Европейският съюз трябва да обмисли консолидацията за телекомуникационните оператори като начин за подобряване на мобилните и фиксираните мрежи на блока и трябва допълнително да интегрира своите енергийни пазари, според доклад, поръчан от EС за конкурентоспособността.
Концесията за телекомуникациите, която е част от доклад, който бившият италиански премиер Енрико Лета представя пред лидерите на ЕС в сряда, е победа за операторите, които от години твърдят, че секторът е узрял за сливания в някои страни, за да осигури растеж и мащаб, необходим за финансиране на надграждане на мрежата.
„Трябва да се обърне необходимото внимание на необходимостта от известно ниво на консолидация в рамките на националните пазари или стратегически съюзи между пазарни играчи, включително проконкурентно споделяне на инвестиции в ключови мрежови елементи“, се казва в документа, според чернова, видяна от Bloomberg.
Що се отнася до енергетиката, Лета казва, че ЕС трябва допълнително да интегрира своя пазар чрез стъпки като разработване на зелени облигации и съвместни покупки на критични минерали. Това ще му помогне да спечели позиции и икономическата тежест, необходими за осигуряване на сигурни доставки и за поддържане на бизнеса да инвестира в региона, пише той.
Докладът на Лета разглежда само въпроси в рамките на единния пазар на ЕС и сам по себе си не променя никакви разпоредби или политика на конкуренция. Bloomberg съобщи по-рано, че той също така ще предложи на лидерите на ЕС да обмислят изменение на строгите правила за държавна помощ на блока чрез създаване на нов механизъм за финансиране на проекти, които обхващат различни държави-членки.
Комуникационни грижи
Телекомуникационните оператори се надяват следващата Европейска комисия, която ще бъде сформирана след изборите в блока през юни, да предложи нов закон, който да вземе предвид тези опасения.
Докато регулаторите настояват, че няма магически брой фирми на националните телефонни пазари, сделките, намаляващи конкуренцията до три компании в една страна, често се борят да получат одобрение. Тази ситуация разочарова компаниите, които се стремят да разширят дейността си в 27-членния ЕС и да възстановят огромни инвестиции в инфраструктура и безжичен спектър.
Има обаче признаци, че правилата се променят. Испанското подразделение на Orange SA и Masmovil Ibercom SA спечелиха условно одобрение тази година да формират най-големия оператор в страната.
По-рано тази година комисията публикува друг доклад, в който се описват подробно проблемите с телекомуникационния пазар на ЕС и се разглежда как операторите не успяват да възвърнат инвестициите си в мрежата. Този документ не насърчава консолидацията на пазара, а по-скоро предлага трансгранични сливания за създаване на паневропейски играчи.
Според проектодоклада на Лета комисията е била твърде благосклонна към новите смутители на пазара.
„Днес запазването на фокуса само върху регулирането за навлизане на пазара би било пагубно за преминаването на технологиите към напреднали мрежи, които изискват огромни инвестиции“, се казва в доклада. Други препоръки включват:
Енергийни рискове
Тъй като 27-членният ЕС излиза от безпрецедентна енергийна криза и е изправен пред нови геополитически рискове и засилваща се международна конкуренция в чистите технологии, той не може да губи време, пише Лета.
„Нито една страна-членка не може да се конкурира със САЩ по отношение на цените на газа или петрола, тъй като те са най-големият производител на изкопаеми горива в света“, се казва в проектодоклада. „Нито Европа може да възпроизведе някои предимства, които контролираната от държавата икономика на Китай може да разгърне. Но ЕС има енергиен пазар в континентален мащаб, обединен от модерна, усъвършенствана регулаторна рамка, несравнима по света.“
За да задълбочи интеграцията и да превърне разнообразните системи на Европа в конкурентен актив, регионът трябва да събере политическа воля и да предприеме някои решителни стъпки, се казва в доклада. Препоръките на Лета включват:
Разходи за отбрана
Докладът също така препоръчва по-нататъшно издаване на съвместни заеми за финансиране на отбраната, въпреки че се казва, че трябва да има ясен път за увеличаване на собствените ресурси на ЕС за изплащане на допълнителния общ дълг.
„Въпреки политическата чувствителност около тази опция, тя има потенциала бързо да мобилизира значителни ресурси, от една страна, и да насърчи развитието на проекти за сътрудничество, от друга, като по този начин улесни постепенния преход към единен пазар“, се казва в проектотекста.
Документът призовава всички съществуващи и бъдещи облигационни емисии на различните институции на ЕС да бъдат напълно хомогенни, като се предлагат на пазара под едно име, като се предлага възможност агенция на ЕС да обедини емисиите.
Ползите от единната емисия за всички институции на ЕС ще станат по-видими, тъй като списъкът с приоритети, които ще бъдат финансирани чрез заеми от ЕС, може да се увеличи, включително „финансиране на европейски обществени блага като цифрови, енергийни или отбранителни инфраструктури и оборудване, или реконструкция на Украйна”.
Концесията за телекомуникациите, която е част от доклад, който бившият италиански премиер Енрико Лета представя пред лидерите на ЕС в сряда, е победа за операторите, които от години твърдят, че секторът е узрял за сливания в някои страни, за да осигури растеж и мащаб, необходим за финансиране на надграждане на мрежата.
„Трябва да се обърне необходимото внимание на необходимостта от известно ниво на консолидация в рамките на националните пазари или стратегически съюзи между пазарни играчи, включително проконкурентно споделяне на инвестиции в ключови мрежови елементи“, се казва в документа, според чернова, видяна от Bloomberg.
Що се отнася до енергетиката, Лета казва, че ЕС трябва допълнително да интегрира своя пазар чрез стъпки като разработване на зелени облигации и съвместни покупки на критични минерали. Това ще му помогне да спечели позиции и икономическата тежест, необходими за осигуряване на сигурни доставки и за поддържане на бизнеса да инвестира в региона, пише той.
Докладът на Лета разглежда само въпроси в рамките на единния пазар на ЕС и сам по себе си не променя никакви разпоредби или политика на конкуренция. Bloomberg съобщи по-рано, че той също така ще предложи на лидерите на ЕС да обмислят изменение на строгите правила за държавна помощ на блока чрез създаване на нов механизъм за финансиране на проекти, които обхващат различни държави-членки.
Комуникационни грижи
Телекомуникационните оператори се надяват следващата Европейска комисия, която ще бъде сформирана след изборите в блока през юни, да предложи нов закон, който да вземе предвид тези опасения.
Докато регулаторите настояват, че няма магически брой фирми на националните телефонни пазари, сделките, намаляващи конкуренцията до три компании в една страна, често се борят да получат одобрение. Тази ситуация разочарова компаниите, които се стремят да разширят дейността си в 27-членния ЕС и да възстановят огромни инвестиции в инфраструктура и безжичен спектър.
Има обаче признаци, че правилата се променят. Испанското подразделение на Orange SA и Masmovil Ibercom SA спечелиха условно одобрение тази година да формират най-големия оператор в страната.
По-рано тази година комисията публикува друг доклад, в който се описват подробно проблемите с телекомуникационния пазар на ЕС и се разглежда как операторите не успяват да възвърнат инвестициите си в мрежата. Този документ не насърчава консолидацията на пазара, а по-скоро предлага трансгранични сливания за създаване на паневропейски играчи.
Според проектодоклада на Лета комисията е била твърде благосклонна към новите смутители на пазара.
iStock
- Хармонизиране на правилата за радиочестотния спектър и фокусиране върху подобряването на мрежата, а не върху приходите от търгове;
- Анализиране на правилата за неутралност на мрежата, за да се гарантира, че са разрешени случаи на употреба като разделяне на мрежата (network slicing);
- Търсене на разделяне на инфраструктурата и услугите за повече трансгранична конкуренция.
Енергийни рискове
Тъй като 27-членният ЕС излиза от безпрецедентна енергийна криза и е изправен пред нови геополитически рискове и засилваща се международна конкуренция в чистите технологии, той не може да губи време, пише Лета.
„Нито една страна-членка не може да се конкурира със САЩ по отношение на цените на газа или петрола, тъй като те са най-големият производител на изкопаеми горива в света“, се казва в проектодоклада. „Нито Европа може да възпроизведе някои предимства, които контролираната от държавата икономика на Китай може да разгърне. Но ЕС има енергиен пазар в континентален мащаб, обединен от модерна, усъвършенствана регулаторна рамка, несравнима по света.“
За да задълбочи интеграцията и да превърне разнообразните системи на Европа в конкурентен актив, регионът трябва да събере политическа воля и да предприеме някои решителни стъпки, се казва в доклада. Препоръките на Лета включват:
- Приемане на трансгранична методология за разпределение на разходите и ползите за изграждане на доверие за регионални офшорни вятърни проекти – до 2025 г.;
- Разработване на трансгранични системи за осигуряване на гъвкавост и съвместни търгове за възобновяеми енергийни източници – до 2025 г.;
- Разработване на зелени облигации за подкрепа на проекти за енергийна инфраструктура – в рамките на следващия законодателен мандат;
- Преразглеждане на рамката за сигурност на доставките на газ в ЕС – до 2025 г.;
- Създайте механизъм за съвместно закупуване на критични минерали – до края на следващия парламентарен мандат;
- Създаване на Агенция за доставка на чиста енергия и Фонд за развитие на чисти технологии – до 2027 г.;
- Приемане на предложен закон за енергийното данъчно облагане възможно най-скоро.
Разходи за отбрана
Докладът също така препоръчва по-нататъшно издаване на съвместни заеми за финансиране на отбраната, въпреки че се казва, че трябва да има ясен път за увеличаване на собствените ресурси на ЕС за изплащане на допълнителния общ дълг.
„Въпреки политическата чувствителност около тази опция, тя има потенциала бързо да мобилизира значителни ресурси, от една страна, и да насърчи развитието на проекти за сътрудничество, от друга, като по този начин улесни постепенния преход към единен пазар“, се казва в проектотекста.
Документът призовава всички съществуващи и бъдещи облигационни емисии на различните институции на ЕС да бъдат напълно хомогенни, като се предлагат на пазара под едно име, като се предлага възможност агенция на ЕС да обедини емисиите.
Ползите от единната емисия за всички институции на ЕС ще станат по-видими, тъй като списъкът с приоритети, които ще бъдат финансирани чрез заеми от ЕС, може да се увеличи, включително „финансиране на европейски обществени блага като цифрови, енергийни или отбранителни инфраструктури и оборудване, или реконструкция на Украйна”.