Всички работещи в системата на градския транспорт ще получат договорените 10 % увеличение на заплатите от 1 април, съобщиха от Столична община.

Фандъкова за бюджета на София: Най-тежкият проблем са средствата за градския транспорт

Това беше договорено след преговори между кметът на София Йорданка Фандъкова и президентите на КНСБ Пламен Димитров и на КТ „Подкрепа“ Димитър Манолов.

На срещата присъстваха общинските съветници Карлос Контрера и Зафир Зарков, зам.-кметът Дончо Барбалов, зам.- кметът Кристиан Кръстев и представители на транспортните федерации на двата синдиката.

Ежегодното увеличение на заплатите е заложено в тригодишното споразумение между Столичната община и синдикатите.„Най-важната ни задача е да осигурим транспорта на софиянци, а това означава да има средства както за горива и енергия, така също и за заплатите на работещите.

София иска помощ от държавата за градския транспорт

София не може да си позволи да спре градския транспорт“, посочи столичният кмет. „Водихме тежки разговори със синдикатите. Знаете, че финансовото състояние на градския транспорт е изключително тежко.

Цените на горивата се покачват непрекъснато. Четири пъти по-високи са цените на електроенергията за електротранспорта и метрото в сравнение с миналата година. Компенсацията, която държавата отпуска за електроенергия, покрива само 30% от увеличението“, обясни Фандъкова.

Тя припомни, че и миналата, и тази година Столична община осигурява над 170 млн. лв. годишно за градския транспорт от собствените си приходи. По настояване на общинските съветници Катя Йорданова и Карлос Контрера предвидените първоначално 150 млн. лв. за градски транспорт в бюджет 2022 на София бяха увеличени на 170 млн. лв.  

С градски транспорт в София: Представиха новата тарифна политика

„От 2019 г. Столична община изпълнява договореното 3-годишно увеличение на заплатите в транспортните дружества независимо от пандемията, икономическите и социални кризи. Пред нас стои въпросът как да гарантираме 10%-о увеличение от месец април тази година и как да се гарантират парите за градския транспорт като цяло през година.

Въпросът не е решен и не е решен поради отказа на финансовия министър да дофинансира градския транспорт, както правят всички държави от ЕС, особено в условията на криза“, заяви президентът на КНСБ  Пламен Димитров.

Той припомни, че в Европейския съюз действа регламент № 1370, според който ангажимент за обществения транспорт имат както държавата, така и местните власти. „В България този ангажимент не е пропорционално споделен“, каза Пламен Димитров и даде пример с Виена, където ангажимента държава - община е 50% на 50%.

Той заяви, че увеличението на заплатите се очаква от шофьорите и заради инфлацията, която изяжда тези средства. „Трябва да намерим решение. Другата седмица имаме среща с премиера Кирил Петков и финансовия министър. Ако няма решение ще трябва да се върнем и да кажем на хората, че заплатите не са гарантирани“, посочи още Пламен Димитров.

Променят градския транспорт в редица квартали на София

"Всички институции трябва да изпълнят своите задължения", подчерта президентът на КТ „Подкрепа“ Димитър Манолов. По думите му, ако нещата останат в сегашната ситуация, „твърде е възможно още през август-септември ситуацията ще се промени към много лошо.

Разговорите, които ще водим следващата седмица с правителството ще бъдат изключително сериозни. Досега не бяха получени средства в нужния размер за градския транспорт“, подчерта Манолов.

Той заяви, че синдикатите настояват за прилагане на Европейския регламент и гарантиране на устойчивост за следващите години.