Компаниите да определят методика в каква част служителите или собственикът използват за лична и в каква за служебна употреба фирмените превозни средства над определена стойност и недвижимите имоти. Това каза бившият зам.-министър и настоящ директор на Дирекция "Данъчна политика" при Министерството на финансите Людмила Петкова по повод обсъжданата тема на тристранния съвет за плащане на данък при използване на фирмено имущество извън работно време.
Тя допълни, че съгласно ДДС директивата при използване на стоки и услуги за лична нужда регистрираното по ДДС лице няма право на данъчен кредит, но голяма част от активите се използват освен за служебна, така и за лична нужда. Така се получава проблем при проверките от НАП как да се разделят активите - каква част се използва за независима икономическа дейност и каква част за лична употреба.
Фирмите ще обясняват пред НАП за всяка покупка над 700 лв.
За определени активи - примерно недвижими имоти, превозни средства и активи на по-висока стойност, да се определи някаква методика, тоест да има правна сигурност за данъчно задължените лица при последващ контрол от НАП, да няма съдебни и административни спорове, посочи Петкова.
Тя напомни, че предложението е прагът от 700 лева да бъде заменен с активи като недвижими имоти и свързаните с тях права и за превозни средства над определена стойност, съответно лицето да определи методика каква част ще се ползва за лични цели и каква за независими икономическа дейност.
„Например в хотел се заделят три стаи за лични нужди от собственика и методиката е площта на тези стаи, които се ползват за лични нужди, отнесено към общата площ на хотела и съответно в това съотношение да се ползва данъчен кредит примерно 95 на сто за независима икономическа дейност и пет процента за лични нужди", обясни директорът.
При автомобилите - по същия начин методика на база изминати километри, допълни тя.