/ iStock/Getty Images
Увеличението на горивото, електроенергията и сервизното обслужване са причината за новите цени на шофьорските курсове. Това заявяват в интервю за БГНЕС Малинка Бондаренко от СБА Младост 3 и Ивайло Славков, управителят на СБА Лозенец.

Още от пролетта с увеличението на горивото започна и да се увеличава сумата за шофьорските курсове, тъй като ние сме пряко зависими от нея. До първи юли държахме цена от 900 лв., като реално за нас оставаха 750 лв., тъй като сме регистрирани по ДДС и внасяме пари в държавата. Цената на тока също няколкократно се увеличи, което е съществено за теоретическото провеждане на обучение“, отбеляза Бондаренко.

„При нас от началото на месеца цената е 1 100 лв., като чисто остават 950 лв., отново поради ДДС-то. Поскъпването на сервизните части също трябва да бъде отчетено, тъй като един учебен автомобил се амортизира много по-често отколкото личния. Преди месец сменихме и автомобилите, макар и втора ръка да са купувани, те трябваше да бъдат преоборудвани – сменянето на части и брандирането на вратите, изваждането на техно тест са задължителни, така че перата, които доведоха до увеличението на цените са много“, уточни управителката на СБА Младост 3.

Хиляди остават без шофьорски книжки заради COVID мерките

Според нея в тази ситуация е напълно нормално да има отлив на курсисти.

„Няма как при това увеличение на всичко ние да удържим. Все пак заплатите на инструкторите също трябва да бъдат повишени, тъй като цените в магазините засягат и тях“, каза Бондаренко.

Относно курсистите, които вече са стартирали своето обучение, тя обяви, че те няма да бъдат таксувани по новите тарифи, тъй като има подписани договори. Единственото, което ще трябва да бъде заплатено е практическият изпит на стройност от 52 лв.

„Не прогнозирам и краен спад откъм интерес, тъй като шофирането е необходимост, но и ние няма какво да направим. Ако не увеличим цените, ще фалираме“, завърши Бондаренко.

На фона на инфлацията и повишените цени за авточасти, горивото и трудът на инструктора сме принудени да вдигнем цените на шофьорските курсове, като уточнявам, че заплатите на инструкторите не се повишават, а се обират останалите инфлационни разходи, заяви и Ивайло Славков, управителят на СБА Лозенец.
На въпроса дали се прогнозира крайно драстичен спад на курсисти, управителят заяви, че засега не се предвижда такава тенденция.

Има курсисти, които се отказват след увеличението, но те не са много на брой. Все пак всеки млад човек се нуждае от шофьорска книжка, тя е необходимост и тези хора, които са сериозни не се отказват от шофьорските курсове, затова не виждам как ще има и краен спад на интереса. Шофьорските курсове преди струваха колкото една минимална работна заплата, а сега съгласно инфлацията, те не са се вдигнали много. Още повече един телефон, дори маркови маратонки струват повече от един шофьорски курс, а книжка за шофиране се придобива веднъж“, уточни Славков.

Кандидат-шофьорите, които вече са започнали своите курсове, няма да се налага да доплащат и ще завършат своето обучение по старите цени. 
БГНЕС