Доверието на потребителите с пролетно покачване
Доверието на потребителите с пролетно покачване / Thinkstock/Getty Images

Доверието на потребителите се покачва през пролетта, като през април показателят е с 2.6 пункта над равнището си от януари, показват данните на НСИ. При хората в градовете увеличението е 1.8 пункта, а при населението в селата - 3.9 пункта.

Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца, са по-малко песимистични спрямо предходната анкета, в резултат на което балансовите показатели се увеличават съответно с 5.4 и 3.8 пункта. По-малко негативни в сравнение с януари са и оценките и очакванията им относно промените във финансовото състояние на техните домакинства.

Оценките за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни в сравнение с мненията, изразени три месеца по-рано (повишение на балансовия показател с 2 пункта). Същевременно обаче инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени. По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите се изместват към по-умерените мнения, в резултат на което балансовият показател се понижава с 4.1 пункта.

През април по-голямата част от потребителите оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване, въпреки че техният относителен дял намалява в сравнение с предходното наблюдение. Последната анкета обаче регистрира по-позитивна нагласа в намеренията на потребителите по отношение на извършването на разходи за "подобрения на дома" през следващите дванадесет месеца.