Енерго-Про се е сдобило със собствен арбитражен съд, в който част от арбитрите са адвокати на дружеството. Това обяви във Варна националният омбудсман Мая Манолова, която е била сигнализирана за това от потърпевши граждани.
Съдът заседава в хотел „Черно море". При посещение там тази сутрин общественият защитник е установил, че основно делата са заведени от енергодружеството срещу потребители. Само от началото на тази година във въпросния арбитражен съд са били образувани над 440 дела.
Има случаи, когато граждански съдилища като Районния и Окръжния са се произнесли, че граждани не дължат нищо на Енерго-Про. Арбитражният съд на енергодружеството обаче решава обратното, като това решение се привежда в действие. Дружеството се снабдява с изпълнителен лист и задължението започва да се събира чрез частен съдебен изпълнител, обясни Манолова. Тя уточни, че много често гражданите научават за делото чак след като са осъдени от частния съд.
За подобен случай разказа Катя Янакиева, която стопанисва заведение в Добрич. Представители на Енерго-Про идвали в обекта и сменяли електромери с обяснението, че са манипулирани или неработещи. При месечен разход за електричество на обекта около 3000 лева, Янакиева и съпругът й трябвало да плащат до 10 000 лева. Съвсем случайно разбират, че са осъдени от арбитражния съд на енергодружеството.
„Обжалваме фактурите, печелим дела на две инстанции, но сметките стоят като изискуеми и не можем за това да излезем на свободния пазар", заяви Янакиева (на долната снимка вляво). По думите й, заради проблема фирмата им изпада в трудност да си плаща новите сметки за ток и дори е заплашена от фалит.
За периода от 1 януари 2014 до 31 декември 2015 г. са издадени фактури от Енерго-Про към адвокатско дружество за 4 милиона лева. Има доказателства, че въпросното дружество е свързано с арбитражния съд на енергийната компания, по информация на омбудсмана.
Манолова обясни, че Енерго-Про вкарват арбитражната клауза с дребен шрифт в документите, които потребителите подписват. Гражданинът просто няма избор да не подпише, защото това е услуга, която се предоставя в условията на монопол.
Ноу-хауто с арбитражните съдилища е на колекторска фирма, която изкупува стари задължения на мобилен оператор. Освен Енерго-Про, вече се прилагала от едно ВиК дружество, някои фирми за бързи кредити и агенции за недвижими имоти.
„Тази практика е необезпокоявана от няколко години, от никакви институции, и вече редица други монополни дружества разбират предимството. Вместо да ходят в гражданския съд, който все пак ще слуша и двете страни, е много по-удобно реално да си поръчват решения. От такъв съд можеш да получиш всякакво решение, защото то просто не подлежи на контрол", изтъкна Манолова.
„Тези паразитни структури, тези параправораздавателни формирования ощетяват и ограбват българските граждани. Това на практика руши самата идея за реформа в съдебната система, след като законът се прилага от структури, които са нито независими, нито обективни, нито има процедура с минимални стандарти, по които се съдят граждани", заяви още общественият защитник.
Омбудсманът ще настоява потребителските спорове да бъдат премахнати от обхвата на арбитражни съдилища със законови промени. Изключение да има само ако потребителят изрично настоява отношенията да бъдат решени от арбитраж.
Манолова предлага още решенията, които са произнесени срещу потребители, да се обявят за нищожни, като исковете за тази нищожност да могат да се предявяват без ограничение във времето. Да има регламент за това кой може да създава арбитражен съд и регистър, в който арбитражните съдилища да бъдат вписвани. Да се въведе и възможност за контрол от страна на Министерство на правосъдието, ще се настоява в предложението за нормативни промени, което омбудсманът ще изпрати до председателя на Народното събрание Цецка Цачева и премиера Бойко Борисов.
Жалбите от Варна и региона до омбудсмана буквално валят
Броят им от началото на годината е 285, при 131 за същия период на 2015-а. Най-много жалби има срещу монополни дружества. Такива са половината от всички жалби, като „първенец" е Енерго-Про, посочи Манолова.
Варненци се оплакват и от имотни измами, незаконно строителство, лекарски грешки, действия на застрахователи, отказващи да изплатят застраховка „Живот", и действия на частни съдебни изпълнители.
„Хората наистина имат нужда от поне една институция, която да ги изслуша, която, ако не може да им помогне, да им начертае пътя, по който могат да защитават своите права", отбеляза националният омбудсман.