Министерският съвет прие решение, с което одобри проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията. Законопроектът има за цел да транспонира разпоредбите на Директива (ЕС) 2018/1808 на Европейския парламент и на Съвета от 14 ноември 2018 година за изменение на Директива 2010/13/ЕС за координирането на някои разпоредби, установени в закони, членки, отнасящи се до предоставянето на аудиовизуални медийни услуги (Директива за аудиовизуалните медийни услуги), наричана по-нататък „Директива (ЕС) 2018/18 в българското законодателство.
Директивата изисква държавите членки на ЕС да приемат и публикуват до 19 септември 2020 г. законовите, подзаконовите и административните разпоредби, необходими да се съобрази действащото национално законодателство с новата регулаторна рамка на Европейския съюз в областта на медиите.
С приемането на проекта се въвеждат последователни и координирани регулаторни правила за подобряването на защитата на потребителите и децата.
Засилени са мерките за защита на децата срещу вредното съдържание в онлайн пространството, при видео по заявка и от неподходящи аудиовизуални търговски съобщения.
В проекта се предвиждат условия на равнопоставеност, съхраняване на целостта на вътрешния пазар и засилване на правната сигурност.
Предвидена е по-голяма гъвкавост в регламентирането на телевизионната реклама.
Законопроектът създава възможности за насърчаване на производството и разпространението на европейски произведения в услугите за видео по заявка, които трябва да имат поне 30% дял от европейското съдържание в каталога си и да гарантират видимостта на това съдържание.
Със законопроекта се въвеждат правила за разширяване на обхвата на задължението за защита на гражданите освен към линейните услуги и услугите по заявка, и към платформи за споделяне на видеосъдържание.
Засилва се защитата срещу подбуждане към насилие, омраза и публични провокации, за извършване на терористични престъпления, за линейните услуги, видеото по заявка, платформите за споделяне на видео.
Законопроектът предвижда постепенно да се повишава нивото на защита на хората с увреждания.
Със законопроекта се предоставят необходимият инструментариум и правомощия на националния регулаторен орган за осъществяване на по-ефективен контрол върху пазара, което ще рефлектира върху механизмите за защита на правата и интересите на потребителите на тези услуги.
Съществуващите регулаторни режими продължават да се прилагат, като се уточнява обхватът на услугите, за които те се отнасят. Във връзка с разширяване на обхвата на Директива (ЕС)2018/1808, се създава уведомителен режим за платформите за видеосподеляне под юрисдикцията на България.
С цел по-голяма прозрачност относно действителните собственици на медиите, Съветът за електронни медии включва в съществуващите регистри и връзка към информацията за структурата на собствеността и за действителните собственици на съответните доставчици, достъпна в Търговския регистър.
В законопроекта са предвидени и разпоредби за насърчаване на медийната грамотност на гражданите от всички възрасти и по отношение на всички видове медии.
Разпоредбите относно защитата на личния живот и защитата на тайната на източниците са прецизирани с оглед развитието на стандартите в международното право.
Директивата изисква държавите членки на ЕС да приемат и публикуват до 19 септември 2020 г. законовите, подзаконовите и административните разпоредби, необходими да се съобрази действащото национално законодателство с новата регулаторна рамка на Европейския съюз в областта на медиите.
С приемането на проекта се въвеждат последователни и координирани регулаторни правила за подобряването на защитата на потребителите и децата.
Засилени са мерките за защита на децата срещу вредното съдържание в онлайн пространството, при видео по заявка и от неподходящи аудиовизуални търговски съобщения.
В проекта се предвиждат условия на равнопоставеност, съхраняване на целостта на вътрешния пазар и засилване на правната сигурност.
Предвидена е по-голяма гъвкавост в регламентирането на телевизионната реклама.
Законопроектът създава възможности за насърчаване на производството и разпространението на европейски произведения в услугите за видео по заявка, които трябва да имат поне 30% дял от европейското съдържание в каталога си и да гарантират видимостта на това съдържание.
Със законопроекта се въвеждат правила за разширяване на обхвата на задължението за защита на гражданите освен към линейните услуги и услугите по заявка, и към платформи за споделяне на видеосъдържание.
Засилва се защитата срещу подбуждане към насилие, омраза и публични провокации, за извършване на терористични престъпления, за линейните услуги, видеото по заявка, платформите за споделяне на видео.
Законопроектът предвижда постепенно да се повишава нивото на защита на хората с увреждания.
Със законопроекта се предоставят необходимият инструментариум и правомощия на националния регулаторен орган за осъществяване на по-ефективен контрол върху пазара, което ще рефлектира върху механизмите за защита на правата и интересите на потребителите на тези услуги.
Съществуващите регулаторни режими продължават да се прилагат, като се уточнява обхватът на услугите, за които те се отнасят. Във връзка с разширяване на обхвата на Директива (ЕС)2018/1808, се създава уведомителен режим за платформите за видеосподеляне под юрисдикцията на България.
С цел по-голяма прозрачност относно действителните собственици на медиите, Съветът за електронни медии включва в съществуващите регистри и връзка към информацията за структурата на собствеността и за действителните собственици на съответните доставчици, достъпна в Търговския регистър.
В законопроекта са предвидени и разпоредби за насърчаване на медийната грамотност на гражданите от всички възрасти и по отношение на всички видове медии.
Разпоредбите относно защитата на личния живот и защитата на тайната на източниците са прецизирани с оглед развитието на стандартите в международното право.