Парламентът задължи автобусите да бъдат оборудвани с колани за пътниците и с устройство за мобилно видеонаблюдение. Депутатите приеха на второ четене промени в Закона за пътищата, с които се изменя Законът за автомобилните превози. Текстовете бяха приети със 79 гласа "за" и 20 въздържали се. Изискването за оборудване с колани влиза в сила в деветмесечен срок от обнародването на промените, а за видеорегистраторите - в 18-месечен срок.
Изискването за обезопасителни колани няма да се прилага за моторни превозни средства при специализиран превоз по маршрути с еднопосочна дължина до 30 км.
Превозвач, който допусне извършване на превоз на пътници с моторно превозно средство, което не е оборудвано с обезопасителни колани и с видеонаблюдение, ще се наказва с глоба или имуществена санкция от 3000 лева, а глобата за водача ще е 500 лева. Към момента българското законодателство предвижда санкция от 50 лева за пътник, който не е поставил колан, припомниха вносителите на промените от ГЕРБ.
Задължителните колани и видеорегистратори може да оскъпят автобусните билети
Редът за оборудване с обезопасителни колани на моторните превозни средства от категории М2 и М3, клас В, клас II и клас III, които не са оборудвани фабрично с такива, ще се определи с наредба. Дискусия в пленарна зала предизвика колко да бъде гратисният период, в който превозвачите да оборудват автобусите си с колани за пътниците. Първоначално предложеният срок беше шест месеца, от ДПС поискаха 12 месеца, а накрая по предложение на ГЕРБ беше прието да бъде девет месеца, за да се изготви съответната наредба.
Станислав Иванов /ГЕРБ/ изчисли, че около 1000 автобуса ще се наложи да бъдат изпитани. Той посочи, че след 2006 г. всички автобуси в ЕС трябва да бъдат оборудвани с колани според европейски регламент. Иванов отбеляза още, че през 1999 г. в Германия се въвежда закон, че всички автобуси трябва да са оборудвани с колани, а по-голямата част от автопарка у нас е от Германия. Относно изключението за специализирания превоз, той уточни, че учениците и децата задължително ще се превозват с колани, всички останали до 30 км имат право да не ползват колани.
Експерти не виждат смисъл от нов орган за пътна безопасност
Георги Свиленски /"БСП за България"/ отбеляза, че самото транспортно министерство няма данни колко са автобусите без колани. Според него текстовете не работят, технически било невъзможно да се поставят допълнително колани. Приемаме текст, който не 6 месеца, 60 месеца да му дадете срок за действие, няма как да се случи, коментира той. Според Свиленски трябва да бъде направена промяна в Закона за движение по пътищата и да се задължат всички автобуси да бъдат с колани, за да бъдат регистрирани.
Халил Летифов /ДПС/ също предупреди за пропуски в предложените промени, които ще излязат при тяхното прилагане, но въпреки това подкрепи изискването за коланите, за да се спаси човешки живот. Той отбеляза, че и двата автобуса - при катастрофата край Своге и на АМ "Тракия" са били оборудвани с колани, но попита кой следи дали са поставени. Летифов постави въпроса и кога ще излезе наредбата за изискванията към видеорегистраторите в автобусите, за да не остане съмнението, че това е лобистки текст за една специална система за видеонаблюдение.
Изискването за обезопасителни колани няма да се прилага за моторни превозни средства при специализиран превоз по маршрути с еднопосочна дължина до 30 км.
Превозвач, който допусне извършване на превоз на пътници с моторно превозно средство, което не е оборудвано с обезопасителни колани и с видеонаблюдение, ще се наказва с глоба или имуществена санкция от 3000 лева, а глобата за водача ще е 500 лева. Към момента българското законодателство предвижда санкция от 50 лева за пътник, който не е поставил колан, припомниха вносителите на промените от ГЕРБ.
Задължителните колани и видеорегистратори може да оскъпят автобусните билети
Редът за оборудване с обезопасителни колани на моторните превозни средства от категории М2 и М3, клас В, клас II и клас III, които не са оборудвани фабрично с такива, ще се определи с наредба. Дискусия в пленарна зала предизвика колко да бъде гратисният период, в който превозвачите да оборудват автобусите си с колани за пътниците. Първоначално предложеният срок беше шест месеца, от ДПС поискаха 12 месеца, а накрая по предложение на ГЕРБ беше прието да бъде девет месеца, за да се изготви съответната наредба.
Станислав Иванов /ГЕРБ/ изчисли, че около 1000 автобуса ще се наложи да бъдат изпитани. Той посочи, че след 2006 г. всички автобуси в ЕС трябва да бъдат оборудвани с колани според европейски регламент. Иванов отбеляза още, че през 1999 г. в Германия се въвежда закон, че всички автобуси трябва да са оборудвани с колани, а по-голямата част от автопарка у нас е от Германия. Относно изключението за специализирания превоз, той уточни, че учениците и децата задължително ще се превозват с колани, всички останали до 30 км имат право да не ползват колани.
Експерти не виждат смисъл от нов орган за пътна безопасност
Георги Свиленски /"БСП за България"/ отбеляза, че самото транспортно министерство няма данни колко са автобусите без колани. Според него текстовете не работят, технически било невъзможно да се поставят допълнително колани. Приемаме текст, който не 6 месеца, 60 месеца да му дадете срок за действие, няма как да се случи, коментира той. Според Свиленски трябва да бъде направена промяна в Закона за движение по пътищата и да се задължат всички автобуси да бъдат с колани, за да бъдат регистрирани.
Халил Летифов /ДПС/ също предупреди за пропуски в предложените промени, които ще излязат при тяхното прилагане, но въпреки това подкрепи изискването за коланите, за да се спаси човешки живот. Той отбеляза, че и двата автобуса - при катастрофата край Своге и на АМ "Тракия" са били оборудвани с колани, но попита кой следи дали са поставени. Летифов постави въпроса и кога ще излезе наредбата за изискванията към видеорегистраторите в автобусите, за да не остане съмнението, че това е лобистки текст за една специална система за видеонаблюдение.