Купуваме 70 нови автобуса и строим 16 км велоалеи
Купуваме 70 нови автобуса и строим 16 км велоалеи / снимки: DarikNews.bg, архив

70 нови автобуса ще закупи през следващите 3 години Община Варна, след като днес беше подписан договорът за интегриран градски транспорт. Проектът предвижда също изграждането на нови 16 км пътни платна, велоалеи със същата дължина, изграждането на нови спирки и въвеждането на електронна система за управление на трафика и за информация на пътуващите. 

Общата стойност на проекта е 115 млн. лв., като местната управа трябва да предостави близо 23.5 млн. лева. От тях почти 10.5 млн. лв. после ще бъдат възстановени. Останалата сума ще бъде получена чрез заем от Европейската банка. Той е в размер на 8 млн. евро и се изплаща 12 години – първите 3 ще са гратисен период, след което лихвата ще е 2,8 %.

Подписи под договора сложиха кметът на Варна Кирил Йорданов и директорът на Оперативна програма „Регонално развитие” Деница Николова. На церемонията присъства и министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, която заяви, че проектът ще облекчи трафика в града, а работата по него може да започне веднага. 

„Това е само началото, трудното предстои. Трябва да се направи силен екип, който да управлява проекта. Подготовката за процедурите за избор на изпълнители е добре да започне максимално бързо”, обърна се Павлова към градоначалника.

От разговорите между двамата е станало ясно още, че община Варна може да кандидатства с проект за 5 млн. лв. по схемата „Зелена и достъпна градска среда”. Със сумата ще бъде финансирано благоустройството на централната пешеходна зона. 500 000 лв. могат да бъдат получени чрез проект за маркетинг на туристическа дестинация. По него Варна може да участва в партньорство с още две общини от региона, като крайният срок изтича в средата на септември.

Лиляна Павлова апелира към местния бизнес да подготви проекти по програма „Джесика”. Тя осигурява нисък лихвен процент, а общият й бюджет е над 100 млн. лв. Кандидатите трябва да представят проекти, които генерират приходи, а общините и държавата могат да участват в тях чрез апортиране на терени.