Депутатите спориха по отношение на предложени от Министерския съвет промени в Закона за местните данъци и такси, които касаят налога за автомобили. В началото на октомври правителството одобри промени в закона за местните данъци и такси, според които от догодина автомобилите с екостандарт Евро 3 и 4 ще се използва 30 процента отстъпка, а за Евро 5 и 6 отстъпката ще е 50 процента. Очакват се около 35 милиона лева допълнителни приходи от тази промяна. Досега отстъпка с 50 на сто ползваха всички автомобили с катализатор.
От мярката ще бъдат засегнати по-стари автомобили, които замърсяват повече околната среда. От опозицията нарекоха този данък „москвич”. Според тях новите налози ще засегнат близо 1 милион българи, а финансовото министерство не е подготвило предварително разчети как тази промяна ще се отрази на всяко домакинство.
По думите на Томислав Дончев стотици хиляди собственици по този повод ще трябва да си издадат нови талони, като тази услуга струва около 20 лева. Служебна връзка между звената за местни данъци и такси и КАТ няма, припомни Дончев. За да удостовериш каква категория е автомобилът, трябва да си извадиш нов талон, като народният представител от опозицията посочи, че това е изгубено време и допълнителен разход за хората. „Вие не знаете какъв е размерът на този допълнителен разход, а без подобна информация този текст не може да бъде подкрепен“, каза Томислав Дончев.
От своя страна Янаки Стоилов от БСП каза, иска да отклони „спекулациите“ и не става дума за данък „москвич“, а за колите, които имат катализатори и освен това по думите му много малко автомобили ще бъдат засегнати от мярката. „Става дума кои от автомобилите могат да ползват предимства и този въпрос засяга хиляди български граждани“, каза той. Народният представител обеща, че между първо и второ четене ще бъдат предложени промени, които да бъдат по-благоприятни за хората, притежаващи автомобили, произведени след 2000 година, които попадат в тази категория, така че те да продължат да ползват от части предимствата, които са имали.
Основателната бележка от страна на представители на ГЕРБ е, че наистина по-сложният въпрос е със системата за отчитане и контрол, защото трябва да е ясно тези автомобили какъв реален капацитет имат от екологична гледна точка, каза депутатът от мнозинството. Според Стоилов това е дейност, която трябва да бъде координирана и с общините и той смята, че ще се стигне до решение, което до голяма степен може да удовлетвори българските граждани.