/ Dariknews.bg, архив
Системата за спешна медицинска помощ в страната разполага с 663 автомобила, от които 159 са нови. Нито един от тях обаче не отговаря на изискванията на Българския държавен стандарт, както и на европейските такива за безопасност, оборудване и бързина при обслужването на пациентите, съобщи Труд. Въпросните линейки обслужват 2,5 млн. българи годишно.

Как държавата ще пребори хаоса в Спешна помощ? (ВИДЕО)

Това стана ясно по време на пресконференция, посветена на проблемите на спешната помощ у нас във вторник, изнесена от Управителния съвет на Националната асоциация на работещите в спешна медицинска помощ (НАРСМП). Освен автопарка, остарялата материална база и лошите условия на труд, съществен проблем е липсата на медицински стандарт по спешна медицина.

Защо пациенти чакат с часове Спешна помощ? (ВИДЕО)

Министерство на здравеопазването по най-бързия начин трябва да пренапише отменения стандарт, категорична беше д-р Десислава Кателиева, председател на НАРСМП. По думите в момента медиците действат без нормативна база и защита в случай, че пациентът си потърси правата пред съда. През март, 2017 г. петчленен състав на ВАС отмени въпросното постановление заради неясноти в стандарта относно средствата, необходими за прилагането на уредбата; какви са очакваните резултати; липса на анализ за съответствие с правото на ЕС. Най-общо стандартът за спешна медицина регламентира дейността и задачите на медиците, понятието спешен пациент, транспорта, диагностично-лечебния процес, координацията и комуникацията при спешност, дейността на Центровете за спешна медицинска помощ (ЦСМП) в страната и техните филиали и т.н.

Шофьорите на линейки в София ще управляват светофарите

Бави се и проектът за модернизация на спешната помощ по ОП “Региони в растеж”, който предвиждаше 160 млн. лв. за закупуването на  400 нови автомобила  и модернизация на ЦСМП у нас. Ако не се подобрят материалната база и условията на труд, напускаме, каза още д-р Кателиева. Данните показват, че регистрираните нападения над спешни медици през 2015 г. са били 350, през 2016 са 50. От началото на тази година са най-малко шест.