/ iStock/Getty Images
Общо 97 пешеходци са загинали през миналата година, съобщи експертът от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ Росен Рапчев. Той участва в дискусия за безопасността по пътищата, с която стартира нов етап от проекта „Карай умно - стигни жив!“.

Според нас една кампания с общините, местната власт и училищата ще допринесе за намаляването на тази бройка. За съжаление, много деца загинаха като пешеходци, допълни Рапчев. 

Той допълни, че често пътнотранспортните произшествия могат да се определят и като „случайни събития“, тъй като те настъпват при различни причинно-следствени връзки. Всеки ден, по всяко едно време ние установяваме различни нарушения. Но не всяко нарушение приключва с инцидент, добави експертът.

„Този инцидент възниква на момента, никой не го планира. Когато обаче се движим с изключително висока скорост в населено място и по този начин застрашаваме останалите хора около нас, когато употребяваме забранени вещества, които карат съзнанието ни да не е адекватно, тогава наистина може да се помисли, че това може да не е случайно събитие и тук се търси преднамереност“, посочи Рапчев. Според него може да се мисли за евентуални промени в Наказателния кодекс. 

„За миналата година 70 % от тежките пътни инциденти със загинали са настъпили на двупосочни пътища, извън населени места“, каза Росен Рапчев. „България все пак сме транзитна държава, изключително много транзитен трафик минава през страната. Затова на нас са ни необходими пътища, които имат разделители. Тези пътища ще ни дадат малко по-успокоено движение на тези доста интензивни участъци. И хората ще бъдат не толкова изнервени и да правят грешки“, посочи той. 

Майката на прегазения на пешеходна пътека Филип: Намери се правилният съдия да пусне шофьора

Експертът припомни, че България има Националната стратегия за безопасност на движението по пътищата, подготвена от агенцията. 

В отговор на въпрос на БТА, относно съдържанието на „Визия нула“ и какви срокове са заложени в нея, той отговори:

„На европейско ниво е заложено до 2050 г. да нямаме загинал по пътищата от пътни инциденти“. „Визия нула“ започва от скандинавските държави като инициатива, за това, че ние като водачи, пътници, като хора, постоянно правим грешки и това е идеята, че ние няма как да се научим и да станем роботи. Грешки ще има. Целта на „Визия нула“ е след такива грешки да нямаме тежко пострадали или загинали. Когато човек сгреши, да дойде полицаят и да го накаже затова, че е сгрешил, да установи, че има проблем, но той да е жив. Това е концепцията на „Визия нула“ – да няма загинали и тежко пострадали“, поясни Рапчев.

Организатор на днешната дискусия бе медийната платформа „24 часа“. В участваха представители на институциите, ангажирани с темата на пътната безопасност, автомобилни инструктори, подготвящи кандидат-шофьорите, както и родители и близки на загинали при произшествия на пътя. 


Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня