47% от хората ще разчитат на спестявания, за да финансират предстоящите разходи за празниците. Това показва проучване на Фератум за покупателни нагласи по време на коледните и новогодишни празници, а сега за пръв път в контекста на появата на COVID-19, посочва сайтът pariteni.bg
В Коледен Барометър 2020 са взели участие близо 20 000 респонденти от 11 европейски , включително България, както и Австралия на възраст 18-61 г., които са споделили как световната пандемична криза се е отразила на тяхната трудова заетост, навици в ежедневието, както и на плановете им за идните месеци. Изследването показва промяна в ценностите и намаляване на разходите за предстоящите празници. Въпросителните, свързани с развитието на пандемията, продължават да оказват влияние на глобално ниво върху поведението на потребителите и плановете им за предстоящите празници.
Проучването изтъква, че COVID-19 кризата не се е отразила силно негативно на трудовата заетост и заплата на анкетираните: 70% от тях споделят, че няма промяна в условията на труд и заплащане, а само при 14 % трудовото възнаграждение е било намалено. Въпреки това коронавирусът сериозно се е отразил на начина на живот на над две трети от домакинствата: анулирали са всички свои пътувания за тази година, изключително много внимават какви разходи правят и се стремят да ги намалят максимално, страхувайки се от новата COVID-19 вълна.
Една четвърт от домакинствата са отменили или забавили пътувания в чужбина, 19% са отложили ремонт в дома си, 15% - покупката на нова кола, а 10% - на нов дом. Наред с това обаче, голяма част от респондентите споделят, че са преоткрили близостта със семейството и приятелите в тези предизвикателни времена и са започнали да оценяват и да се радват повече на малките, но важни неща в живота и са изградили здравословни навици и нови хобита.
Относно покупателните намерения на потребителите, изследването показва значителни отлики в сравнение с миналогодишното издание на Коледния Барометър. Повече от половината анкетирани (57%) ще пренаредят приоритетите си що се отнася до коледни покупки и ще похарчат по-малко средства за празниците в сравнение с миналата Коледа, 37% ще отделят средства, подобни на миналогодишните, и едва 6% ще похарчат повече /за сравнение 21% през 2019 г./.
Колко, какво и как ще пазаруваме и как ще финансираме разходите си
Най-големите разходи на домакинствата в идните седмици ще бъдат за хранителни стоки (30%), стоки за дома (16%), зимни дрехи и обувки (10%), игри и играчки (9%) и финансиране на нуждите на децата (8%). Продължава да доминира предпочитанието към традиционното пазаруване (68%) спрямо онлайн шопинга (32%), при който се наблюдава положителна тенденция към използване на кредитна/дебитна карта като платежно средство (54%) срещу наложен платеж при доставка (26%).
България
Страната ни заема челното място по планираните разходи за Коледа спрямо разполагаемия месечен доход на домакинството.
Българите смятат да отделят 25% от месечния си доход или средно 269 евро на домакинство или близо 540 лева, за да гарантират празничния дух и настроение в домовете си, следвани от румънците (24%), хърватите и австралийците (23%).
Най-резервирани в празничните харчове остават холандците (11%) и финландците (12%), които от своя страна държат първенство като най-висок процент разход за хранителни стоки.
Голяма разлика има в резултатите на анкетираните българи спрямо тези от миналата година и като приоритети, и като процентно съотношение.
Основният процент от бюджета на анкетираните българи ще бъде похарчен за хранителни стоки (24%), 18% за зимни дрехи и обувки, 8% за игри и играчки, 8% за финансиране нуждите на децата и 6% за стоки за дома.
Коледа 2020 и Новата 2021 година
Най-важното за предстоящите коледни празници за 69% от анкетираните е да прекарат време със семейството и близките си и да се насладят пълноценно на Коледния дух (18%).
Като новогодишно пожелание към самите себе си, по-голямата част от респондентите желаят много съкровени, нематериални и общочовешки неща. Най-висок процент от тях се надяват да бъдат здрави, а пандемията с COVID-19 да отмине по-бързо (22%); да прекарват повече време с любимите си хора (16%); да имат възможност да се радват на малките, но важни неща в живота (11%), както и да са по-активни и да спортуват повече (10%).
В Коледен Барометър 2020 са взели участие близо 20 000 респонденти от 11 европейски , включително България, както и Австралия на възраст 18-61 г., които са споделили как световната пандемична криза се е отразила на тяхната трудова заетост, навици в ежедневието, както и на плановете им за идните месеци. Изследването показва промяна в ценностите и намаляване на разходите за предстоящите празници. Въпросителните, свързани с развитието на пандемията, продължават да оказват влияние на глобално ниво върху поведението на потребителите и плановете им за предстоящите празници.
Проучването изтъква, че COVID-19 кризата не се е отразила силно негативно на трудовата заетост и заплата на анкетираните: 70% от тях споделят, че няма промяна в условията на труд и заплащане, а само при 14 % трудовото възнаграждение е било намалено. Въпреки това коронавирусът сериозно се е отразил на начина на живот на над две трети от домакинствата: анулирали са всички свои пътувания за тази година, изключително много внимават какви разходи правят и се стремят да ги намалят максимално, страхувайки се от новата COVID-19 вълна.
Една четвърт от домакинствата са отменили или забавили пътувания в чужбина, 19% са отложили ремонт в дома си, 15% - покупката на нова кола, а 10% - на нов дом. Наред с това обаче, голяма част от респондентите споделят, че са преоткрили близостта със семейството и приятелите в тези предизвикателни времена и са започнали да оценяват и да се радват повече на малките, но важни неща в живота и са изградили здравословни навици и нови хобита.
Относно покупателните намерения на потребителите, изследването показва значителни отлики в сравнение с миналогодишното издание на Коледния Барометър. Повече от половината анкетирани (57%) ще пренаредят приоритетите си що се отнася до коледни покупки и ще похарчат по-малко средства за празниците в сравнение с миналата Коледа, 37% ще отделят средства, подобни на миналогодишните, и едва 6% ще похарчат повече /за сравнение 21% през 2019 г./.
Колко, какво и как ще пазаруваме и как ще финансираме разходите си
Най-големите разходи на домакинствата в идните седмици ще бъдат за хранителни стоки (30%), стоки за дома (16%), зимни дрехи и обувки (10%), игри и играчки (9%) и финансиране на нуждите на децата (8%). Продължава да доминира предпочитанието към традиционното пазаруване (68%) спрямо онлайн шопинга (32%), при който се наблюдава положителна тенденция към използване на кредитна/дебитна карта като платежно средство (54%) срещу наложен платеж при доставка (26%).
България
Страната ни заема челното място по планираните разходи за Коледа спрямо разполагаемия месечен доход на домакинството.
Българите смятат да отделят 25% от месечния си доход или средно 269 евро на домакинство или близо 540 лева, за да гарантират празничния дух и настроение в домовете си, следвани от румънците (24%), хърватите и австралийците (23%).
Най-резервирани в празничните харчове остават холандците (11%) и финландците (12%), които от своя страна държат първенство като най-висок процент разход за хранителни стоки.
Голяма разлика има в резултатите на анкетираните българи спрямо тези от миналата година и като приоритети, и като процентно съотношение.
Основният процент от бюджета на анкетираните българи ще бъде похарчен за хранителни стоки (24%), 18% за зимни дрехи и обувки, 8% за игри и играчки, 8% за финансиране нуждите на децата и 6% за стоки за дома.
Коледа 2020 и Новата 2021 година
Най-важното за предстоящите коледни празници за 69% от анкетираните е да прекарат време със семейството и близките си и да се насладят пълноценно на Коледния дух (18%).
Като новогодишно пожелание към самите себе си, по-голямата част от респондентите желаят много съкровени, нематериални и общочовешки неща. Най-висок процент от тях се надяват да бъдат здрави, а пандемията с COVID-19 да отмине по-бързо (22%); да прекарват повече време с любимите си хора (16%); да имат възможност да се радват на малките, но важни неща в живота (11%), както и да са по-активни и да спортуват повече (10%).