Конституционният съд допусна за разглеждане по същество три дела, всички с предмет оспорване на законността на предсрочните избори за народни представители в 51-ото Народно събрание. Съдът обедини петте дела за общо разглеждане.
Няколко жалби бяха внесени в КС, едната от които е за пълно касиране на изборите за 51-во Народно събрание, по което също бе образувано дело.
ПП-ДБ искат Конституционният съд да разпореди повторно преброяване на вота във всички секции
По делата съдът нареди да бъде направена експертиза и да се преброят гласовете, подадени с хартиена бюлетина и с бюлетина от машинно гласуване в 1 777 избирателни секции.
Целта е да установи:
1) броят на подадените действителни гласове по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответства ли на вписания в протокола на съответната секционна избирателна комисия;
2) броят на подадените действителни гласове с бюлетини от машинно гласуване по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответства ли на информацията от паметта на специализираното устройство за гласуване;
3) протоколите на секционните избирателни комисии по чл. 273 от Изборния кодекс съставени ли са в съответствие с изискванията на чл. 274, ал. 3 от Изборния кодекс;
и да установи в 442 избирателни секции броят на вписаните в протокола по чл. 273 от Изборния кодекс като недействителни бюлетини съответства ли на броя на наличните недействителни бюлетини, предадени на районните избирателни комисии от секционните избирателни комисии.
Конституционният съд образува ново дело за касиране на парламентарните избори
Съдът назначи експерти и определи срок за изпълнение на задачата 10.01.2025 г.
Освен това Конституционният съд задължи ЦИК да осигури на експертизата изборните книжа на посочените секции. И още:
– в двуседмичен срок да представи информация за причините, поради които избирателните секции, за които не е налице изключението по чл. 57, ал. 1, т. 34 от Изборния кодекс, не са осъществили видеонаблюдение в реално време и видеозаснемане след обявяване на края на изборния ден при преброяването на гласовете и съставянето на протокола, както и списък на избирателните секции, по отношение на които е приложимо изключението на чл. 57, ал. 1, т. 34 от Изборния кодекс;
– в триседмичен срок да представи информация за извършените след срока по чл. 89, ал. 1 и 2 от Изборния кодекс промени в съставите на секционните избирателни комисии – общ брой на промените, разпределение по седмици, по чие предложение са направени (на члена на комисията, на политическа партия или коалиция, на друг субект), запазено ли е първоначалното съотношение на политическите партии и коалиции в секционната избирателна комисия по чл. 92, ал. 6 от Изборния кодекс, на какво фактическо/правно основание е направена промяната.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня.