Повечето жалби в Европейския потребителски център са за покупки онлайн
Повечето жалби в Европейския потребителски център са за покупки онлайн / снимка: Sofia Photo Agency, архив

3400 жалби срещу търговци са разгледали от Европейския потребителски център България през изминалите 5 години. Годишният размер на общата възстановена сума за обезщетения на потребители през 2012 година е 25 359 евро. Според данни на Европейския потребителски център, покупките онлайн продължават да бъдат главен източник на оплаквания, като през изминалата година те са представлявали 55% от всички получени жалби.

Директорът на Европейския потребителски център България Игнат Арсенов обяви, че българските онлайн търговци, които не спазват правата на потребителите, са намалели през 2012 година Най-много са нарушенията на правата на потребителите, когато пазаруват по интернет. Но второ място са нарушенията на директивата за продажбата на стоки и свързаните с тях гаранции, тоест когато стоката не съответства на поръчаната. На трето място са нарушенията на регламента за правата на пътниците, за отказан достъп до борда на самолета, за отменени и закъснели полети.

Според Игнат Арсенов, в много от случаите на нарушения, търговците доброволно връщат парите на клиентите или заменят поръчания продукт, ако той е бил повреден. По думите на Арсенов 60% от потребителите са получили обезщетение. Над една трета от жалбите са свързани с транспортни услуги, като по-голямата част от тях – 75 на сто, са за проблеми, свързани с авиотранспорта: отменени и закъснели полети, загубен и повреден багаж. Другата една четвърт е свързана с проблеми с наемането на автомобили и друга съвсем малка част са за пътуване с влак, автобус или ферибот.

През 2013 година Европейски потребителски център-България ще издаде Джобен наръчник за пазаруване в Европейски съюз, който ще съветва потребителите за пазаруването в интернет, гаранциите и рекламации на стоки, наемането и купуването на автомобил.