Еколози предлагат създаването на хранителни кооперации в България
Еколози предлагат създаването на хранителни кооперации в България / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Еколози предлагат създаването на хранителни кооперации в България
52587
Еколози предлагат създаването на хранителни кооперации в България
  • Еколози предлагат създаването на хранителни кооперации в България

За създаване на хранителни кооперации в България, настояха природозащитници от различни сдружения днес. Според тях това е начинът да оцелеят дребните и средните земеделци в страната. От сдруженията За Земята и Българската мрежа за хранителна независимост днес анонсираха и предстоящия 22 април - Световен ден на Земята, както и Европейската седмица за хранителна независимост, която се провежда с различни събития от 17 до 22 април.

Идеята на еколозите е производителите да могат да се сдружават и да продават продукцията си на потребителите, успоредно с големите вериги и супермаркети.

„С навлизането на големите супермаркети се получава едно олигополно положение на пазара. България още не е достигнала края на този процес, имаме много по-големи шансове да го спрем навреме и да помислим за модели, в които ще има и супермаркети, но ще запазим и традиционното дребно предлагане на стоки. Т.е. малките магазинчета, сергиите за плодове и зеленчуци, които предлагат пресни плодове и зеленчуци, обикновено от по-близки краища на света, ако не и съвсем локални”, обясни Ивайло Попов от екосдружение „За Земята”.

„Хранителните кооперативи са много нова тема за България, в Европа те не са нови – във Франция и Испания те са широко разпространени. Това е един модел, в който се създават организации между производители и потребители за директна доставка на стоки. Т.е крайните потребители влизат в съюз, сключват договор с някой земеделец, и той директно им доставя пресни зеленчуци и плодове, обикновено биологични продукти, но това не е задължително”, уточни той.

„Супермаркетите отнемат от местната, локалната икономика голям процент от цялата стойност на храните. В САЩ е изчислено, че при 100 долара, похарчени в супермаркет, само 14 долара имат ефект върху местната икономика”, разясни още Попов.