98872
Нормативни промени за подобряване на асансьорите отлежават с месеци
Оборудването на всички асансьори у нас с кабинни врати е заложено в разработени нормативни промени, които от няколко месеца отлежават в Министерството на икономиката и не се прави нищо за въвеждането им. Коментарът направи Николай Маринков от Националната асансьорна асоциация във връзка с инцидента, при който 10-годишно дете загина, затиснато от колело в асансьор без кабинна врата. Според Маринков над 80 процента от асансьорите в България нямат такава врата, която гарантира безопасното придвижване на хората и не се вземат никакви мерки, въпреки инцидентите, завършили с отрязани крайници или смърт.
От години Националната асансьорна асоциация апелира за монтирането на кабинни врати на всички асансьори, заради опасността от запречване на предмет или на част от тялото в преминаващата врата на даден етаж и възможността да се стигне до инцидент. В края на миналата година експерти по безопасността на асансьорите започнали да разработват промени в наредбата за експлоатация на асансьорите, с цел въвеждане на това изискване. Разработеният под ръководството на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор проект стигнал до Министерството на икономиката и към момента няма никакво развитие, обясни Николай Маринков.
Нелеп инцидент: 10-годишно дете почина в асансьор в Кюстендил
"Администрацията в българските институции, както и политиците, нямат абсолютно никаква воля да наложат истински контрол върху асансьорите в България и да приведат нивото им на сигурност със стандартите на 21 век".
По думите на Маринков няма забрана за вкарване на колело в асансьор: "Как да се контролира кой какво ще качи в асансьора. Очевидно колелото влиза, не е извънгабаритен товар. Бойлерът на човека, който по същия начин преди три години беше практически убит, също влиза. Има ограничение на тежестта на товара на асансьора. Има обикновено претоварващи устройства и асансьорите при определена тежест няма изобщо да тръгнат. Макар че това при старите асансьори и конкретно този, за който говорим, няма и това устройство".
В момента децата до 7 години трябва да използват асансьор с придружител. Разработените и отлежаващи промени предвиждат тази възраст да се увеличи до 10 години, но според Маринков контролът върху това изискване не е ефективен и възрастта на детето е важна дотолкова, доколкото то да знае кой бутон да натисне при спешни случаи.
От години Националната асансьорна асоциация апелира за монтирането на кабинни врати на всички асансьори, заради опасността от запречване на предмет или на част от тялото в преминаващата врата на даден етаж и възможността да се стигне до инцидент. В края на миналата година експерти по безопасността на асансьорите започнали да разработват промени в наредбата за експлоатация на асансьорите, с цел въвеждане на това изискване. Разработеният под ръководството на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор проект стигнал до Министерството на икономиката и към момента няма никакво развитие, обясни Николай Маринков.
Нелеп инцидент: 10-годишно дете почина в асансьор в Кюстендил
"Администрацията в българските институции, както и политиците, нямат абсолютно никаква воля да наложат истински контрол върху асансьорите в България и да приведат нивото им на сигурност със стандартите на 21 век".
По думите на Маринков няма забрана за вкарване на колело в асансьор: "Как да се контролира кой какво ще качи в асансьора. Очевидно колелото влиза, не е извънгабаритен товар. Бойлерът на човека, който по същия начин преди три години беше практически убит, също влиза. Има ограничение на тежестта на товара на асансьора. Има обикновено претоварващи устройства и асансьорите при определена тежест няма изобщо да тръгнат. Макар че това при старите асансьори и конкретно този, за който говорим, няма и това устройство".
В момента децата до 7 години трябва да използват асансьор с придружител. Разработените и отлежаващи промени предвиждат тази възраст да се увеличи до 10 години, но според Маринков контролът върху това изискване не е ефективен и възрастта на детето е важна дотолкова, доколкото то да знае кой бутон да натисне при спешни случаи.