За 6 дни освободиха Суецкия канал от мегакораб, защо 17-и ден не е решена кризата с „Vera Su“
Заседналият кораб „Vera Su“ край Камен бряг, който вече 17 дни остава блокиран, създаде асоциации с товарния кораб „Ever Given“, който заседна на една от най-ключовите за глобалната търговия водни артерии – Суецкия канал, което струваше на глобалната икономика около 10 млрд. долара на ден, според експерти. И макар че ситуациите и контекстът са различни, интересно е как действат националните власти в двата случая.

Ден 16 от кризата с кораба „Vera Su“ - докъде стигна операцията (ВИДЕО)

„Ever Given“ е товарен 400-метров кораб (с 220 хиляди тона товар), широк почти 60 метра и дълбок около 15 метра (малко по-голям от небостъргача Емпайър Стейт Билдинг в Ню Йорк), заседнал в Суецкия канал (дълбок 24 метра и над 200 метра широк).

БГНЕС

Няма данни за конкретните параметри на кораба „Vera Su“ край Камен бряг, освен че на борда имаше 2800 тона товар азотни торове и 20 тона гориво.

🚢 Екологична и икономическа криза 🚢

Въпреки че нямаше рискове за екокатастрофа в Суецкия канал, то за българското Черноморие има опасение за такъв риск, поради състава на товара и това, че „Vera Su“ се оказа с компрометиран хамбар и тръгна да потъва. Това се вижда и от кадрите. Българските власти потвърдиха, че корабът се пълни с вода. Все още не е ясно обаче дали има риск от пълно потъване.

БГНЕС


🚢 Как беше преместен мегакорабът „Ever Given“ и беше решена кризата за 6 дни 🚢

Въпреки че „Ever Given“, който е един от най-големите товарни кораби в света, тежи над 200 хиляди тона, египетските власти не предприеха източване на гориво или разтоварване на част от контейнерите, за да бъде олекотен и за да може да изплува повече на повърхността. Багери изкопаваха част от канала, тъй като плавателният съд се беше завъртял и носът му беше заседнал в пясък и кал. Междувременно няколко влекача се опитваха да избутат кораба обратно по-надълбоко, за да може да се освободи от засядането, но това се оказа недостатъчно и първоначално неуспешно.

БГНЕС

Впоследствие решиха да се използват и сукционни помпи, които да изсмучат част от тинята и пясъка, с което да се подпомогне на кораба да изплува. В крайна сметка тези усилия дадоха резултат, след като общо 14 влекача участват в изтласкването и дърпането му, за да го освободят. Операторът на Суецкия канал нае нидерландска компания Boskalis, която да подпомогне този процес. Интересното е, че министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев съобщи, че е мобилизирана нидерландска компания, която се занимава със спасяването на бедстващи кораби, да изготви спасителен план за кризата край Камен бряг.

БГНЕС

Ако тези действия не бяха успешни за „Ever Given“, третата опция щеше да е източване на част от горивото или разтоварване на кораба, за да може да олекне и да изплува по-нагоре. До това обаче не се стига и в крайна сметка след 6 дни блокада, Суецкият канал бе освободен на 29 март.

Моряк от бедстващия „Vera Su": Заспиваме с мисълта, че можем да загинем


Веднага след това египетските власти арестуваха екипажа на „Ever Given“. Членовете му бяха официално освободени няколко месеца по-късно – на 7 юли, след споразумение със съда.

🚢 10-минутно отклонение от курса на „Vera Su“ доведе до извънредно положение 🚢

Вече 17 дни продължава кризата със заседналия кораб край бреговете на Черно море. На 20 септември сутринта товарният кораб „Vera Su“ заседна край бреговете на местността Яйлата до Камен бряг. Корабът плава под панамски флаг и превозва 2800 тона торове на гранули, а на борда на кораба имаше 20 тона гориво. Екипажът се състои от 9 души - 6 са от турски произход, а трима - от азарбейджански.

Корабът се е отклонил с около 10-12 минути от курса си, минава близо до брега и поради това се стига до тази ситуация.

БГНЕС

"Ние сме имали информация за този кораб, но не може да атакуваме и обстрелваме търговски кораб, отклонил се с 10 минути от курса. Тук става въпрос за грешка на екипажа, има някакви действия от страна на "Морска администрация", които не са били такива, каквито трябва да бъдат и доколкото знам вече е освободен шефът на "Морска администрация", заяви преди дни военният министър Георги Панайотов.

Първият опит за изтегляне на заседналия кораб край Камен бряг завърши с провал. Това стана 8 дни след началото на морската криза – на 28 септември, след като до кораба се приближиха 3 влекача, които първо изтеглиха крана, а след това направиха опит да изтеглят и кораба. Едно от въжетата обаче се скъса и опитът се провали. Последва и влошаване на метеорологичните условия, което допълнително възпрепятства да се подновят опитите за изтегляне. Забавянето на спасителните операции у нас обаче се получиха, защото имаше спор кой трябва да се заеме с изтеглянето на кораба – според МОСВ, това са собственикът и застрахователят. След седмица от началото кризата, "Морска администрация" и българските власти се заеха с изясняването на този въпрос.

кораб Камен бряг
Министерство на отбраната

Междувременно от МОСВ започнаха да правят проби, за да установят дали има замърсяване около кораба. На 25 септември резултатите от изпитване на пробите за азот нитритен показаха, че има индикации за замърсяване на морската вода от товара на кораба.

МОСВ

При опит „Vera Su“ да бъде претоварен чрез воден кран на малки плавателни съдове, при пренасяне на загребения карбамид към плавателния съд част от товара попадна в морето. Разсипването на товара в акваторията на Черно море се случи при загребване от заседналия кораб към другия плавателен съд.

nova.bg

Малко по-късно стана ясно, че хамбарът на кораба се пълни с вода и той потъва. От кадри също стана ясно, че е на по-ниско равнище, отколкото преди. Затова се наложи източване на горивото до максимална степен и в момента има толкова, колкото да се поддържат системите на борда, за да има условия за живот на екипажа. Министърът на околната среда и водите Асен Личев многократно заяви, че не товарът, а дизеловото гориво на кораба е по-опасно за околната среда, но с източването му проблемът е решен. По неговите думи според европейските нормативни документи товарът на „Vera Su“ не се класифицира като опасен.



От областната администрация в Добрич съобщиха, че корабът вече е допълнително укрепен с котви и въжета, които го държат по-стабилен. На мястото на инцидента продължава денонощното дежурство на спасителна група от Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" и има готовност за евакуация на екипажа по суша, въздух или вода, посочват от областната управа.

МОСВ

Междувременно от морската администрация съобщиха, че се очакват три баржа от Европейската агенция за морска безопасност, с които ще се извърши претоварване на сухата част от товара, а мократа ще бъде изсмукана.



Очаква се съдия да разпита екипажа на кораба. Първоначално екипажът на „Vera Su“ отказа евакуация, но трима души вече имат желание да слязат от кораба. За целта обаче собственикът на кораба трябва да изпрати на тяхно място други трима, за да попълни 9-членния екипаж.

Местните власти удължиха извънредното положение с 30 дни, считано от 7 ноември.