Уникално за страната ни учение за предотвратяване на последиците от мащабни нефтени разливи беше организирано във Варненското езеро. Учението е по инициатива на ИА "Морска администрация" и се осъществява със съдействието на Европейската агенция за морска безопасност /EMSA/. Целта беше да се тестват предоставените на България възможности за получаване на специализирана помощ от EMSA. Инсцениран беше сблъсък между два кораба - българския нефтен танкер "Хан Аспарух" и португалския товарен "Васко да Гама". Инцидентът е възникнал в следствие на лоши метеорологични условия и неспазване на правилата за разминаване на кораби в открито море.
При голям нефтен разлив над 1000 тона страната ни не може сама да се справи със ситуацията и разчита на помощ от Европейската агенция. Организацията е длъжна да осигури помощ на страна - членка на ЕС, каквато е България, като й предостави допълнително сили и средства за противодействие.
За целта EMSA разполага с 15 плавателни съда, базирани във всички основни морски региони. Корабите са оборудвани по най-съвременни технологии за борба с нефтените разливи.
В днешното учение участваха два от специализираните кораби на EMSA - "GSP Orion", базиран в Констанца - Румъния, и "Santa Marina", който идва от Малта. Обемът на събирателните танкове на първия е 1334 кубични метра, а на втория - 2400. Предимствата на двата кораба са, че са доста маневрени и развиват скорост над 12 възела. Уникалното в оборудването са радарите, с които в радиус от 2 морски мили могат да се локализират разливи и по този начин корабите да се ориентират към най-плътната част на нефтеното петно. Те имат възможност и за нощно чистене.
В рамките на 5 до 10 минути след пристигане на мястото на инцидента те могат да разперят т. нар. "събиращи ръкави". Това е система от помпи, скимъри и шлангове, с която се събира нефтен продукт, разлят в морето. Плавателните съдове имат и резервен вариант. Те използват система от тежки бонове за открито море, които ограждат нефтеното петно. Вътре се спускат мощни скимъри, които изсмукват нефта.
България ще кандидатства такъв специализиран кораб да бъде разположен в Бургас.
След навлизане на кораби на EMSA в наши води те минават към българско командване.