Парламентът гласува окончателно промяната в концепцията за определяне на данъка върху леките и товарните автомобили с максимална маса до 3,5 тона.
В преходните и заключителни разпоредби на Закона за корпоративното подоходно облагане са предвидени промени в Закона за местните данъци и такси, предвиждащи данъкът върху превозните средства да се определя по нова формула, включваща два компонента – имуществен и екологичен.
Имущественият компонент отчита мощността и годината на производство на автомобила, а новият компонент – екологичната категория и замърсяването, което той причинява на околната среда. Повишението на данъка обаче не може да бъде изчислено с точност, защото конкретният размер на ставката ще се определи от съответния общински съвет, но няма да бъде с повече от 30%.
Промените трябва да влязат в сила от 1 януари 2019 година.
Кои са най-продаваните нови коли в България за 2018? (ВИДЕО)
Против тази данъчна промяна категорично се обявиха по-рано от опозицията.
„70% от автомобилите в България ще бъдат обложени с по-висок данък. Това са автомобилите на по-бедните български граждани“, заяви депутатът от БСП Иван Иванов. Според него при всяка промяна в данъчната политика трябва първо да се мисли първо за гражданите, които пълнят хазната. „Вие правите една сериозна крачка в посока на това да лишите българските граждани от възможността не само да си закупуват автомобили, но и да карат старите си. На всичко отгоре, в момента цените на горивата хвърчат до небесата, а хората протестират“, допълни още Иванов.
Колегата му Таско Ерменков също разкритикува управляващите заради промяната. „Недейте да търсите всякакви начини, за да си попълните фиска, защото не може да го направите през икономика и добавена стойност, а през данъци. И то на гърба на бедните! Както винаги – бедният плаща всичко!“, заяви Ерменков от трибуната.
Депутатът от „Обединени патриоти“ Георги Колев защити промените като се позова на статистика, според която почти 700 души на година в страната умират от пътни произшествия, а вследствие на различни заболявания, причинени от мръсния въздух, загиват хиляди. Според него всички трябва да подкрепят усилията за постигане на по-чист въздух в България, а този, който замърсява да плаща повече.
Експерти: По-високите данъци за старите автомобили няма да доведат до по-чист въздух
Ивелина Василева от ГЕРБ също се позова на тревожната статистика, свързана с мръсния въздух и призова за решителни действия за промяна в тази посока. „Трябва да имаме цялостна политика, свързана с основните замърсители. За България това са битовото отопление и транспортът. Транспортът е втори подред“, аргументира се тя. Според нея в дискусията не става въпрос за самоцелно събиране на пари, а въвеждане на по-добър стандарт на живот и опазване на човешкото здраве.
Според управляващите с промените се въвежда принципът „замърсителят плаща“, чието интегриране ще стимулира използването на екологично чисти превозни средства.
Данъчни промени: За старите автомобили ще плащаме повече
Патриотът Павел Шопов пък призова ГЕРБ да преосмислят предложенията си за промяна в налога за колите. „Ако този бюджет не е каца с мед, то той е една голяма делва с мед. И на този кюп с мед вие сипвате две лъжички катран. Защо? За няколко милиона лева повече!“, разгневи се той от трибуната.
Новите данъчни правила ще засегнат значителна част от собствениците на автомобили. Според данните регистрираните у нас превозни средства са над 3,6 милиона. От тях на възраст до 5 години са едва около 168 000, а колите над 20-годишна възраст са 1,5 милиона.
В преходните и заключителни разпоредби на Закона за корпоративното подоходно облагане са предвидени промени в Закона за местните данъци и такси, предвиждащи данъкът върху превозните средства да се определя по нова формула, включваща два компонента – имуществен и екологичен.
Имущественият компонент отчита мощността и годината на производство на автомобила, а новият компонент – екологичната категория и замърсяването, което той причинява на околната среда. Повишението на данъка обаче не може да бъде изчислено с точност, защото конкретният размер на ставката ще се определи от съответния общински съвет, но няма да бъде с повече от 30%.
Промените трябва да влязат в сила от 1 януари 2019 година.
Кои са най-продаваните нови коли в България за 2018? (ВИДЕО)
Против тази данъчна промяна категорично се обявиха по-рано от опозицията.
„70% от автомобилите в България ще бъдат обложени с по-висок данък. Това са автомобилите на по-бедните български граждани“, заяви депутатът от БСП Иван Иванов. Според него при всяка промяна в данъчната политика трябва първо да се мисли първо за гражданите, които пълнят хазната. „Вие правите една сериозна крачка в посока на това да лишите българските граждани от възможността не само да си закупуват автомобили, но и да карат старите си. На всичко отгоре, в момента цените на горивата хвърчат до небесата, а хората протестират“, допълни още Иванов.
БГНЕС
Депутатът от „Обединени патриоти“ Георги Колев защити промените като се позова на статистика, според която почти 700 души на година в страната умират от пътни произшествия, а вследствие на различни заболявания, причинени от мръсния въздух, загиват хиляди. Според него всички трябва да подкрепят усилията за постигане на по-чист въздух в България, а този, който замърсява да плаща повече.
Експерти: По-високите данъци за старите автомобили няма да доведат до по-чист въздух
БГНЕС
Според управляващите с промените се въвежда принципът „замърсителят плаща“, чието интегриране ще стимулира използването на екологично чисти превозни средства.
Данъчни промени: За старите автомобили ще плащаме повече
БГНЕС
Новите данъчни правила ще засегнат значителна част от собствениците на автомобили. Според данните регистрираните у нас превозни средства са над 3,6 милиона. От тях на възраст до 5 години са едва около 168 000, а колите над 20-годишна възраст са 1,5 милиона.