- Какви проблеми ще решават помирителните комисии на КЗП
Новите помирителни комисии на КЗП едва ли ще решават най-често срещаните проблеми на гражданите с доставчиците на обществени услуги.
Това обясни омбудсманът Мая Манолова на кръгла маса за обсъждане на механизма на работа на новите секторни комисии, чиято цел е да разрешават спорове между потребители и търговци безплатно и извън съда.
Тя допълни, че подкрепя създаването им, но отправи и критики към дейността им.
Комисиите започнаха да действат от 1 януари тази година. Те ще обхващат няколко сфери, касаещи проблемите на потребителите - ВиК, енергетика, транспорт, електронни и пощенски услуги и финансови. Идеята е в тях да има представители на търговците, потребителите, както и на КЗП.
Секторни помирителни комисии ще решават потребителски спорове от Нова година
Манолова обясни, че освен положителните страни, има и няколко проблема около комисиите.
Тя коментира, че голяма част от гражданите, които се обръщат към нея, вече са преминали през помирително производство по старите правила, което често свършва без резултат заради неявяване на търговеца. Статистиката за 2014 г. сочи, че са били образувани 507 помирителни производства, но 205 - или 36%, са били прекратени заради неучастието на търговеца. Това се дължи на доброволния характер при процедурата.
Задължително според Манолова трябва да има и ценз, юридическо образование, при тези комисии. Освен това потребителите трудно ще могат да се ориентират в процедурите на комисиите, смята омбудсманът.