много инструменти и пособия за справяне с различни дейности. Но по всяка вероятност говорите за тези области, в които все още няма сформирани спасителни отряди и в първите моменти на наводненията няма как веднага отряд да дойде до тях, след това са командировали от съседни области съответно спасителни отряди и те бяха неминуемо до хората.
Що се касае до техника, и това, което преди малко споделих с вас, не е съвсем достатъчно, тези автомобили не са достатъчни, за да може българският спасител да работи ефективно и да изпълнява функциите си, вменени по закон, много качествено. Затова се предвижда и купуване на още техника, купуването и на още помпи за отводняване, защото не във всички общини, не навсякъде има достатъчно. Старае се министерството да оборудва своите отряди. Но на първо място ние трябва да ги изградим навсякъде, защото само петнайсет има в страната, а трябва да са 28. Това е нашата план програма до края на 2008 да станат 28, за да могат много бързо да реагират при такива събития.
Какво е вашето обяснение? Защо сред най-пострадалите райони сега от тези наводнения са такива, които вече бяха жертва на предишни наводнения, преди година, преди година и половина? Искате да кажете, че има някаква повторяемост ли? Абсолютно има повторяемост, да. На събитията. Няма как да няма повторяемост. Все пак страната ни на тези географски ширини, има промяна в климата, която вече сме длъжни да я отчетем. Защото ние не искаме да приемем, че има нещо различно в сравнение с предишните 10 години, да речем. Но както виждате, същите проблеми ги наблюдаваме и в други европейски държави. Англия съвсем скоро имаше проблеми, в Германия също се случи, в Австрия, Швейцария, Гърция и Турция също имат проблеми. Така че промените с глобалните промени с климата на планетата ще ни създават все по-сериозни предизвикателства, за които Министерството на държавната политика при бедствия и аварии предупреждава от своето създаване. И нашата основна задача трябва да бъде да се подготвим за тези предизвикателства. Смятате ли обаче, министър Етем, че и човешка грешка е причина за тази повторяемост. Ето например вечния проблем с непочистените речни корита. Отколко време говорите вие самата за тези корита, от доста отдавна. Нали така?За съжаление, г-жо Марчева, за тези две години откакто съм министър на това министерство не ми е никак лесна задачата, защото всичко това, което до този момент съм обявила публично, все още, бих казала, че не е решено като проблеми. Ако ми позволите, ще систематизирам тези проблеми, за да видите колко са сериозни те и как касаят както институциите, така и всеки един редови гражданин на републиката ни.
Да започнем с водоснабдяване и канализация. ВиК системите ни са крайно остарели и амортизирани, не се и почистват, което е задължение на общините. А нови съвременни не се изграждат, което е задължение на министерствата на регионалното развитие и на околната среда и водите. Затова аз изключително много се надявам сега новите кметове, когато започнат да навлизат в проблематиката на общините, час по-скоро да почнат да подготвят проекти, защото по линия на европейските фондове вече всички селища, без значение дали са мънички или големи градове, имат възможност да кандидатстват и да си изградят ВиК системите.
Вторият проблем, който е изключително сериозен и го наблюдаваме две години подред, това е със слабия контрол за строителството. Министерството на регионалното развитие има задължение да осъществява контрол над строителството, ето случая, за който преди малко ви споменах. За хора, които са пострадали, и общината се погрижи да им намери жилище, е в Царево, Бургаска област. Отново в заливна зона, в речното корито представители на ромите са си построили къщи и никой не ги е санкционирал, никой не ги е извел оттам. Затова изключително сериозно внимание обърнах и продължавам да обръщам на строителния контрол и на надзора, който се осъществява. Хидроложката картина, за която говорим вече няколко пъти, е един много сериозен фактор. Има промяна на климата, има промяна на подпочвените води и въобще трябва да се направи нова хидроложка картина на Република България. И това е задължение на Министерството на околната среда и водите.
Тук също трябва да спомена и речните корита, защото по Закона за водите те се стопанисват от няколко субекта. Това са общините, областните управи и съответно част от министерствата, като земеделие и гори в напоителни системи, язовири, които имат МРРБ и МОСВ, също са техен приоритет и както виждате, те стоят от години на това ниво и има някакви наченки на почистване, не бих казала, че сто процента не са почистени, но бих казала, че е твърде слабо това почистване. Предимно се направи в населените места почистването на речните корита от гори, от храсталаци, от дървета. Но това е един много сериозен проблем, който Министерството на околната среда трябва да се ангажира.
Извън населените места също се налага да се направят почистване на речните корита, за да може проводимостта им да се осигури. Също така не е за подценяване проблемът и с липсата на желание от страна на общините да включат в своите програми съответно и такива дейности и мерки, с които биха могли да предотвратят тази повторяемост на щетите. Биха могли да си почистят речните корита и шахтите, биха могли да дисциплинират хората да не си хвърлят боклука където и да е, защото, ако забелязахте, в последните дни репортажите, които наблюдавахме, бяха уникално унизителни. Плуваха по водите на реките и улиците ни всякакъв род битови отпадъци. Това значи, че и гражданите също трябва да си вземат поука от тези наводнения, а не само да се обръщат да хулят държавата или да чакат от кмета, а самите те да не изхвърлят неконтролируемо своите битови отпадъци и по-едри промишлени отпадъци на нерегламентираните места.
Защото след това водата ни ги донася пред вратата. Това установихме и видяхме през последните дни. Също и хората трябва да се грижат, защото неведнъж сме наблюдавали как те като обикновени зрители гледат, когато специализираните служби извършват съответно аварийно-спасителни дейности и те по никакъв начин не се включват. Затова и изключително важно място в закона, който миналата година беше приет, има и за доброволните формирования. И аз затова се надявам, че тези всички проблеми, които ги повтаряме години наред, крайно време е да си вземем поука. Те ни трябват, за да се решат тези проблеми с реките, с дигите, с редица хидросъоръжения, но в същото време трябва и ясно и твърдо управленско решение както на местната власт, на общините, така и на министерствата, за да могат час по-скоро да започнат съответни действия във връзка с тези проблеми, които ги маркирах.
Много проблеми начертахте, общо взето, какъв е смисълът колективната отговорност води до колективна безотговорност, но дайте малко по-конкретно по нещата, които нахвърляхте, да поговорим. Конкретно глоби за кметове, които не са си свършили работата, ще има ли?Глоби за кметове, които не са си свършили работата? Иначе проблем няма да се издаде някой и друг акт на кмет, но дали това ще реши проблема с разкъсана дига и непочистено речно корито или непочистена шахта. Аз мисля, че по-важно е съзнанието, което трябва да проявим, хората не случайно ни избират, за да можем да изпълняваме, да решаваме техните проблеми, да намираме начин да ги решаваме и да не им създаваме на тях повече проблеми.
Що се касае до, ако позволите, предписанията, които нееднократно съм издавала, задължително два пъти в годината – пролет и есен, издавам указания за проверка на редица съоръжения, както водни, така и други, които биха били критични в дадена ситуация, и се надявам, след като, тъй като законът ни е съвсем нов, знаете, че той беше приет декември миналата година и тази година влезе в сила, надявам се догодина да видя резултата от тези предписания, които ние съвсем официално сме издали на различните институции, и ако съответно не са взети някакви мерки, имаме право да ги санкционираме с някаква финансова санкция, която не е толкова голяма, тя е до две хиляди. Затова казвам, че по-важно е...
Но пък би могло да има някакъв дисциплиниращ ефект, нали така? Защото и за дисциплината говорите. Да, по-важно е кметовете не да ги плашим с фиш от 2000, а по-скоро с това, че избирателят, който ги е избрал, трябва да изисква от тях това да се случва. Защото днеска все още има хора, които живеят в фургони от 2005-та година настанени. Това е задължение на общините, на общинските съвети и на кметовете да решават проблемите на хората, които остават без жилища. Ето за такава отговорност говоря. Всеки трябва да изпълнява своите задължения, своите отговорности, които са му вменени. Между другото в началото на разговора споменахте, че обстановката е под контрол. Но ВМРО преди няколко часа поиска вашата оставка заради неспособността ви да се справите със ситуацията след дъждовете. Какво бихте казали на своите колеги от ВМРО?Очаквате моя коментар? Разбира се, че всяка една опозиционна партия има право да иска оставката на всеки един министър. В случая аз бих казала, че колегите от ВМРО е редно да се позапознаят малко с държавното управление, за да могат да са още по-активни като депутати, да подпомагат дейността на българското правителство. Най-лесно е да се иска оставката на някого, ако с моята оставка ще се спрат дъждовете, бедствията и изведнъж ще се почистят речните корита и всички диги ще се построят и ВиК инсталации, нямам никакъв проблем. Мисля, че това е чисто политически ход.
По-важно е ние да успеем да убедим първо българските граждани, че тази държава е наша, всяко кътче извън дома ни също е наше, улицата е наша, поляните и горите, планините са наши. Трябва да ги пазим и да се грижим за тях. Общинските администрации и общинските кметове, които са нови, апелирам към тях час по-скоро да се запознаят с проблемите на общините и според това, когато се започне да подготвя проектобюджета за 2008 година, в проектобюджета съответно да се видят дейности и мерки именно за да не се повтарят този род явления, които наблюдаваме през последните години.
И разбира се, към моите колеги, министри, отново както и по време на обсъждане на проектобюджета, отправям апел да предвидят в средствата, които са им отпуснати за следващата година, съответно такива програми и такива дейности, с които поне така да положат началото на решаването на една голяма част от проблемите, а други да ги решат докрай. Защото и свлачищата са един много сериозен проблем, който следва след едни, така, дълги валежи или напоителни валежи...
Министър Етем, ситуации като сегашната ситуация, за която говорим, мисля, че отново ни напомнят колко важно е за самите нас, не за Брюксел, единният телефон за спешни повиквания в цялата страна. До края на другата година, до края на 2008-ма, в кои градове ще има центрове на телефон 112.Да, телефон 112 е необходим предимно на българските граждани и след това за всички наши гости, които биха посетили страната ни. Защото той ще улесни всички ни, ние ще помним само един номер, когато искаме да поискаме помощ от полицията, от пожарната или от Бърза помощ, така както и от силите на Министерството на държавната политиката при бедствия и аварии, за да дойдат да обслужат българските граждани или чужденците, които се намират на наша територия. За съжаление искам да констатирам, че по телефон 112 дълги години българските правителства нищо не са направили.
От 1998 година датира документът, който е подписан от тогавашното правителство, съответно с ангажимента, който поема до 2006 г. да го приключи, и се наложи аз много спешно да поема ангажимента да координирам изграждането на телефон 112, защото той се изгражда от няколко институции. Това са Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването, Държавната агенция по информационни технологии и министерството, което аз оглавявам. Така че това е една национална система, не е ведомствена система, изключително сериозна и важна, и аз мисля, че за краткото време, за което съм оторизирана да отговарям за координацията, свършихме немалко тези четири структури.
Колко пари? …е действащ пилотен проект, знаете, който обслужва цяла София. Това е повече от 2 милиона граждани, което е повече от една трета от населението на страната ни и е много добър опит, така, който добиваме. В момента тече обществена поръчка за доизграждане на останалите 5 центъра. Общо в страната ни ще има... националната ни система ще се състои от 6 центъра "112", като останалите 5 центъра, аз мисля, че трите министерства бихме успешно се справили до края на 2008 да пуснем телефона в национален мащаб да работи. Имам уверенията на правителството, че ще бъдат осигурени тези средства, които са ни необходими, за да можем да изпълним както директивата и ангажиментите ни към... За какви пари, министър Етем, става въпрос? Колко средства са предвидени в бюджета за 2008 година специално за това, за изграждането на този спешен телефон? За изграждането на телефон 112 догодина в бюджета са предвидени 20 милиона. Но се предвижда в рамките на тазгодишния... прираста, който ще имаме към бюджет 2007, да бъдат отпуснати средства на тези структури, които преди малко ви казах, четирите структури - Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването, Държавната агенция по информационни технологии и Министерството на държавната политика, да ни бъдат отпуснати средства в рамките на тази година, за да можем да изградим тази и следващата година съответно шестте центъра и да ги пуснем да функционират.