Варненската професионална гимназия по машиностроене и автотранспорт е пред закриване. Това алармираха учители от школото, синдикати и родители, които изразиха опасенията си от възможността Автото да бъде закрито и да се слее с Професионалната техническа гимназия. На пресконференция в сградата на КТ „Подкрепа" Варна те информираха, че Регионалният инспекторат по образование (РИО) възнамерява да преустанови дейността на транспортното училище, като за целта се провеждат процедури по ликвидирането му.
„Всичко започна на 2 декември, когато беше получена заповед за цялостна проверка на училището. Колегите се справиха блестящо, издадоха ни констативни протоколи, които бяха с положителна оценка. Проверките продължиха и започнаха посещенията на експерти без предварително уведомление и график кой час ще се посещава. На 10 януари нахлуха в класните стаи, без да се представят, като дори са настоявали учениците да си казват трите имена и са проверявали по дневник. Вследствие на проверката беше поискана оставката на директора и ден след това той вече не заемаше поста. За нов директор беше назначена г-жа Галина Гуцанова, която заяви, че идва с идеята да оздрави училището, като и дума не е ставало за закриване. След две седмици ваканция РИО отново започнаха проверки. Този път те се правеха съвместно с пожарна безопасност, закрила на детето, ХЕИ, проверяваше се персонално и директорът. Последните бяха по чл.12 ал.4, които визират закриване на училището. В момента г-жа Гуцанова е подала оставка и очакваме до вторник да се назначи нов директор-ликвидатор, който да подпише заповедта за закриване. Това е условието на РИО Варна, за да застанеш начело на гимназията", обясниха учителите.
По техни думи инспекторатът е обосновал решението си със слабите резултати на възпитаниците и ниската посещаемост в час. Според тях обаче това не е вярно, тъй като през миналата година учениците от Автото са били на второ място в региона в професията „млад автомонтьор".
От синдикалния съюз КТ „Подкрепа" Варна са сигнализирали областния управител Иван Великов за проблема с школото, като са инициирали свикване на Областен съвет за тристранно сътрудничество. На него ще бъдат разгледани всички казуси около училището и ще се потърсят възможностите за изход от ситуацията. Синдикатите очакват съветът да бъде свикан в най-кратки срокове и да излезе с решение, което да се представи на МОН и РИО Варна.
Учителският колектив и родителите са потърсили синдикатите, тъй като са писали 4 писма до Министерството на образованието, но досега не са получили отговор. Преподавателите споделиха, че в гимназията отдавна е приложена дуалната система, за която министър Анелия Клисарова изрази желание за въвеждане.
„Нашите ученици карат стажове по специалността и работят в автосервизи. Да, не всички от тях успяват да се дипломират на първа сесия, но няма друга форма за получаване на подобна квалификация, освен обучението в професионална гимназия. Ние имаме достатъчен брой ученици - 420. Паралелките ни са общо 17, имаме и вечерни за защитени професии - заварчици и стругари. Всяка година интересът за прием не е малък, какво ще се случи с децата, ако училището бъде закрито", питаха преподавателите.
Те не приемат възможността Автото да се слее с Професионалната техническа гимназия, тъй като материалната база и специалностите на двете школа са коренно различни.
„Техническата имат само една транспортна паралелка, но дори и тя е с друга насоченост. По-логично е тази паралелка да дойде при нашите четири, отколкото ние да се слеем с нея. Учениците предпочитат да отидат в Провадия или Девня, но не и да станат част от друго училище. Освен това в техническата гимназия са настроени негативно срещу нашите възпитаници", споделиха още учителите.
Те смятат, че основната причина за евентуалното ликвидиране на школото е интерес към имота, върху който е разположено.
„Говори се, че г-н Марешки иска да строи болница. Теренът е 60 декара и според нас няма друго обяснение за непрестанните проверки и искането за закриване. Защо толкова бързат от инспектората да назначат директор? Защо изведнъж се иска преструктуриране, като ситуацията в останалите професионални гимназии не е по-различна", завършиха те.