"Няма забавяне с поръчката за машините за електронно гласуване". Това съобщи членът на Централната избирателна комисия Александър Андреев.
„През 2019 г. бе обявена обществена поръчка за доставка и наем на машини за провеждането на машинно гласуване, но според сегашния Избирателен кодекс те бяха предназначени за тестово гласуване. Не бяха ползвани по време на местните избори, защото законът ни задължава машинното гласуване да е въведено при избори за Народно събрание, за Велико Народно събрание, Европейски парламент, и за президент и вицепрезидент. В следващите избори, които са за Народно събрание, и президент и вицепрезидент, трябва да има машинно гласуване“, напомни Андреев.
По думите му Централната избирателна комисия не е спирала да работи по документите, необходими за обявяването на новата обществена поръчка за машините, като се очаква тя да стане факт до няколко седмици или месец.
„Независимо че ние по силата на текстове от Изборния кодекс и на решения на Върховния административен съд трябва да започнем да се готвим след Указа на президента за насрочване на изборите, ние не сме спирали и изготвяме документите, свързани с подготовката на машинното гласуване в следващите избори“, подчерта Андреев и допълни, че именно в тази връзка има и решение на Министерския съвет - номер 100 от февруари 2020 г., с което премиерът възлага на заместника си Томислав Дончев да координира с ЦИК провеждането на машинното гласуване, а именно – закупуването на машините, логистичното съхраняване, одитиране, сертифициране, сертифициране и охрана на машините.
След проведеното тестово машинно гласуване на местните избори през октомври и на тези за Европейски парламент, ЦИК е изготвила доклад с констатации и заключения за провеждането на следващия вот, а документът е бил изпратен в Народното събрание.
„Надяваме се в следващите дни и седмици да може заедно с Министерския съвет да координираме дейностите си, и каквото е необходимо - да се направи с оглед подготовката на машинното гласуване за парламентарните избори през следващата година“, допълни Андреев.
Забавяне няма нито в подготовката на документите, нито в обявяването на обществената поръчка за тях, увери той. Пред Комисията стоят редица въпроси, които не са разписани подробно, но всички те са описани в анализа на миналите избори, който пък е внесен в Народното събрание - че трябва да бъде проведено едно единно гласуване в секциите с над 300 избиратели, но дали тези машини ще се купят, кой ще ги придобие - държавата ли или друг, тоест - дали те ще бъдат част от активите на Комисията, все още не е ясно.
„Ако бъдат придобити от Комисията, не е ясно къде ще се съхраняват, как ще се охраняват, и пр. - тези въпроси сме поставили, затова чакат своето решение. И тук е ролята на това Решение на МС №100, с което беше сформирана и групата в НС за изменение на Изборния кодекс. Тя трябва ясно да разпише тези правила“.
На въпрос как тълкува думите на бившия омбудсман Мая Манолова, която тази сутрин съобщи, че има забавяне в обществената поръчка за машините, Андреев отговори, че не би тълкувал думите на политик.
„Има неща, които не съответстват на фактическата част - говори се за дистанционно електронно гласуване, а ясно и категорично трябва да бъде казано, че такова няма и не е предвидено в Изборния кодекс.
Предвидено е експериментално дистанционно електронно гласуване, - тоест да бъде направен експеримент, в който да участват избиратели, и въз основа на този експеримент в три избора вече да бъде преценено дали изобщо да бъде въведено дистанционно електронно гласуване. Но засега категорично такава форма на гласуване не е предвидена. Нека избирателите да не се объркват, че е възможно такова гласуване“, призова Андреев.
„През 2019 г. бе обявена обществена поръчка за доставка и наем на машини за провеждането на машинно гласуване, но според сегашния Избирателен кодекс те бяха предназначени за тестово гласуване. Не бяха ползвани по време на местните избори, защото законът ни задължава машинното гласуване да е въведено при избори за Народно събрание, за Велико Народно събрание, Европейски парламент, и за президент и вицепрезидент. В следващите избори, които са за Народно събрание, и президент и вицепрезидент, трябва да има машинно гласуване“, напомни Андреев.
По думите му Централната избирателна комисия не е спирала да работи по документите, необходими за обявяването на новата обществена поръчка за машините, като се очаква тя да стане факт до няколко седмици или месец.
„Независимо че ние по силата на текстове от Изборния кодекс и на решения на Върховния административен съд трябва да започнем да се готвим след Указа на президента за насрочване на изборите, ние не сме спирали и изготвяме документите, свързани с подготовката на машинното гласуване в следващите избори“, подчерта Андреев и допълни, че именно в тази връзка има и решение на Министерския съвет - номер 100 от февруари 2020 г., с което премиерът възлага на заместника си Томислав Дончев да координира с ЦИК провеждането на машинното гласуване, а именно – закупуването на машините, логистичното съхраняване, одитиране, сертифициране, сертифициране и охрана на машините.
След проведеното тестово машинно гласуване на местните избори през октомври и на тези за Европейски парламент, ЦИК е изготвила доклад с констатации и заключения за провеждането на следващия вот, а документът е бил изпратен в Народното събрание.
„Надяваме се в следващите дни и седмици да може заедно с Министерския съвет да координираме дейностите си, и каквото е необходимо - да се направи с оглед подготовката на машинното гласуване за парламентарните избори през следващата година“, допълни Андреев.
Забавяне няма нито в подготовката на документите, нито в обявяването на обществената поръчка за тях, увери той. Пред Комисията стоят редица въпроси, които не са разписани подробно, но всички те са описани в анализа на миналите избори, който пък е внесен в Народното събрание - че трябва да бъде проведено едно единно гласуване в секциите с над 300 избиратели, но дали тези машини ще се купят, кой ще ги придобие - държавата ли или друг, тоест - дали те ще бъдат част от активите на Комисията, все още не е ясно.
„Ако бъдат придобити от Комисията, не е ясно къде ще се съхраняват, как ще се охраняват, и пр. - тези въпроси сме поставили, затова чакат своето решение. И тук е ролята на това Решение на МС №100, с което беше сформирана и групата в НС за изменение на Изборния кодекс. Тя трябва ясно да разпише тези правила“.
На въпрос как тълкува думите на бившия омбудсман Мая Манолова, която тази сутрин съобщи, че има забавяне в обществената поръчка за машините, Андреев отговори, че не би тълкувал думите на политик.
„Има неща, които не съответстват на фактическата част - говори се за дистанционно електронно гласуване, а ясно и категорично трябва да бъде казано, че такова няма и не е предвидено в Изборния кодекс.
Предвидено е експериментално дистанционно електронно гласуване, - тоест да бъде направен експеримент, в който да участват избиратели, и въз основа на този експеримент в три избора вече да бъде преценено дали изобщо да бъде въведено дистанционно електронно гласуване. Но засега категорично такава форма на гласуване не е предвидена. Нека избирателите да не се объркват, че е възможно такова гласуване“, призова Андреев.